Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Mac eller PC?


Vindfal

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer for tiden å kjøpe en "dedikert" recording stasjon. Men er usikker på om jeg burde gå for MAC eller PC. Har tenkt litt på en Mac 27". Noe anbefalinger/noe erfaring for taler for annet? Kjører Cubase/Wavelab 7 - Med et M-Audio lydkort, Guitar Rig 5 og Superior 2.0 The Metal Foundry. Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 71
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg bruker PC med W7, Cubase, Guitarrig, Addictive Drums, Ez Drummer, Ampeg SVX og et gammelt E-MU 1820 lydkortkort. Funker aldeles glimrende. Om du skal velge PC eller Mac kommer vel mest an på smak og behag samt økonomi. Du får nok mange svar nå som sier at du må velge Mac til lydproduksjon, men det er naturligvis bare tøys da en tilsvarende Windows PC også gjør jobben. Det er jo også et spørsmål om hva du er vant med fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt mye på dette selv. Har snakket med både Windows og Mac guruer, og lest tester osv. Er mye opp til deg selv. Kjøper du en Mac får du jo god brukt pris for den uansett. Kommer til å kjøpe en iMac neste år. Velger Mac grunnet det gode operativsystemet.

Endret av embedded
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ihvertfall ha meg en Macbook Pro i januar, mest pga ytelse, design, lite støy og størrelsen.

Men hvis du skal bruke mye penger på en Mac/PC så er det veldig smak og behag da begge deler skal funke mer enn bra nok. Har brukt min Acer 15" bærbar til å spille inn med Cubase og eksternt lydkort, og det har gått okei.

Litt spent på om en Macbook vil overbevise meg til å velge Mac over PC igjen, da jeg er veldig åpen for begge deler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp den maskinen du er komfortabel med. Funksjonsmessig er det ingen forskjell på en Pc og Mac så lenge samme programvare eksisterer til begge operativsystemene.

Det eneste argumentet jeg kan komme på er vel at du får en grei pc langt rimeligere, men for mange oppleves sikkert de ekstra kronene for en mac vel verdt pengene. En god pc koster jo noen kroner den også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er greia med Mac (bruker pc selv, bare så det er sakt) er at det kun finnes enkelte modeller. Det er ikke et digert utvalg.

I PC verdenen finnes det millioner av maskiner, og du har ofte muligheter til å bytte ut deler og oppgradere, mikse & trikse i hytt og pine. Det er jo selvfølgelig en stor fordel. Du slipper å kjøpe en ny maskin hver bidige gang for eksempel grafikk-kortet blir utdatert.

Du hører sikkert mange begrunne Mac kjøpet med "Maskinene bare funker, de er stabile og brukervennlige". Her kommer det lille utvalget av maskiner inn i bildet. Hvis et selskap, eller en person lager software til Mac, har han bare enkelte komponenter å forholde seg til og det er mye lettere å få "beta-testet" softawen på Apple produkter. Hvis du skal lage et program til en PC, har du flere millioner av kombinasjoner i datakomponenter å teste, derfor opplever du lettere errors, crashes og lignende på Windows baserte maskiner.

Dette gjelder jo også selve operativsystemet. alle produsentene sitter ikke sammen med Microsoft og utvikler sakene sine, mens hos Apple skjer både utvikling av hardware og software hånd i hånd, så du opplever somregel et mer stabilt operativsystem generelt.

Så når det står at et lydkort,program eller lignende fungerer/er laget til Mac så fungerer det omtrent perfekt fra første stund du starter det. DETTE er det jeg liker med Mac, og som gjør at jeg mer en gjerne kunne tenkt meg en, det eneste som holder meg tilbake er økonomien.

Men som sakt bruker jeg PC til musikkproduksjon nå, på grunn av prisen. Men hvis du har muligheten til å gå for Mac, ville jeg absolutt gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej, trådstartaren ska ha en "dedikert" recording stasjon och kör Cubase (om man är van till en DAW och tycker att den fungerar bra så varför byta?). På vilket sätt blir då ett äpple bättre än PC (eller tvärtom för den delen)? Är liksom inte Cubase det samma på både PC och Mac om man bortser från pris och stabilitet och såna saker, men tänker bara på själva studio-jobbingen. Är det stor skillnad på att jobba i Cubase på PC kontra Mac? Jag bara undrar alltså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.