Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Archtop/Jazz gitar


GitarSverre

Anbefalte innlegg

Heisann!

Lurte på om noen har anbefalinger av archtop/jazz gitarer. Jeg har spilt gitar i 6 år, men da i hovedsak rock/blues. Nå i det siste har jeg imidlertid fattet interesse for jazz og prøvd meg så smått der. Tenkte nå at jeg skulle gå til anskaffelse av en archtop gitar, men har egentlig ikke så mye peiling på hva jeg burde se etter! :-) Fint hvis noen hadde kunnet tipse meg om noen modeller jeg kunne skjekka ut ;-) Ser helst at jeg holder meg under 10 000,- (hovedsaklig nypris, men er åpen for å se på bruktmarkedet også) ;-)

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med franktore - sjekk Epiphone archtops. Har selv et par av dem (en Dot335 og en Sheraton II) og dette et knallgitarer for en relativt billig penge! Mange syns stock-pickupene låter ganske muddy, men til jazz er det mange so

foretrekker akkurat dét. Selv har jeg bytta til SD Seth Lovers i Sheratonen, og det låter kuler og krutt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til jazz blir det jo ett fett hvordan pickupene låter, folk skal jo på død og liv ha sånn «madrass foran ampen»-lyd :rolleyes:

Jupp... .013 eller .014 flatwound-strenger i standard tuning + tonepott på 0-1 med neck humbucker vil nok gjøre susen !

Jeg prøver ikke å si at jazz ikke er fett altså, jeg elsker jazz selv, spesielt Pat Metheny, John Scofield, Joe Pass o.l. :D

Endret av Hallstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hagström og Epiphone modellene som de over meg her nevner. Ville også ha sjekket ut Ibanez sine halvakustiske, er mye godt der også. Dessuten ville jeg ha holdt et godt øye med bruktmakedet, for der er en del gode kjøp innimellom. Vet om fler som har fått fingene i gode vintage 60- og 70-talls gitarer på loppemarked også, men nå er det vel ikke akkurat sesong for det. :)

Uansett er det noe man bør prøve før man kjøper så er det halvakustiske gitarer, der er store forskjeller på lyden også innen samme merke og modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Lurte på om noen har anbefalinger av archtop/jazz gitarer. Jeg har spilt gitar i 6 år, men da i hovedsak rock/blues. Nå i det siste har jeg imidlertid fattet interesse for jazz og prøvd meg så smått der. Tenkte nå at jeg skulle gå til anskaffelse av en archtop gitar, men har egentlig ikke så mye peiling på hva jeg burde se etter! :-) Fint hvis noen hadde kunnet tipse meg om noen modeller jeg kunne skjekka ut ;-) Ser helst at jeg holder meg under 10 000,- (hovedsaklig nypris, men er åpen for å se på bruktmarkedet også) ;-)

På forhånd takk!

hva med en hagstrøm viking? fåes ny til ca 6000 kr. brukt fra 3000..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hepp. Vet at du spør etter archtops men tenkte bare å hinte om at man kan spille omtrent hva som helst på omtrent hvilken som helst gitar.

Når det er sagt: Hagstrøm Viking er i det store og hele en svært anvendelig gitar, kvaliteten går noen runder rundt epi 335/sheraton ihvertfall når det gjelder mekanikk, hals, bånd og finish. Elektronikken kan man leke med, men det er jo uanset litt ekstra knot å lodde på f-hull-gitarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan spille hva som helst på hvilken som helst gitar stort sett, men det høres og kjennes ikke rett ut ihvertfall for min del.

Merker også jeg spiller forskjellig på forskjellige gitarer, så er enig i at det går an, men det går an å skli på sokkelesten ned en alpinbakke også ;)

Endret av Brekkvasselven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.