Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Mac eller PC?


Vindfal

Anbefalte innlegg

  • Svar 71
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja, kanskje noen fler kan komme med konkrete anbefalinger av alternativer til iMac som dedikert DAW, som trådstarter spør om, istedenfor vage svar a la "alt funker"... ville iallfall ikke valgt iMac hvis jeg skulle hatt noe fra Apple som DAW, ta heller en Mac Pro, eller en bærbar hvis plasshensyn/flyttbarhet er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell, jeg har..Og jeg er og har vært en en Windows-bruker hele livet.

Nå vet ikke jeg noe om dine maskiner eller din bruk av dine maskiner men min er faring med Windows-baserte maskiner har i mange år vært problemfri. Jeg er selvfølgelig klar over at det er mange klønehuer som har problemer med maskinene sine. At man har mac er heller ingen garanti for en problemfri tilværelse. Jeg har en venn som sverger til mac, men maskinene hans er altid til reperasjon eller har andre problemer som at de kræsjer i hytt og pine og slik har status vært hos ham de siste 10 årene. Selv bygger jeg altid maskinene mine selv med komponenter av høy kvalitet, får dem optimalt satt opp, holder dem oppdatert, klikker ikke på pop-ups med beskjed om at jeg har virus eller har vunnet en milliard kroner, installerer ikke alt mulig tull som toolbars, bloatware og annen infisert/cracked software. Behandler man maskinene sine ordentlig så får man heller ikke masse problemer.

Om trådstarter bør velge mac eller PC er som tidligere nevnt smak og behag. Hva som vil passe best for den enkelte varierer med individet. Begge systemene har sine fordeler og ulemper, men slik innuendo man ofte får servert fra fanboys om at man nærmest er et simpelt undermenneske om man ikke bruker mac finner jeg svært provoserende. Selv går jeg ikke rundt å trakaserer apple/mac-brukere når jeg treffer på dem men jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg nærmest blir kalt en dust og forteller (med nesa i skyene og øynene lukket) meg hvor mye mer rosenrødt livet mitt hadde vært om jeg bare hadde O-store-Gud-sol-på-himmelen apple/mac.Vi ser ikke slik oppførsel fra entusiaster når noen spør om de skal velge Fender eller Gibson så jeg kan ikke forstå at vi skal oppleve slikt med en gang noen spør om de bør velge mac eller PC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Vi ser ikke slik oppførsel fra entusiaster når noen spør om de skal velge Fender eller Gibson så jeg kan ikke forstå at vi skal oppleve slikt med en gang noen spør om de bør velge mac eller PC.

Hæe ! ? Har du aldrig lest en orntli' Gibson vs Fender "diskusjon" ? :huh: he he ...

Litt interessant er det jo også at det nesten alltid er en kompis/bekjent/kollega som bruker/sverger til "det andre merket" og sliter med både det ene og det andre ...

Ja, kanskje noen fler kan komme med konkrete anbefalinger av alternativer til iMac som dedikert DAW, som trådstarter spør om, istedenfor vage svar a la "alt funker"... ville iallfall ikke valgt iMac hvis jeg skulle hatt noe fra Apple som DAW, ta heller en Mac Pro, eller en bærbar hvis plasshensyn/flyttbarhet er viktig.

Mac Pro blir jo litt dyrt sammenlignet med iMac ... Men har man råd så er det jo ikke no problem ... Men grunnet "kabelallergien" min liker jag selv iMac bedre. Og jag vil vel tro at di færreste her bruker så mye plugins/softsynther/e.t.c att di trenger såpass kraftige maskiner som Mac Pro / tilsv. Windows PC ... eller ?

Ang Linux : Bruker noen her Linux som "DAW OS" ?

Endret av juzzizhow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæe ! ? Har du aldrig lest en orntli' Gibson vs Fender "diskusjon" ? :huh: he he ...

Umm, nei, i grunnen ikke. Jeg har stortsett altid spilt på Gibson men har ennå til gode å bli fortalt av en Fender-entusiast at "Gibson funker sikkert det og men jeg kan ikek forstå at noen fortsatt vil spille på Gibson etter å ha prøvd en Fender"

Litt interessant er det jo også at det nesten alltid er en kompis/bekjent/kollega som bruker/sverger til "det andre merket" og sliter med både det ene og det andre ...

Det er enten interesant fordi man antar at jeg ljuer eller fordi det faktisk stemmer. Han jeg sikter til er så og si fulstendig inkompetent når det kommer til data men alikevel begynte han å fortelle meg hvor mye mer flott mac var selv flere år før han fikk sin første maskin. I ettertid har han flere ganger kommet luskende til oss og lurt på om vi ikke kunne hjelpe han med å finne ut av hvorfor maskinen slår seg av når han plugger i den eksterne harddisken, hvorfor den ikke vil boote, hvorfor tastaturet ikke funker nå minnepinnen sitter i etc. Poenget mitt var at mac er ingen garanti for en problemfri hverdag.

Mac Pro blir jo litt dyrt sammenlignet med iMac ... Men har man råd så er det jo ikke no problem ... Men grunnet "kabelallergien" min liker jag selv iMac bedre. Og jag vil vel tro at di færreste her bruker så mye plugins/softsynther/e.t.c att di trenger såpass kraftige maskiner som Mac Pro / tilsv. Windows PC ... eller ?

iMac'ene er fine men vanskelige å oppgradere og har lite IO. Mac Pro er flott men jeg synes de er alt for dyre. Man må jo ut med 30-40 tusen for en midt-på-treet model.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

iMac'ene er fine men vanskelige å oppgradere og har lite IO. Mac Pro er flott men jeg synes de er alt for dyre. Man må jo ut med 30-40 tusen for en midt-på-treet model.

iMac har mer enn nok I/O til DAW bruk. Vanlig oppsett er vel FW/USB lydkort/interface, ekstern harddisk (USB) før backup og en USB keyboard kontroller ?

Designen/konstruksjon er sån "på godt og vondt" ... Help topp så langt allt virker, men skikkelig frustrerende hvis f.eks harddisken crasher ...

Men jag har, siden -93, hatt EN skikkelig harddisk crash ! det var en IBM deskstar (AKA deathstar).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umm, nei, i grunnen ikke. Jeg har stortsett altid spilt på Gibson men har ennå til gode å bli fortalt av en Fender-entusiast at "Gibson funker sikkert det og men jeg kan ikek forstå at noen fortsatt vil spille på Gibson etter å ha prøvd en Fender"

Nei, men "Jeg skjønner ikke at folk vil ha Gibson/Fender når man kan ha Tyler, Suhr, eller - sett inn møbelgitarmerke etter fritt valg her -!" må du vel ha vært borti? I så fall har du ikke lest mange tråder her inne.... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

iMac har mer enn nok I/O til DAW bruk. Vanlig oppsett er vel FW/USB lydkort/interface, ekstern harddisk (USB) før backup og en USB keyboard kontroller ?

De fleste trenger nok ikke mer enn det, men jeg har ganske mye utstyr å koble til. Bruker 2 FW-porter og 12 USB for å koble til alt sammen. Det var en liten periode jeg vurderte å skaffe mac, men iMac'en hadde ikke nok io og Pro'en ble for dyr til at jeg syntes det var verdt det.

2011-04-14-173854.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stiligt oppsett ! :)

De fleste trenger nok ikke mer enn det, men jeg har ganske mye utstyr å koble til. Bruker 2 FW-porter og 12 USB for å koble til alt sammen.

Jepp !! Det var litt mer en "normalt" ja ! :) eller ?

Virker det dårlig med USB Hub eller ? har aldrig prøvd noe ant enn en "passiv" 2 ports hub/spillter selv ...

Og Firewire devicer kan man vel ofte "daisychaine", eller ? Husker Fireboxen hadde to FW porter ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang Linux : Bruker noen her Linux som "DAW OS" ?

Hadde gode planer om det for et par år siden, men det strandet med at jeg manglet drivere til lydkortet. Er ikke mange proffe lydkort som leveres med linuxdrivere, og 3dje parts opensource prosjekter for å lage noe som funker, funker ikke godt nok i denne sammenhengen hvor det er ganske omfattende funksjonalitet og man avhenger veldig av latency osv.

Linux generelt har jeg masse gode ord om, og nå er det jo slutt på at man må ha et minimum av kunnskap for å kunne installere og betjene en vanlig Linux pc også :) Har brukt dette i mange år, frem til for ca ett år siden da jeg måtte kvitte meg med flere av maskinene mine (jeg flyttet, pluss at de begynte å bli skikkelig utdaterte).

Nå kjører jeg WinXP, både på laptop og på DAW-pc, og det funker fint. På jobb kjører vi WinXP på de fleste klientene også. Hele cluet er som Stjerneskruen sier, vettug bruk. Jobber med IT, og generelt sett funker de fleste OS helt fint. Problemet er en helt ufattelig mengde teknikk og muligheter plassert i henda på folk uten kunnskap. En generell bruker rydder ikke opp på maskinen med jamne mellomrom, holder ikke OS, software eller antivirus oppdatert, har ingen sperrer når det kommer til å klikke på diverse popups på nett, installerer endel bogus software....the list goes on. Dette jeg ramset opp nå er dessverre helt vanlig har jeg funnet ut etter mange år med diverse support. Men ved riktig bruk fungerer nok de fleste OS bra nok for de fleste. Det er vel 2 ting det står på, og det er kompabilitet i forhold til drivere og software. Noen programmer blir laget spesifikt for Win, andre blir laget spesifikt for Mac. Samme med lydkort og annen hardware.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde gode planer om det for et par år siden, men det strandet med at jeg manglet drivere til lydkortet. Er ikke mange proffe lydkort som leveres med linuxdrivere, og 3dje parts opensource prosjekter for å lage noe som funker, funker ikke godt nok i denne sammenhengen hvor det er ganske omfattende funksjonalitet og man avhenger veldig av latency osv.

Linux generelt har jeg masse gode ord om, og nå er det jo slutt på at man må ha et minimum av kunnskap for å kunne installere og betjene en vanlig Linux pc også :) Har brukt dette i mange år, frem til for ca ett år siden da jeg måtte kvitte meg med flere av maskinene mine (jeg flyttet, pluss at de begynte å bli skikkelig utdaterte).

Samme "story" som hos meg ... Brukte Linux fram til -08 ... Då blev jag mer interessert i å spille in musikk ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Opplegget til Stjerneskruen ser fett ut!

Mac er kjempebra greier og virker for det meste, men dersom det oppstår feil er det ikke like lett å fikse som på en Windows basert pc. Jeg presset Macen og det hendte at det oppstod feil. Ingen i Norge kunne hjelpe meg heller!

Henvendte meg til en videregående skole med medialinje som brukte Mac. (de hadde 130 Macer) Ja nettopp, hadde! De byttet dem ut alle sammen da 30% av Macene stod stile til enhver tid!

Bruker selv Win basert opplegg. Det virker veldig bra så lenge du har utstyr med bra kapasitet.

Win7 Sonar X1 Octa-Capture eksternt lydkort NanoKontrol2 overflatekontroller Intel 3,33GhZ i7 prosessor med 6 Kjerner (six Core) med 2 tråder til hver kjerne. Sonar har tilpasset teknologien til dobbeltrådsystemet. 18Gb Ram 260Mb ssd disk+1Tb s-ata 27" skjerm og Behringer monitorer. Du leste riktig: Behringer!! fordi de er veldig nøytrale i lyden, flate.

Kjørte 48 audiospor med masse plugins (mye reverb), den brukte bare 29% av prosessorkapasiteten!!

Det lønner seg å ligge litt i overkant hva gjelder maskinkapasitet selv om Sonar er et veldig effektivt program. 64bit selvfølgelig!!

Let's make some music baby!

Lapsteeljohnny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt vitsen med å krangle om hvilket OS som er det beste; blir det samme som å krangle om hva som er best av Lada og Bugatti.

Sent from my iMac

Jeg skjønner overhodet ikke sammenligningen. En Bugatti (Hvis du mener Veyron) og Lada, skal og bør ikke sammenlignes, da det eneste de har til felles er at de begge klassifiseres under begrepet "bil".

Mac og windowsbasert PC kan stort sett brukes til akkurat det samme, og gjør stort sett det samme hvis du sammenligner to maskiner med noenlunde like specs. Den eneste forskjellen er visuelt.

Sagt av en Apple- fanboy og, antar jeg.... Det er vel Apple/Mac som er Lada/arbeidshesten som alltid starter og frakter deg fra a til b da, skjønner jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.