Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor stor amp


antos

Anbefalte innlegg

Jo, jeg mener at en langt dyrere, og dermed langt mer påkostet konstruksjon låter bedre - Prøv f.eks å finne en forsterker i 10k klassen som låter dårligere enn en forsterker til 2k

Tjah... Orker ikke slå opp priser og slikt, men her er noen eksempler på at noen ikke alltid synes pris og kvalitet henger sammen:

http://www.tdpri.com...-hall-fame.html

Men det er uansett ikke poenget mitt å finne 10000kr amper som låter dårligere enn en til 2000. Poenget er: Dersom den låter bedre, så er det fordi det er en bedre konstruert forsterker.

Jeg innrømmer gjerne at en god konstruksjon ofte koster penger, men da koster det gjerne penger fordi det er er en bedre konstruksjon. Det er nok av eksempler på produkter som gir både lite og mye for pengene sammenlignet med gjennomsnittet, også innenfor gitarforsterkere.

For egen del er det slik når jeg skal velge et produkt at jeg finner meg et pristak (hvor mye er jeg villig til å gi for et produkt som dekker behovet), og så leter jeg etter kandidater under det pristaket. Mer enn en gang har jeg havnet et godt stykke under pristaket fordi jeg rett og slett likte et rimeligere produkt bedre enn de som lå tett oppunder pristaket.

Bare for å understreke poenget: Såvidt jeg vet blir ikke lydkvaliteten i en forsterker (eller et annet produkt) dårligere om den f.eks. selges på tilbud...

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter : Beklager delvis avsporing, men her følte jeg at jeg måtte gi et ok svar.

Selvsagt finnes det store kvalitetsforskjeller mellom forsterkere og ikke minst liker folk helt forskjellige ting, noe tråden du linket til reflekterer. Men er det en generell sannhet at dyrere produkter gjerne låter bedre og er mer påkostede konstruksjoner enn rimelige forsterkere? Ja, det er min erfaring.

Jeg har god erfaring med enkelte rimelige produkter som ofte kan overraske stort i forhold til hva man får for pengene - jeg anbefalte vel deg å kikke på Fenders Superchamp tidligere f.eks - det er typisk en forsterker som kan levere en overraskende god lyd til en rimelig penge spør du meg. Det samme gjelder f.eks Fenders Mustang serie, som er rene moduleringsforsterkere. Men er disse forsterkerne like gode som "the real deal" ? Nei, jeg synes ikke det.

En ekte twin reverb låter fortsatt mye bedre enn en Mustang. Men til hjemmebruk og bandøving er en av de største Mustang modellene helt utmerket. Ville jeg spilt inn plater eller holdt konserter med en slik forsterker? Neppe.

Det samme gjelder SuperChamp modellen - flott forsterker til hjemmeøving og egentlig også kanskje innspilling, holder brukbart til bandøving (fungerer glimrende med et godt kabinett) men neppe en forsterker jeg ville tatt med meg på turne eller i platestudioet for å være ærlig. Hadde jeg hatt slike ambisjoner hadde jeg tatt meg råd til å kjøpe en dyrere forsterker som kan gjøre alt uten problemer og også levere en bedre grunnlyd.

Når alt kommer alt kunne jeg klart meg med en av disse rimelige forsterkerne, jeg skal ikke legge ut på lange turneer eller spille inn plater, men jeg er en voksen mann med grei nok økonomi til å kunne prioritere å kjøpe meg en skikkelig forsterker eller to. For meg er det i grunnen verdt pengene å kjøpe en stor combo som har det meste "ut av boksen" og fungerer fint til all slags bruk uten at jeg trenger å tenke på hvordan forsterkeren endrer lydkarakter ved ulike nivå, at forsterkeren har en bunn og åpenhet jeg aldri har hørt i en mindre forsterker (fenderish clean) at jeg har uendelig clean headroom, at forsterkeren gir meg god vreng uansett nivå, at forsterkeren har flere kanaler med separat eq og voicing, en god reverb osv, osv. Finner jeg alle disse kvalitetene i en forsterker til en brøkdel av prisen? Nei, jeg gjør ikke det.

Jeg er jo ikke all verden til gitarist og kunne klart meg med nesten hva som helst kanskje, men en god forsterker og et greit effekt-brett med gode tidsbaserte effekter er for meg en enkel løsning. To enheter, et par kabler og jeg kan få samme lyd hvor som helst omtrent. Riktignok veier forsterkeren like mye som et lubbent barn, men det kan jeg leve med.

Jeg har forøvrig full forståelse for at folk har et tight budsjett, og i den sammenheng er det lurt å forsøke å finne produkter man liker godt og som gir mye for pengene. Men det er også veldig lurt og ikke minst besparende på sikt om man ikke stadig må handle nye og kanskje marginalt bedre produkter fordi behovene endres med tiden. En rimelig øvingsforsterker for heimen er greit nok og fornuftig, men skal man handle noe for å spille i band eller live, er det best å heller fleske til litt først som sist, fremfor å måtte oppgradere igjen og igjen. Hvis man har muligheten rent økonomisk da selvsagt, men med dagens forsterkerpriser skal det ikke den helt store summen til for å få noe som duger bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd endel transistor-amper, og er ganske så enig med de som sier det er størrelsen det kommer an på!

1x12" høyttalere synes jeg er minimum, effekten er ikke så kritisk, men min mening er jo mer jo bedre! En transistoramp som spilles med fullt volum høres ikke godt ut, så ha såpass effekt at du ikke trenger å skru opp til mer enn halvt volum! Og jeg har sagt det før, du kan fremdeles spille lavt med bra lyd selv om du har en 100 watt transistoramp.

Transistoramper klarer stort sett å spille bra med cleanlyd, mens det fort kan høres grisete ut med vreng fra ampen. Pedaler kan ordne vrengjobben.

Modelleringsamper er vel noe variable.. Har en Mustang-III selv, den er 100 watt med 1x12" høyttaler, synes faktisk den gjør enn bra jobb med modellering! Mer enn godt nok for hjemmebruk iallfall.

Måtte legge til litt:

Har også en 15 watt rør-amp, med 2x12" høyttalere, og den spiller også mer enn høyt nok, og jeg må jo innrømme at den låter bedre! Men på den er jeg avhengig av pedaler da for å få det som jeg vil....

Endret av askret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.