Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Seymour Duncan Zephyr Pickups


aleksh

Anbefalte innlegg

Mulig jeg er litt snobbete, men hvis dette faktisk låter bra synes jeg det ikke var så skrekkelig dyrt når man tar utgangspunkt i hvilke materialer som er brukt her. Hvis man sammenligner med fancy langrennsbindinger, dyre bremser til sykkel og annet vil jeg fortsatt plassere det i kategorien "overkommelig pris".

Nå skal jeg ikke si noe om lyden, for jeg har ikke hørt dem, men hvis de tilfeldigvis låter bedre enn andre pickups på markedet, så kjøper jeg dem nok. Tror jeg skal få han som er ansvarlig for SD i Norge til å stikke innom butikken med to identiske gitarer, en med og en uten disse, bare for å få hørt om det er noe poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult. Du får gi oss en kjapp anmeldelse når du har prøvd dem.

Fikk svar fra Iain på Gulmoen & Engh som er importør av disse. De kommer kun inn på bestilling, så det blir nok lite muligheter til å prøve dem (uten å se på nettet). Det han mente var at humbuckerne låter fatastisk, og hvis man skal ha en clean strat er de topp, men en så clean telecaster-pickup blir nesten litt tullete. (men kommer jo an på hvilken lyd man vil ha ut av telen sin).

Prisen blir ca 6000kr for et par humbuckere, så da er det jo faktisk like rimelig eller rimeligere å kjøpe i Norge som å kjøpe i USA hvis man tar med MVA og frakt. Ikke en pris som er "bindende", kun et overslag forløpig, men da vet man i ca hvilken range det ligger. Leveringstiden til butikk i Norge er ikke all verden, sendes vanligvis med flyfrakt fra USA, så bør ta kort tid.

Just so you know. ;-)

Jeg skal til San Diego på jobb om en drøy uke og skal se om jeg får tid til å teste dem da, men tviler fordi jeg kun har 1 "fridag" og det er på en søndag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være helt ærlig synes jeg at rundt 6 lapper for et par pickuper er alt for dyrt, uansett. Likevel blir det jo interessant å etter hvert høre hvordan de låter og hva den helt store forskjellen fra 'tradisjonelle' pickuper er. Jeg er heller ikke i tvil om at det sikkert er et marked for disse også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er pragmatiker. ...og jeg er hifi- og hjemmekinoentusiast. Kanskje ikke en god kombinasjon, men jeg har snakket mye om kabler med hifi-entusiaster og med kabeleksperter (vi snakker Nexans, som produserer umbilical-kabler som overfører alle slags signaler mellom oljerigger og land osv.) Og det er ganske påfallende hvilke forskjeller det er i materialvalg, og begrunnelsen for dem. Dette er litt på siden av saken, jeg vet det, men det er mange penger i god markedsføring. Tilgi meg for å være skeptisk, men hva kan disse pickupene tilføre som ikke tidligere pickups har kunnet gi gjennom elgitarens mangeårige historie?

Dette faller under det som på utenlandsk kalles "the law of diminishing returns", eller prinsippet om at hver ny krone man legger på i prisen gir mindre forbedring enn den forrige krona. Det er selvfølgelig en lov med modifikasjoner, for det kreves jo en viss mengde penger for å i det hele tatt realisere en minimumsversjon av noe.

Det man også vet er at de virkelig kvalitetsmessige kvantesprangene sjelden ligger i materialvalg alene. For å ta sykkeleksempelet, så var det lite å hente i materialvalg i bremseklossene alene, framfor overgangen til V-brems og skivebrems.

Så bottom line er: Jeg er skeptisk. Dette blir samme jakten på mikrodetaljer som gullørene blant oss hifi-entusiaster jakter på når de oppgraderer høyttalerkablene fra 5000 kr til 50000 kroner paret (og det er ikke engang de dyreste 2x3 meterne med høyttalerkabler som finnes i kommersielt salg).

Men den som lever får se. Skeptikere har blitt motbevist og omvendt før, så jeg er spent på erfaringene med disse pickupene etterhvert. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Ikke drep meg for å bumpe en fire år gammel tråd...

Men er det noen her som har prøvd disse? Eller endra bedre noen jeg kan besøke for å høre hvordan de er... Har sett noen youtube videoer, og spesielt den med Bruce Kulick der ellers helt identiske gitarer sammenliknes var overbevisende. Men det er jo hysterisk mye penger å sende avgårde uten å vite at det gjør en forskjell - spesielt siden jeg er en tele-fyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste fire år gamle tråder er ikke noen vits i å dra fram igjen. I dette tilfellet går det helt fint.

Problemet er vel at det er for få advokater, kraftbørsmeglere og andre med for mye penger mellom hendene på forumet, og pickupene har vel heller ikke tiltrukket seg veldig mye skryt i løpet av disse årene. Tråden får leve.

P.S. Er du advokat eller kraftbørsmegler, så beklager. Kun ment som et eksempel på et yrke der det for en liten gruppe er mulig å ta seg grovt betalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis et produkt virkelig er enestående, er ofte mangel på markedsføring ikke det som velter lasset. Uovertrufne produkter har en tendens til å markedsføre seg selv gjennom veldig fornøyde forbrukere.

Hva er det disse pickupene kan som ikke pickuper spunnet med kobbertråd kan? Og vil vi evt. ha det "sølvpickupene" kan bedre? Svarene tror jeg er: Svært lite, og nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg "tror" også noe om disse pickupene. Og sannsynligvis er det jeg "tror" akkurat like interessant for deg som det du "tror" er for meg.

Jeg er derimot helt sikker på at det er stor forskjell på ledeevnen i kobber og sølv, og at den er etterprøvbart målbart på et helt annet nivå enn f eks Squier vs Custom shop.

Men det jeg faktisk er interessert i er hva folk som faktisk har prøvd de synes om opplevelsen. Forskjellen er for meg åpenbart til stede, men er den faktisk ønskelig?

Endret av Atreju
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.