Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Mac eller PC?


Vindfal

Anbefalte innlegg

Sagt av en Apple- fanboy og, antar jeg.... Det er vel Apple/Mac som er Lada/arbeidshesten som alltid starter og frakter deg fra a til b da, skjønner jeg?

Jepp, bare at den i motsetning til Lada´n har et pent utseende også ;)

Fra spøk til revolver. Når det gjelder hva lapsteeljohnny sier om medialinja og mac´ene kunne jeg godt tenke meg hvilken skole dette er snakk om. Så vidt jeg vet (og jeg jobber på en slik linje) har vi mere problemer generelt med skrap windowsbaserte skiten fylkeskommunen utstyrer elevene med. Selv har jeg brukt både Windows og Mac OS X i mange år og generelt har jeg mye færre driftsproblemer med Mac´ene.

Selvfølgelig gjør OS´ene stort sett den samme jobben men for meg personlig passer det bedre med Mac.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 71
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jepp, bare at den i motsetning til Lada´n har et pent utseende også ;)

Fra spøk til revolver. Når det gjelder hva lapsteeljohnny sier om medialinja og mac´ene kunne jeg godt tenke meg hvilken skole dette er snakk om. Så vidt jeg vet (og jeg jobber på en slik linje) har vi mere problemer generelt med skrap windowsbaserte skiten fylkeskommunen utstyrer elevene med. Selv har jeg brukt både Windows og Mac OS X i mange år og generelt har jeg mye færre driftsproblemer med Mac´ene.

Selvfølgelig gjør OS´ene stort sett den samme jobben men for meg personlig passer det bedre med Mac.

Da jeg studerte midt på '90-tallet, hadde det som i dag kalles NTNU, en Mac-lab på Lade. Der var også i hvert fall 30% av maskinene konstant ute av drift samt at de veldig ofte frøs midt i en arbeidsprosess. (Jeg gikk et "hjemmeside-kurs" på den tiden, og Mac'ene irriterte meg grenseløst....) Det er nok ikke direkte sammenlignbart med i dag, men det er en hovedårsak til at jeg aldri har vurdert å bruke Mac til noe som helst. (Det og det faktum at kona har hatt masse trøbbel med sine 3 Macbooker. to av dem er vrak, en virker til å surfe på nett med.... Disse er brukt opp på 5 år!) Jeg har dog både iPhone og iPod som jeg er greit fornøyd med, men tviler egentlig ikke på at veldig mye annet gjør den samme jobben minst like bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg både en moderne Mac og Windows PC, og må si at jeg liker mye bedre å arbeide med lyd med windows...

Drit i hva folk sier, Folk som ikke har råd til apple HATER mac for alt det er vert, så det er veldig få glupe tips å finne. Prøv å dra på eplehuset og trykk rundt på en, så finner du fort ut om du liker det eller ikke. Valgte å kjøpe meg Macbook etter å ha prøvd den èn gang og falt for brukervennligheten og den sinnsykt gode touch paden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare få legge til at jeg på langt nær er noen Apple/Mac- hater, og jeg skjønner godt de som velger det framfor noe annet. I mitt tilfelle er det kun snakk om hva jeg er vant med, har best erfaring med, og ikke minst hva jeg føler jeg får for pengene ved å kjøpe en Windows-pc kontra en Mac. Til syvende og sist er det brukeren som avgjør hvor stabilt og bra systemene funker.

Jeg må likevel innrømme at jeg blir småprovosert av Apple-fanboys/girls som hevder at Mac er det eneste riktige ifht. lyd og bildeproduksjon. Det stemmer ikke, og er etter mitt, syn en ørliten hype. Grunnen til at vi hører om så mye tull og crash med windows, er fordi det er betydelig mer utbredt. Det er vel også pga. at det blir satt sammen en god del "billig-pc'er" som veldig mange naturligvis kjøper. Jeg innrømmer at Apple-designet er pent og virker veldig innbydende ifht. de fleste "PC-produsenter".

Hvis man vet sånn nogenlunde hva man er ute etter, evt. søker litt profesjonelle råd ved innkjøp, samt bruker hodet litt når man bruker maskina, funker Windows like bra som et Mac-OS. Mac er ikke idiotsikkert det heller, slik mange later til å tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt tilfelle er det kun snakk om hva jeg er vant med,

Der har vi setningen ja.

Windows og Mac fanboys er like irriterende. Begge maskiner har sine fordeler og ulemper og begge er en datamaskin. Det blir smak og behag.. Det blir det samme som Gibson VS Fender, Rødløk VS "vanlig" løk, Jazz VS Metal, Budweiser VS Heineken.

Kan godt si meg enig med windows fanboys om en ting. Mac er et overpriset produkt, man får mer for pengene med en windows maskin. Men apple har monopol på sin teknologi, så prisene blir ikke presset ned helt enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig ikke noe imot noe av delene, for å legge min hinsides dårlige spøk til side. Mac koster skjorta, og ærlig talt syns jeg ikke det er verdt det. Skal du ha en Pro som varer noen år, bør man oppgradere ram. Som koster way too much. En brukbar 15" ender vel på rundt 16k, uten at jeg har sjekket nevneverdig. Man tenker "Denne skal jeg ha i mange år!" Men sånn er det ikke. Teknologien utvikler seg for mye hvert år til å kunne ha en Mac i 5-6 år. Etter min mening.

PC kan være litt mer kronglete, men samtidig har mye forandret seg siden sist jeg var på den plattformen. Skulle jeg kjøpt en av delene idag, hadde det nok blitt en PC, kun pga at økonomien ikke strekker til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mac koster skjorta, og ærlig talt syns jeg ikke det er verdt det.

Gjør den egentlig det?

http://technologizer.com/2008/08/14/are-macs-more-expensive-lets-do-the-math-once-and-for-all/

http://www.pcmech.com/article/is-the-mac-overpriced/

Også finnes det sikkert et tonn med artikler som forteller det motsatte også ;) Uansett valget må baseres på hva du ønsker å bruke maskina til. Skal du spille er nok fortsatt Windows-baserte maskiner best egnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.