Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

NGD: Epiphone ES335, Made in Japan


Byljer

Anbefalte innlegg

En godbit fra Ishibashi som blir sendt fra Japan en av de nærmeste dagene :)

Kvalitetsmessig ligger disse på nivå med Epiphone Elite/ Elitist og Orville by Gibson (som iflg. Luthman ligger et sted mellom Gibson Standard og Custom Shop*), alle produsert i Japan. Denne har heldigvis Open Book Headstock. Ser litt bedre ut enn Tombstone headstocken som Elitistserien begynte med rundt 2002. Gitaren er produsert for det japanske markedet.

(*Denne opplysningen ble gitt av Gibsonimportør til en som kjøpte en Elitist av meg for snart et par år siden. Vedkommende ringte å sjekket selv før han bestemte seg for å kjøpe. Bare litt info sånn for ordens skyld :) )

Endret av Byljer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verden! Det skjer mye i den Byljerske husholdning om dagen, ser jeg! Fin gitar, selv om bursten er litt vel "hard" hvis du skjønner hva jeg mener, men det blir jo rent kosmetisk. Hadde ikke sagt nei til den, uansett! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre enn Gibson USA?

Tror nok ikke det, nei :lol: Tror nok det som skiller mest er lakk (nitro/ poly) og til dels elektronikk...

Uansett, japaneserne er utrolig flinke instrumentmakere. De er veldig æreskjære og nøye i sitt håndverk. Elektronikken på USA Gibson ES er nok stort sett noen hakk bedre, men håndverksmessig så står de nok ganske likt. Edit: Det blir som jeg sa ang. han som kjøpte en Epiphone Elite av meg etter å ha ringt Gibsonimportør først. De sa at Epiphone Elite/ Elitist ligger kvalitetsmessig mellom Gibson Standard og Gibson Customshop. Eller mer ordrett hva de sa: "Skal du ha samme kvalitet fra Gibson så må du opp mot Custom Shop". Epiphone Elite/ Elitist, Orville by GIbson og Epiphone Japan lages på samme fabrikk av de samme folka, så kvaliteten ligger nok i samme leia.

Når det gjelder den gitaren jeg har bestilt, så sier Guitar Dater Project følgende:

Guitar Info

Your guitar was made at the

Terada Plant, Japan

2000

Production Number: 07047

Terada fabrikken produserer også bl.a. high end modeller av Gretsch, samt Epiphone Elite/ Elitist når de var i produksjon. Har sett en White Falcon som hang på utstilling hos 4Sound Tre '45 Musikk for et par år tilbake som var lagd ved Terada. Gjett om et par ansatte der fikk bakoversveis når jeg forklarte, ut fra serinr., at veldig mange Gretsch blir lagd ved Terada i Japan, og ikke i USA :lol: De har en tendens til å tro at alt godt og bra kommer fra USA, men det stemmer nok ikke alltid.

Endret av Byljer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det var dette spenna skulle gå til ja?

Ja, det var nok det :) Men, det holdt ikke til og dekke hele beløpet. Gitaren ble over dobbelt så dyr (inkl. frakt og mva) som Tele'n du kjøpte av meg, altså litt over 9 laken. Ishibashi skriver ikke en lavere verdi på pakken enn den aktuelle verdien, så kjøper man hos dem så må en belage seg på å betale full mva for hele beløpet når pakken ankommer tollen på Gardermoen. Er denne like bra som den forrige Japan ES'n jeg hadde så er den verdt hver en krone :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FIN gitar! Gratulerer! :)

Hvordan er erfaringene med Ishibashi egentlig? Problemfri bestilling?

Ishibashi er absolutt helt problemfrie å handle med. Har kjøpt 3-4 gitarer fra dem, og det er aldri noe tull. Raskt går det også. Husk at de påfører full verdi + fraktbeløp på pakkene, og da blir det full mva på varen når den ankommer landet. Noen forhandlere er villige til å skrive ned verdien for å spare kunden for litt mva, men dette er egentlig ulovlig og det vil ikke Ishibashi gjøre. De er et stort firma i Japan, selger over hele verden via egen nettside samt ebay og vil unngå å få en stripe i lakken hos myndighetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verden! Det skjer mye i den Byljerske husholdning om dagen, ser jeg! Fin gitar, selv om bursten er litt vel "hard" hvis du skjønner hva jeg mener, men det blir jo rent kosmetisk. Hadde ikke sagt nei til den, uansett! :)

Du har så rett, så rett :lol: Tror jeg skal temme GAS'n litt etter dette kjøpet. Da har jeg to knall gitarer, men.......jeg mangler en Tele :huh: Vel, jeg får kjøre på sparebluss en tid så blir det nok en svart MiJ Tele '62 Custom med Texas Specials på meg om en stund :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.