Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

So you think you can play?


Gluke

Anbefalte innlegg

  • Svar 151
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

For det første er ikke musikk og gitarspill en konkurranse, så bare det i seg selv er meningsløst. For det andre betyr ikke flest mulig toner på kortest mulig tid det samme som god musikk. Det kan være godt mulig at fyren faktisk kan spille også, men jeg tviler i og med at det ser ut som om det å spille fortest mulig, er det viktigste. Imponerende fort? Ja, sikkert. Imponerende? Nei, ikke en eneste gang i løpet av klippet tenkte jeg at "det der / han der må jeg høre mer av"....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første er ikke musikk og gitarspill en konkurranse, så bare det i seg selv er meningsløst. For det andre betyr ikke flest mulig toner på kortest mulig tid det samme som god musikk. Det kan være godt mulig at fyren faktisk kan spille også, men jeg tviler i og med at det ser ut som om det å spille fortest mulig, er det viktigste. Imponerende fort? Ja, sikkert. Imponerende? Nei, ikke en eneste gang i løpet av klippet tenkte jeg at "det der / han der må jeg høre mer av"....

Jo da du har rett i det, men uansett er det en prestasjon jeg velger å vise litt repekt. At han kan spille er det nokk ikke noe særlig tvil om, men feeling kan man nokk ikke avgjøre på grunnlag av dette her. Det finnes en brasilianer som spiller samme stykke mye bedre, men ikke fortere. Han er det vel ikke tvil om kan spille bra.

http://www.youtube.com/watch?v=THXCi3H3NzM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Musikk ikke konkurranse? Hört om utallige battle of the bands? Korps spiller i NM hvert år. NM i rock. Konkurranser holdes for å avgjöre hvilke band som får spille på festivaler. Idol? Musikk er i veldig stor grad konkurranse. Det trenger ikke väre det, men jeg tror tiden hvor musikk ikke er konkurranse er langt bak oss. De aller fleste av oss tar ikke del i denne delen, men det er likevel veldig klart at mange gjör det.

Pent var det nå likevel ikke, men imponerende på sitt vis. Litt som å se noen med veldig store fötter, ikke så utrolig spennende over lang tid. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Musikk ikke konkurranse? Hört om utallige battle of the bands? Korps spiller i NM hvert år. NM i rock. Konkurranser holdes for å avgjöre hvilke band som får spille på festivaler. Idol? Musikk er i veldig stor grad konkurranse. Det trenger ikke väre det, men jeg tror tiden hvor musikk ikke er konkurranse er langt bak oss. De aller fleste av oss tar ikke del i denne delen, men det er likevel veldig klart at mange gjör det.

Pent var det nå likevel ikke, men imponerende på sitt vis. Litt som å se noen med veldig store fötter, ikke så utrolig spennende over lang tid. :)

jepp. Dette har ikke musikalsk verdi, men likefullt imponerende på sitt vis. Verdensrekorder er jo unyttige ting, men facinerende på sitt vis, og det kreves jo sitt av utøveren for å få det til. Unyttig ja , men hvorfor ikke prøve. Han har nok igjen for øvingen på dette slik som vi andre har på tekniske øvelser. Ære være han som fikk til denne prestasjonen, men det betyr ikke automatisk at han er en super gitarist for f.eks bandet mitt, men uansett er han verdensmester på sin greie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Musikk ikke konkurranse? Hört om utallige battle of the bands? Korps spiller i NM hvert år. NM i rock. Konkurranser holdes for å avgjöre hvilke band som får spille på festivaler. Idol? Musikk er i veldig stor grad konkurranse. Det trenger ikke väre det, men jeg tror tiden hvor musikk ikke er konkurranse er langt bak oss. De aller fleste av oss tar ikke del i denne delen, men det er likevel veldig klart at mange gjör det.

Pent var det nå likevel ikke, men imponerende på sitt vis. Litt som å se noen med veldig store fötter, ikke så utrolig spennende over lang tid. :)

Det er sant at det konkurreres i musikk på mange forskjellige måter. Fellesnevneren i slike konkurranser er vel dog at det er en eller annen form for jury eller dommerpanel som bestemmer hvem som er "best". Og da blir jo bedømmingen til en viss grad subjektiv. Innen idrett, er det jo ganske lett målbart hvem som er best der og da. Dommerteamet på en fotballkamp kan jo heller ikke si at laget som tapte vinner likevel fordi de personlig synes det tapende laget spilte bedre fotball.

I dag er det jo også målbart hvor mange toner man kan greie å få fram på gitaren i løpet av et gitt tidsrom, men det er vel i utgangspunktet ikke det musikk og gitarspilling dreier seg om? I hvert fall ikke for min del.Og "dommerne" i musikkonkurranser kan si at gitarist "X" vinner konkurransen på tross av at gitarist "Y" spilte fortere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri skjønt greia med å skal spille fortest mulig jeg :unsure: Det låter bare.....trist!?! Jeg får fnatt av å høre på gitarister som på død og liv skal spille skalaer fortest mulig og helst være teknisk perfekt. De gir meg absolutt ingenting siden det de lirer av seg stort sett er sjeleløst. Det er grusomt stor forskjell på musikere som har lært seg selv å spille ved å øve, lytte, prøve og feile mot de som har sittet på en skolebenk i flere år i California og fått beskjed om hvordan ting bør gjøres.

Takke meg til en solo som

eller
! Her snakker vi sjel så det holder :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er grusomt stor forskjell på musikere som har lært seg selv å spille ved å øve, lytte, prøve og feile mot de som har sittet på en skolebenk i flere år i California og fått beskjed om hvordan ting bør gjøres.

?? Hvem tenker du på? Bare nyskjerrig på hva du baserer en såpass bastant påstand på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.