Web Analytics
Jump to content

Nytt instrument (dobro)


Holmeren

Recommended Posts

Jeg ønsker å lære meg å spille Dobro, men sliter med å finne ut hvilken jeg skal velge...

Har ikke noe særlig erfaring med Dobro, så det er litt vanskelig å vite hva en bør se etter når man skal kjøpe den type instrument.

Ønsker å kjøpe noe som er bra, men ønsker ikke å kjøpe noe veldig dyrt ettersom jeg bare vil prøve det ut nå i første omgang. vil heller investere i noe dyrere/bedre visst jeg finner ut at dette var noe for meg og ønsker litt mer ut av instrumentet.

Har i grunn ikke så veldig lyst å bruke noe serlig mer en 2000-4000 kroner. (er det for lite?)

Er dobro veldig anderledes fra gitar eller banjo? jeg spiller begge deler, så det hadde jo vert toppers visst jeg kunne brukt noe av det grunnleggende fra di to instrumenta til en eventuell dobro :)

tar i mot all den hjelpen jeg kan få :D

Mvh. Adrian

Link to comment
Share on other sites

Hei. Hadde nesten samme spørsmål som deg i denne tråden: http://forum.gitarnorge.no/topic/50180-resonator-gitar-dobro/

Jeg endte opp med en Hound Dog: http://www.4sound.no/other-string-instruments/resonator/gibson-dobro-hound-dog-roundneck-vintage-brown

En round-neck dobro spiller du som en vanlig gitar, men de forbindes typisk med slide og åpne tunings. En squareneck dobro spiller man på som en lap-steel, så det blir en annen måte å spille på selv om prinsippet med slide og åpen tuning sånnsett er likt.

Liker du bottleneck-blues er det en round-neck du vil ha :) Dobro er artige gitarer - kjøp en!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Grattis! Dobro er et kjempeflott instrument! Jeg har bestandig tenkt slik at det koster vel 50-60000 for en Dobro, men kjøpte en Dean Dobro med Roundneck for en del år tilbake. blir mest for morro skyld men har brukt den på noen konserter og plateinnspillinger.

Min største inspirasjonskilde er vel Jerry Douglas, selv om han selfølgelig spiller squareneck. men jeg kjører min egen teknikk.. har også hørt en del på Sonny Landreth som er enorm på slide gitar. og selfølgelig Paul Franklin som er en stor pedalsteel spiller og han spiller også på Pedabro som er helt spessielt

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei. Hadde nesten samme spørsmål som deg i denne tråden: http://forum.gitarnorge.no/topic/50180-resonator-gitar-dobro/

Jeg endte opp med en Hound Dog: http://www.4sound.no/other-string-instruments/resonator/gibson-dobro-hound-dog-roundneck-vintage-brown

En round-neck dobro spiller du som en vanlig gitar, men de forbindes typisk med slide og åpne tunings. En squareneck dobro spiller man på som en lap-steel, så det blir en annen måte å spille på selv om prinsippet med slide og åpen tuning sånnsett er likt.

Liker du bottleneck-blues er det en round-neck du vil ha :) Dobro er artige gitarer - kjøp en!

ser for meg at jeg kommer til å spille med slide og åpen tuning ;) skal nedom den lokale musikbutikken på fredag (opptil 70% avslag på alt som er i butikken :D )for å se på en som dem har stående der, da får jeg jo kanskje prøvd meg litt fram. har kikka litt på Gitarhuset sin nettside og ser at de fleste Dobroene kommer fra Morgan, Fender og Gretsch. burde jeg heller velge en Dobro fra noen som spesialiserer seg på Dobro´er eller er Morgan og Fender sine like gode? som sagt så kan jeg strekke meg til rundt 5000 kroner nå i første omgang.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke prøvd noen av Morgan sine men har spilt litt på en Fender Fr50ce som jeg syntes hadde litt lav action til slide... Fikk en del hint i tråden jeg linket til i forrige innlegg angående det du spør etter. Når man handler i "billigsegmentet" får man ofte hva man betaler for, men jeg ble veldig fornøyd med Hound Dog`en min. Kan hende jeg får et nytt verdenssyn hvis jeg prøver en påkostet dobro til 10K+, men jeg tror du skal finne en okei entry-level dobro innenfor ditt budsjett. Sjekk ut Gretsch sine også hvis du får en sjangs..!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har prøvd noen Fender-dobroer, og de syns jeg ikke var noe særlig. Gretsch sine er kurante, spesielt i hel messing (!?). Morgan hadde jeg egentlig styrt glatt unna. De har lagd noen gode gitarer, Albrigsten-modellen f.eks, men vil ikke tro at dobroene deres er 'all that'.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Morgan- "dobro".

(Det er jo egentlig et varemerke, eid av Gibson, men det har blitt litt sånn hammondorgel.. )

Kan ikke skjønne at det er noe voldsomt feil med den, bortsett fra en ting. Det er ikke noe særlig sterk lyd i den.
Jeg må understreke at jeg ikke er noen korksniffer, men den ser ut som en dobro, og låter som en dobro, altså bare med sordin. Derfor trenger nok oppmikking, og vil da passe best i sammenhenger der det er greit.
For meg er valget å ha en slik dobro, eller å ikke ha noen dobro i det hele tatt. Det går rett og slett på pris, og i forhold til bruk.
De gangene jeg plukker den fram og øver meg på åpne stemminger og slide, er jeg ganske sikker på at jeg blir akkurat like mye flinkere ved å bruke denne enn en dyr og fjong dobro som låter mye sterkere.

Altså- som øvingsinstrument, helt grei. Opp på en scene uten strøm og holde følge med to mann på Martins, og kar som peiser løs på mandolin- glem det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Morgan- "dobro".

Kan ikke skjønne at det er noe voldsomt feil med den, bortsett fra en ting. Det er ikke noe særlig sterk lyd i den.

Det var synd ;)

For opprinnelig er formålet med en dobro (eller resonator-gitar, for å bruke en generell betegnelse) nettopp at lyden skal bli forsterket. Før det fantes elektriske gitarer, hadde man behov av å forsterke lyden fra gitaren i orkestersamspill med andre instrumenter (blåsere, piano, slagverk).

Det var dette problemet Dopyera Brothers (DoBro) fant en løsning på med sitt patent i 1928.

Konen og brua (biscuit / spider) i en resonator gir en mekanisk forsterkning av lyden i forhold til en ordinær gitar, tenk på det som en mekanisk høyttaler :)

Samtidig gir konstruksjonen en mer retningsbestemt lyd, og du må være plassert direkte foran konen for å oppfatte den sterkere lyden. Gitaristen sjøl har egentlig en lite optimal plassering.

Før du kjøper en resonator, bør du ta stilling til om du ønsker å spille 'lap-style' eller på normal gitar-måte (spanish style) :unsure:

Som Erkny sier her ovenfor, 'square-neck' resonator passer til lap-style, og kan ikke spilles på vanlig gitar-måte, men gir mulighet for flere stemminger.

'Round-neck' kan spilles både normalt og lap-style, men kan ikke stemmes på like mange måter pga av sin noe svakere konstruksjon.

Åpen stemming og slide / bottle neck benyttes på begge utgaver, men en 'round-neck' kan også stemmes og spilles som en ordinær gitar.

Prøv gjerne begge typer før du bestemmer deg. Lap style er veldig uvant i starten (dersom du spiller f.ex. gitar fra før), men venner du deg til det, gir det mange nye muligheter.

____

GAu

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Som sakt poenget med en resonator er at den skal låte sterkere enn en akkustisk gitar, da de ble konstruert på 20 tallet

Min Dean har i hvertfal høy lyd og det er vanskelig å spille lavt! Jeg spiller mest i åpen G og noen ganger D

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Siste aktive tråder

    • Noen som har prøvd på det? Hva gjorde du og hvordan funka det?
    • Da kom pickupen fra Skottland også, en 1956 Höfner 1505 GR som ble solgt som ekstrautstyr fra Höfner i sin tid. Originalt hadde de 3 meter kabel, men her var kabelen kutta, så jeg skjøta den og satte i jack-input i gitarkroppen "nede til høyre." Innebygd volumbryter som ikke skrapa, og fungerer - så det var grunnen til at det ble denne. Så slipper man potter og flere hull og mer lodding. En forsiktig singlecoil, under 5 Ohm, så man må ta ned mastervolumen på Vox'en før man kobler inn en av Ibanezene 😉 Gitaren er fra 1959, det sto håndskrevet inne i lokket (fant det med speil, lommelykt og mobilkameraet) 19.2.59. Litt uheldig med dremelen da jeg kappa ut hakk i plekterbrettet, men men. Tok mål med brettet på, så måtte jeg flytte festene litt for å få spikrene dypere inn i hullene så brettet skulle sitte fast. Men det har sin egen sjarm det også. Da gjenstår det tidsriktig bridge, og samtidig polere opp bånd og rengjøre og muligens olje inn gripebrettet. Bestefars gamle gyngehest som jeg også har overtatt, og kabel fra PA-høyttaleren skjemmer bildet, men man ser helheten med pickupen likevel.
    • Jeg har en Peavey Valveking røramp. men plutselig virker ingen knapper, hverken volum eller tone kontroller. Men det er fortsatt lyd i den? Hva er feil? noen tips fra dere mottaes med takk. mvh Jan .  
    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.