Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Mac eller PC?


Vindfal

Anbefalte innlegg

'Laptop eller Stasjonær' er vel ett mer relevant "dilemma/spørsmål" enn 'Mac eller PC' idag ...

Jepp, og der er det vel fortsatt slik at en stasjonær egner seg bedre enn en laptop? I hvert fall må man vel betale en god del mer for en laptop med tilfredsstillende ytelse? Mulig det er feil også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 71
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jepp, og der er det vel fortsatt slik at en stasjonær egner seg bedre enn en laptop? I hvert fall må man vel betale en god del mer for en laptop med tilfredsstillende ytelse? Mulig det er feil også.

Jepp ... 'You get what You pay for' ...

Men, som sagt så trenger man vel ikke det råeste hardwaren til DAW bruk ...

Men billige laptoper syns jag er en "waste of time and money" ... Dårlige skjermer, håpløst tastatur, ubrukelig trackpad o.s.v ... Så en del mer må man nog betale ...

Det trådstarter ikke sir noe om er hvad han bruker før maskin nu ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå antyder trådstarter at han vurderer en 27" iMac, som koster fra 13500 og oppover, så da er det vel greit å gi et alternativ i den prisklassen?

Ja, og nettopp det gjorde du jo uten at noen tok det ille opp, eller hadde noen motforestiliinger.

Jeg ønsket derimot å belyse at med mindre vi snakker om profesjonell eller ekstremt hyppig bruk, så kommer man langt med en svært ordinær pc.

Kontor-PCer lagd hovedsaklig for å spille kabal/minesveiper duger ikke til vedvarende CPU-belastning med mange plugins, høy I/O med disk-streaming o.l. Til det er både PSU og HK (særlig kondensatorene) for dårlige og tilslutt tar de kvelden.

Dette er voldsom overdrivelse. En kontorpc er ikke nødvendigvis det beste utgangspunktet for en høy-ytelses "spillmaskin," men disk IO med en ny og raskere disk, samt tilgjengelig regnekraft vil fungere flott i de aller fleste tilfeller. En DAW er til tider diskintensiv, men bruker egentlig ikke spes mye cpu over lengre perioder med mindre du insisterer på å kjøre veldig mange krevende plugins parallelt.

Selvsagt får du ikke en helt insane pc til den prisen jeg nevner, men det er som nevnt en omtrent lydløs pc ut av boksen, den kommer med et fornuftig pre-install image og den vil fungere og vare i de +2-3 årene den er ment å leve uten nevneverdig trøbbel.

Jeg kan forøvrig nevne at jeg har brukt kontorpc'er til adskillig krevende og kontinuerlige oppgaver i flere sammenhenger med helt utmerket resultat, både hva angår både holdbarhet og ytelse. Det er en rimelig og lettvint løsning i mange sammenhenger egentlig. Og det var i grunnen mitt poeng - rimelig og lettvint.

Rimelige Laptop'er og "hjemme-pc'er" fra elkjøp o.l. er det jeg absolutt ville holdt meg langt unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg heller noen tusenlapper ekstra i å få et system som er raskere enn akkurat det du trenger. Følelsen av at verktøyet ditt har et kraftoverskudd virker bare inspirerende under den kreative prosessen. Antec-kabinettet har avtagbare og vaskbare støvfiltre foran, så det er svært sjelden man trenger å åpne kabinettet for å fjerne støv. Kjør to vifter foran og en bak med samme hastighet for å opprettholde et overtrykk i kabinettet, så suges det ikke ufiltrert luft m/støv inn gjennom andre kabinettåpninger. Alle kabler legges mellom hovedkort og høyre sidevegg, og med en modulær strømforsyning bruker du bare de kablene du trenger. Da blir det minimalt med kabelrot som ødelegger for luftflyten gjennom kabinettet.

De fleste kontor-PCer er notoriske støvsamlere med ufiltert innluft som gjerne ser ut som grisehus inni etter noen måneders bruk. Støv samler seg i alle kriker og kroker og er nesten håpløst å fjerne, og det er ofte for liten avstand mellom kjøleribbene på CPU-kjølerne, slik at disse tettes fullstendig av støv og fører til reell overoppheting/nedklokking/kræsj. Dette kommer gjerne som en overraskelse på brukeren, da mange PC-produsenter i sin uendelige visdom har fjernet eller blokkert de sensorene for termisk overvåkning som man har full tilgang til når man kjøper komponentene og bygger selv (evt lar en nettbutikk sette den sammen for deg).

Endret av Imaginos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Windows kun "funker" osv. har blitt et mantra blandt Apple-fanboys. Windows var mer problematisk før, men siden omtrent XP SP2 har jeg ikke hatt noen som helst problemer. Kjører nå Cubase 6 på Win 7 64 og det fungerer som en drøm. Eneste som en sjelden gang har vært litt trøblete er jbridge for å kjøre Waves plugins i 64 bit mode, men det er bare noe man må leve med fram til Waves oppdaterer plugsene sine til 64 bit. (jbridge er forresten bare for Windows så har man mac kan man nok bare glemme Waves i 64 bit DAW). Jeg vet ikke helt hva problemet er i følge mac-brukere, men det jeg av dem har blitt fortalt jeg skal ha problemer med har jeg rett og slett ikke opplevd, så det hadde vært fint om folk som mener PC kun "funker" kunne vært litt klarer på akkurat hva det innebærer. Cubase skal også visst nok kjøre bedre og med lavere latency i Windows en OSX.

Mac er sikkert helt greit og jeg har generelt sett ikke noe i mot systemet men jeg er ikke akkurat spessielt sugen på å bytte. Jeg var tidligere en trofast Logic-bruker fra Micro Logic 1.5 og helt opp til 5.0 Audio Platinum (samt eMagic mt4 og AudioWerk8 harware). Jeg hadde akkurat kjøpt meg ny maskin og brukt nesten 7k på den siste oppdateringen og dagen etter ble det annonsert at Apple hadde kjøpt opp eMagic og at det ikke lenger ville utvikles for Windows. Det var rimelig surt og gjorde meg ikke akkurat særlig lysten på å bli kunde hos Apple, men for meg er nok den største turn-off'en mac-brukere selv (i allefall en god del av dem).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne diskusjonen kan man ha i evigheter. Uansett, de fleste Mac-brukere har brukt Windows. Det motsatte er langt mer sjeldent.

Det å bruke en Mac har sine premisser, men man kan nesten alltid være sikker på at det fungerer sømløst. Hvis trådstarter synes Cubase og Windows fungerer bra, ser jeg ingen grunn til å bytte. Om arbeidsflyten ikke er som ønsket med Cub og Win så kjør på med Mac. De fleste jeg kjenner som har byttet til Mac har aldri angret. Det er gjerne litt dyrere, men etter å ha brukt en MacBook siden 2008, fungerer maskinen som om den var ny ennå.

Edit: Jeg liker også Linux, og tror at det for de fleste vil fungere like godt som andre OS'er selv til musikk. Det handler mer om å spille godt enn hva man gjør på miksbordet. Jeg er dårlig på begge ;-)

Endret av Grohl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

for meg er nok den største turn-off'en mac-brukere selv (i allefall en god del av dem).

Vi må jo gjøre vårt for å holde markedsandelen nede og virusandelen enda lavere ;D

davidsen har rett i forrige innlegg, men jeg fatter ikke hvordan noen kan ønske å bruke noe annet når de har brukt OS X en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

davidsen har rett i forrige innlegg, men jeg fatter ikke hvordan noen kan ønske å bruke noe annet når de har brukt OS X en stund.

Nå er det vel ofte sånn at å bruke noe man ikke er vant med synes vrient. Jeg synetes det var et helvete å gå fra Logic til Cubase men kunne jeg aldri tenke meg å gå tilbake. Imidlertid hadde det vært fint om du kunne gjort rede for hvorfor du mener PC kun «funker» og helst egner seg til lite annet enn å spille spill. Jeg kan ikke helt se for meg hvor den store forskjellen ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Windows kun "funker" osv. har blitt et mantra blandt Apple-fanboys. Windows var mer problematisk før, men siden omtrent XP SP2 har jeg ikke hatt noen som helst problemer

Vell, jeg har..Og jeg er og har vært en en Windows-bruker hele livet.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Windows-problemer er i stor grad brukerfeil, er hvertfall min erfaring. Det er jo ikke et ukjent fenomen at det er mye mer virus, spyware og annet skrot som kan bli installert automatisk når man laster ned ting som kan gå ut over ytelsen, men om man er litt påpasselig er det ikke noe problem å få en Windows-maskin til å kjøre stabilt over lengre tid. Selv kjørte jeg Windows ME stabilt i halvannet år (believe it or not) før jeg oppgraderte til 2k :)

Det jeg synes er det viktigste er aksept for at folk velger forskjellig. Jeg har ingen problemer med at folk foretrekker Mac, men da forventer jeg også at disse aksepterer at jeg (og andre) bruker Windows

Endret av Duckling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanvittig at mac vs windows

Jeg vet ikke om jeg skal le eller grine over det faktum at Mac vs windows engasjerer mer enn klimakrisen vi står opp imot.

Helt vanvittig at folk engster seg for en ikke-eksisterende "klima-krise" når vi befinner oss midt oppi en katastrofal smør-krise!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.