Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

So you think you can play?


Gluke

Anbefalte innlegg

Morsomt hvordan denne tråden har vinklet seg. Er fan av Vai, og elsker gitarspillet hans, men elsker også Gilmoure, Satch, Malmsteen ,Johnson ,you name it.

Uansett. teit eller ikke, verdensrekord for kjappest spilling står det litt respekt av.

Stygt var det, og heller ikke perfekt.

Det var vel aldri et tema at det skulle være vakkert og følelsesladet vil jeg tro.

Det er vel ikke akkurat et handikap å kunne spille fort

Endret av Brekkvasselven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 151
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Folk som bl.a. Vai og Petrucci kjeder rævva av meg. Utrolig kjedelig når det blir så perfekt at all sjel forsvinner....etter min mening vel og merke.

Hmmmmmm, ingen av dem har meg bekjent tilbrakt noe særlig tid på skolebenk i California for å lære gitar. Begge har vært innom Berklee, så det var kanskje det du tenkte på men da er du på feil kyst. Boston ligger på østkysten litt nord for New York i staten Massachusetts. California ligger som du sikkert vet på vestkysten rett ovenfor Mexico. Vai gikk vel strent talt ikke på Berklee spes lenge heller så jeg ville nok være forsiktig med å tillegge skolen no særlig innflydelse på hans spillestil.

Jeg er også usikker i hvor mye sjel som ligger i det å spille feil. For meg er musikk kommmunikasjon og da er man avhengig av at det som spilles treffer hos de som hører på. Men det avhenger i stor grad av de som hører på og det er jo ikke sånn at all musikk treffer hos alle. Den musikken som treffer hos flest kalles populærmusikk og jeg er usikker på hvor mye sjel man finner der.

For en gang skyld er jeg enig med død i noe (og det må noteres) og det er at fart bare er et virkemiddel man kan velge å bruke eller la være. Her har du et eksemple hvor jeg syntes Vai bruker det mesterlig. Spes løpet som begynner 6:15 er perfekt plassert og skaper flott dynamikk i låta.

Endret av Gluke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er bevist at Vai satser mest på hurtighet og presisjon, unngår å improvisere, og spiller ikke det som faller ham inn der og da?

Det er helt supert at du har dine meninger om ting, men jeg må få påstå at du ikke akkurat kommer med argumenter som sier annet enn: "Jeg liker ikke Steve Vai og John Petrucci, og andre gitarister som låter som disse". Hva det har å gjøre med at Della Vega eller Mr. Hot Licks ønsker å sette verdensrekord i å spille fort på gitar, det må vel du svare på. Selv ser jeg ikke sammenhengen.

Jeg har ramlet av lasset når det gjelder Vai for mange, mange år siden, og per i dag var det kanskje ikke det beste eksemplet å komme med. Når det er sagt, har sett ham, og Satriani, med storheter som Brian May og Joe Walsh, og det var ikke noen tvil om hvem som falt gjennom på den konserten. Både Vai og Satriani skulle spille solo på ei gammel rockelåt, og de lirte av seg den ene skalaen etter den andre i høyt tempo. Drittkjedelig i mine øyne.

Sitat: Det er helt supert at du har dine meninger om ting, men jeg må få påstå at du ikke akkurat kommer med argumenter som sier annet enn: "Jeg liker ikke Steve Vai og John Petrucci, og andre gitarister som låter som disse".

Er ikke det argumentet basis for all diskusjon om "bra eller dårlig"? Er det noen her, som deg selv, som har mer valide meninger mener du? Alle dømmer "bra eller dårlig" ut fra egen smak. Også du ;) Hvis du mener at f.eks. Zappa er verdens beste gitarist og at f.eks. Blackmore er drittkjedelig og talentløs, så er det ikke mye jeg kan gjøre med det. Det er din smak og din sannhet, og den kan jeg faktisk ikke omvende deg fra. All slik diskusjon er egentlig idiotisk da alle argumenter er basert på smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og de innleggene som har kommet nå, underbygger vel egentlig min påstand om at musikk og gittarspell i utgangspunktet ikke er noe man skal eller bør konkurrere i. Hvem som "vinner" kommer som nevnt helt an på hvem som sitter i panelet.... ;) Men vi kan kanskje konkludere med at det å kunne spille sabla fort ikke nødvendigvis gjør deg til en gitarist i verdensklasse, men du trenger ikke kunne spille styggfort for å være en gitarist i verdensklasse, eller.... ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her e vel en av de evigvarende musikerdiskusjoner som INGEN bli enige om...? tenke æ vi sei!! :) yderst relativt med synsing å ka som e sjel osv. Som ett klokt hode sa lengre opp...er ikke sinne en følelse. ;)

Tingen er vel som vi kanskje kan være litt enige i,att mange av de tekniske gode ikke alltid er i stand til å lage låter som ikke blir ødelagt av meningsløs fortspilling,evt legge inn ett idiotisk blues lick i en dødsmetal låt eller no... hehe. Men så finnes det folk som ikke gidder å prøve engang å være teknisk god,eller spille fort som lager flotte sanger..

Jeg personlig liker gode gitarister i uansett sammenheng å musikkstil,som spiller det låten trenger :) ...gitar er jo det beste instrumentet. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vi kan kanskje konkludere med at det å kunne spille sabla fort ikke nødvendigvis gjør deg til en gitarist i verdensklasse, men du trenger ikke kunne spille styggfort for å være en gitarist i verdensklasse, eller.... ? :)

Vi er alle enige i det, men denne diskusjonen burde aldri dreid over i de baner.

Han gjør et verdensrekordforsøk i å spille Humlens Flukt raskere enn noen annen ( vil jeg tro), og hva er problemet med akkurat det?

Det er ikke noe forsøk på å kreere stemningsfull musikk.

Hvorfor skal man opphøye gitaren til noe som er mer edelt enn noe annet?

Jeg tillegger ikke deg Audun alt jeg sier her, det er mer generelt, men det blir for eksempel ofte bråk når noen samler på gitarer, for de skal jo brukes, ikke bare ligge i kofferten sin, for det er jo en gitar må vite.

Hvorfor er det slik?

Selvfølgelig er dette rekordforsøket totalt unødvendig, men hva er ikke unødvendig når man bryter det ned?

Dere handler jo gitarer som gale på dette forumet, hvor nødvendig er egentlig det?

Hvor nødvendig er egentlig den musikken dere sysler med? Høres ikke den ganske lik ut som alt annet kanskje?

Slapp litt av lizm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortspilling er jo gøy! så sikkert misunnelse fra de som syns d er latterli.(for det er jo egentli like latterli å si :) )

Mye prog å onanistgitarister er jo mye sport,å kjenner jeg liker gitarsport bedre enn fotball feks. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er alle enige i det, men denne diskusjonen burde aldri dreid over i de baner.

Han gjør et verdensrekordforsøk i å spille Humlens Flukt raskere enn noen annen ( vil jeg tro), og hva er problemet med akkurat det?

Det er ikke noe forsøk på å kreere stemningsfull musikk.

Hvorfor skal man opphøye gitaren til noe som er mer edelt enn noe annet?

Jeg tillegger ikke deg Audun alt jeg sier her, det er mer generelt, men det blir for eksempel ofte bråk når noen samler på gitarer, for de skal jo brukes, ikke bare ligge i kofferten sin, for det er jo en gitar må vite.

Hvorfor er det slik?

Selvfølgelig er dette rekordforsøket totalt unødvendig, men hva er ikke unødvendig når man bryter det ned?

Dere handler jo gitarer som gale på dette forumet, hvor nødvendig er egentlig det?

Hvor nødvendig er egentlig den musikken dere sysler med? Høres ikke den ganske lik ut som alt annet kanskje?

Slapp litt av lizm :)

Jeg synes ikke det er noe galt i rekordfart som sådan. Det ligger jo i sakens natur at noen hele tiden vil prøve å spille fortere enn alle andre. Slik er det jo bare. JEG synes det er meningsløst og at det EGENTLIG har fint lite med gitarspill og musikk å gjøre. Andre står selvfølgelig helt fritt til å mene noe annet, og det er jeg glad for da dette er et diskusjonsforum for meningsutvekslinger om gitarer og spilling + litt til, så dette er vel helt i tråd med forumets ånd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å dra metaforen med at verdens beste fotballtrikser driver med en annen idrett enn Lionel Messi :) Når det gjelder "feeling" så er det et diffust begrep. Kanskje man heller skal kalle det flyt/musikalitet eller innlevelse? Personlig så ser jeg fort skillet mellom en gitarist som kjeder seg og flytter fingrene på gripebrettet og en som virkelig nyter musikken og lever seg inn i den. Samtidig så finner vi folk på amatørnivå som mener at de har "feeling", men som ikke kan spille. det er vanskelig dette her :huh:

Endret av Brötthäst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortspilling er jo gøy! så sikkert misunnelse fra de som syns d er latterli.(for det er jo egentli like latterli å si :) )

Mye prog å onanistgitarister er jo mye sport,å kjenner jeg liker gitarsport bedre enn fotball feks. :P

Misunnelse?

Vil heller spille langsomme men fete melodier istede for å bruke ferdigheter til å låte drit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vai griner når han spiller FTLOG, mulig det er fordi han spiller så kjapt.

Nuvel, samme kan det väre. Jeg vil hevde at fölelser i gitarspill er et siste argument for å hevde at noen uten nevneverdig koordinasjon egentlig er en helt grei gitarist. Skulle värt en test på X antall toner i sekundet för det var lovlig å spille så höyt at andre hörte det - ikke kjapp nok? Tilbake i buret og öv mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.