Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor stor amp


antos

Anbefalte innlegg

Brukte selv en 15W Peavey i en del år... for mange år siden. Det fungerte det... vil fungere bedre dersom du har mulighet for oppmikking.

Hvis ikke så vil jeg nok dra på litt ekstra med hestekrefter.

Har du en 60W Transistoramp, så vil den fungere finfint til hjemmebruk også da du ikke vil være avhengig av å tyne noe rør og en Master Volum ikke har noe finfin rørlyd å ødelegge.

Fortsatt mest gøy å spille høyt da selvsagt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Watt meg her og watt meg der.. Det sier veldig lite om hvor høyt en forsterker spiller.

Jeg ville sagt at de fleste forsterkere med 12" høyttaler er passende for både hjemmebruk og bandøving hvis man skal si noe helt generelt.

Jeg har hatt en rørforterker på 5 watt og 12" høyttaler som spilte høyt nok for øving med band, faktisk spiller jeg ikke noe høyere med comboen min på 60watt og 2 x 12" - forskjellen er bare at den store forsterkeren har mye bedre clean headroom og forøvrig langt bedre lyd fordi det er en langt dyrere og bedre forsterker.

Et tenkt eksempel:

Forsterker A er på 30 transistorwatt og har en 10" høyttaler

Forsterker B er på 15 transistorwatt og har en 12" høyttaler

Hvem spiller høyest?

Hvis forsterker B har en følsom høyttaler kan den spille langt høyere enn forsterker A ...

C my point?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Watt meg her og watt meg der.. Det sier veldig lite om hvor høyt en forsterker spiller.

C my point?

Jepp... ser poenget...

Men når noen kommer med spørsmål om 15W transistor forsterker kan brukes til bandøving og hjemme... tenker du da på om det er stack med 2x12"... hvilket element, impedanse følsomhet denne har?

Noen spørsmål kan faktisk besvares med ett generelt svar med hensikt å hjelpe trådstarter, men du kan også svare for å imponere... dog uten å hjelpe noe særlig.

Jeg beklager, men jeg følte at svaret ditt ble litt midt i mellom her.

Snakker du om 15W transistor forsterker, så er det i de aller fleste tilfellene ikke noe store greier med 2x12". Det er ofte en liten kombo med 1x8" eller 1x10"... og ja, unntak finnes sikkert, men jeg kommer ikke på noen i farta.

Så generelt sett når noen spør om en 15W transistor forsterker vil spille høyt nok, så kan en faktisk gi ett generelt svar da du gjerne har en viss ide om hvor høyt disse kan spille... til tross for at kanskje en gitt 15W Peavey og 15W Cube vil ha noen db i forskjell....

Så jeg holder på svaret mitt... Ja, det kan fungere... hvis trådstarter har en 15W liggende, så ta den med å se hva han får til med den.

Dersom han skal kjøpe nytt, så bør han kanskje vurdere å koste på seg noen kroner ekstra å få litt større (som også gjerne ofte har litt større element eller kanskje til og med to) slik at muligheter for å guffe på er til stede skulle det være nødvendig.

Og siden trådstarter snakker om f.eks. Vox VT serien, så har VT20 8" element, VT40 har 10" element. Av disse to til hjemme OG bandøving ville jeg anbefalt VT40 som koster snaue 500 kroner mer hos Sound1.

En kan prøve å være fiffig og komme med hvor lydnivået kommer fra, men en 15W transistor forsterker kommer ofte med 8" element mens 60W transistor forsterker ofte kommer med 12" element.

Rørforsterkere i størrelse 10W og opp kommer ofte med 12" element, under 10W så er det vel gjerne 10" som gjelder. Hvis en kjøper komboer eller tilhørende kabinett selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg holder på svaret mitt jeg, og jeg synes ikke det er et dårlig råd. Se på størrelsen på høyttaleren fremfor oppgitt effekt. En watt er ikke en watt uansett. (en produsent kan oppgi målt utgangseffekt til henholdsvis 15 eller 25 watt for samme forsterker uten å lyve)

En transistorforsterkere med 12" høyttaler er typisk egnet til å spille med band. At man kan greie seg med en mindre forsterker er greit nok, mange kan sikkert få det til å fungere utmerket hvis det er en ok forsterker, men jeg vil si 12" er tommelfinger-reglen

Jeg mener dette er det beste generelle rådet ganske enkelt - eksempelet var forøvrig ikke for å imponere noe, men derimot for å slå hull på noen myter om angitt utgangseffekt og hva slikt utgjør i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er spesifikt Vox VT-serien det er snakk om så ville jeg gått for mer enn 15W, rett og slett fordi 15W-utgaven bare har 8" høyttaler, noe jeg personlig synes er i underkant. VT30 har 10", så gå hvertfall opp til den, men personlig ville jeg gått for VT50 med 12". Disse forsterkerne får man vel for en slikk og ingenting på Finn for tiden også?

Har selv en Peavey 15W øvingsforsterker (simuleringsforsterker) med 8", og man skal ikke veldig høyt før den låter veps selv med bass på fullt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg holder på svaret mitt jeg, og jeg synes ikke det er et dårlig råd. Se på størrelsen på høyttaleren fremfor oppgitt effekt. En watt er ikke en watt uansett. (en produsent kan oppgi målt utgangseffekt til henholdsvis 15 eller 25 watt for samme forsterker uten å lyve)

En transistorforsterkere med 12" høyttaler er typisk egnet til å spille med band. At man kan greie seg med en mindre forsterker er greit nok, mange kan sikkert få det til å fungere utmerket hvis det er en ok forsterker, men jeg vil si 12" er tommelfinger-reglen

Jeg mener dette er det beste generelle rådet ganske enkelt - eksempelet var forøvrig ikke for å imponere noe, men derimot for å slå hull på noen myter om angitt utgangseffekt og hva slikt utgjør i praksis.

Vi får bare være enige om å være uenige... om veien til svaret mener jeg...

Du har selvsagt helt rett i det du sier. Skal vi dra det langt så blir det ikke mye trøkk ut av en 100W Marshall Plexi heller dersom du skulle finne noen "headset" element som du kan bruke, men dersom en leter etter 60W transistorforsterkere så finner en lett en med 12". Det finnes mange der ute faktisk.

Har du utgangspunkt i en 15W og begynner å lete etter 12" så er det en omvei... en ender opp med mer enn 15W lell.

Mer effekt = mer volum og trøkk. Så kan en diskutere hvor mye enkeltbestanddeler i en forsterker (m. høytaler) har å si for volumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner egentlig ikke helt hva vi eventuelt er uenige om egentlig.

Poenget mitt er jo nettopp at en forsterker med en 12" høyttaler spiller rimelig høyt, også fordi utgangsforsterkeren er såpass ok dimensjonert. Disse tingene henger sammen. Men om produsenten har oppgitt utgangseffekten til f.eks 30 eller 100 watt sier ofte overraskende lite om hvor høyt forsterkeren spiller i praksis. Og nettopp DET er poenget mitt. Ser man heller på høyttalerstørrelsen, er det gjerne den beste indikasjonen på hva man kan forvente seg.

Poenget mitt var ikke at det var vanlig med 15 transistorwatt på en 12" combo - poenget mitt var at den oppgitte utgangs-effekten ikke sier all verdens. Glem heller derfor alt om effekt og se på høyttaler størrelsen - en produsent lager ikke en 12" combo med et grovt underdimensjonert utgangstrinn (så lenge vi snakker om transistorforsterkere) uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en rørforterker på 5 watt og 12" høyttaler som spilte høyt nok for øving med band, faktisk spiller jeg ikke noe høyere med comboen min på 60watt og 2 x 12" - forskjellen er bare at den store forsterkeren har mye bedre clean headroom og forøvrig langt bedre lyd fordi det er en langt dyrere og bedre forsterker.

Du mener vel "...og forøvrig langt bedre lyd fordi det er en bedre forsterker"?

Den har vel ikke bedre lyd fordi den er langt dyrere? ;):ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal spille rocknroll med fullt band og hardtslående trommis, har jeg ett relevant eksempel: Hadde en gitarist innom bandet mitt for prøvespilling med en Peavey Classic 30, og det holdt....men ikke mer enn akkurat så vidt det var. Skal du ha litt mer clean headroom burde du opp på noe større. Spiller du vispejazz eller i backingbandet til Lisa Ekdal kan du trygt gå for en mindre amp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener vel "...og forøvrig langt bedre lyd fordi det er en bedre forsterker"?

Den har vel ikke bedre lyd fordi den er langt dyrere? ;):ninja:

Jo, jeg mener at en langt dyrere, og dermed langt mer påkostet konstruksjon låter bedre - Prøv f.eks å finne en forsterker i 10k klassen som låter dårligere enn en forsterker til 2k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.