Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

So you think you can play?


Gluke

Anbefalte innlegg

For meg er det ubegripelig at dere fortsatt legger dere opp i hva denne karen bruker fritiden sin på.

Han gjør jo virkelig ingen skade for noen som helst.

Kunst meg her og kunst meg der, når alt kommer til alt så er ikke kunst så fryktelig viktig heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 151
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tekst.

Jo, jeg er langt fra uenig. Det er bare visse småting som jeg finner underlig, og det har ingenting med din smak å gjøre. :) Blues er jo ofte improvisasjon, samtidig er det veldig vanlig å stjele licks fra andre. Det kan sikkert diskuteres hvor mye som egentlig er hentet fra "nuet" og hvor mye som er planlagt. Uansett, smak og behag. Vil likevel påpeke at det er litt forskjell på instrumentale låter og låter hvor gitaren får en liten solospot. Kjente linjer må nesten være med for å kjenne igjen låta. Noen tøyer strikken langt når det gjelder å gjenskape studiosoloer live, andre tar seg vel store friheter. Igjen, smak og behag. Ofte kan det jo også bero på at gitaristen ikke klarer å spille det samme kveld etter kveld. Nuvel, samme kan det være. Jeg liker både "skalagitarister" og de som tenker selv, men langt fra alle fra hver bås. Båser må vi ha. Det er kult. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min smak er slik at jeg oppfatter enkelte artister til å være opphengt i innlærte "triks" og skalaer, mens jeg oppfatter andre til å spille fra sjela....dvs. at de spiller det som faller dem inn der og da, og ikke noe som er planlagt på forhånd. Som eksempel kan jeg nevne, fra Allman Bros linkene, Derek Trucks og Warren Haynes. De spiller så godt som aldri samme solo i samme låt fordi de improviserer, og for meg er det akkurat det som gjør en gitarist interessant. For meg låter det....vel, mer "ekte" enn f.eks. Petrucci, men det betyr ikke at jeg har "rett" og at de som elsker Petrucci "tar feil". Det har med ens egne preferanser å gjøre.

Det kan så være, men jeg har allikevel en følelse av at du foretrekker Gilmour framfor Govan, for å nevne to veldig forskjellige gitarister. En spiller gjerne de samme soloene, med små variasjoner, mens den andre alltid improviserer nye soloer. Eller hva med Brian May og Allan Holdsworth? May har lagd noen av de vakreste soloer jeg har hørt, men det er sjeldent snakk om ting han tar på sparket.

Jeg har hørt Petrucci improvisere, og for meg er hans komponerte soloer langt bedre. Sånn sett minner han om Brian May. Ikke i spillestilen, men i måten han lager soloene sine. "Under a Glass Moon" er for meg en perfekt solo, og den er uten tvil noe han har skrevet på forhånd. Så har man "Devil Take the Hindmost" av Holdsworth. Også en solo jeg bare bøyer meg i støvet for, men i dette tilfelle er det snakk om ren improvisasjon. Jeg elsker begge, ikke fordi den ene er skrevet og den andre improvisert, men fordi begge er sykt bra soloer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må sies at jeg ikke regner mannen som verdens beste gitarist fordi han spiller kjappest i verden. MEN han fortjener ikke tyn , han spiller fortest i et rekordforsøk og det er det. Ikke noe problemer med det synes jeg , og jeg respekterer han for hans prestasjon selv om det er stygt å høre på,og slurvete. Han er verdensrekordholder, og har sikkert ikke blitt noe dårligere gitarist av øvingen opp mot dette.

Forstår ikke at dette skal være noe ille. Rekordforsøk er jo på en måte litt teit uansett hva det dreier seg om, men ikke noe teitere enn verdens største pannekake f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er i hvert fall sikkert- dette engasjerer! Fem sider på notime, forumets mestpopulære tråd for tiden.

Dette er ekstremt. Alt som er ekstremt i en eller annen retning er lett å kritisere.

For meg beviser i det minste at fyren er ekstremt tålmodig som gidder å øve så lenge på dette at han kan sette verdensrekord i fortspilling på gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som er litt pussig er at alle som skal sette verdensrekord bruker to tonn med vreng og andre effekter når de spiller. Hvis dette er noe som skal sjekkes av Guinness' kontrollører, ville det ikke da vært mer logisk å spille dette med cleanlyd slik at det de spiller ikke bare høres ut som grøt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som er litt pussig er at alle som skal sette verdensrekord bruker to tonn med vreng og andre effekter når de spiller. Hvis dette er noe som skal sjekkes av Guinness' kontrollører, ville det ikke da vært mer logisk å spille dette med cleanlyd slik at det de spiller ikke bare høres ut som grøt?

Akkurat dette har jeg tenkt på og. Hører jo ikke om det er 3, 6, 9 eller 42 toner som spilles i sekundet engang, så hvordan skal man kunne konstatere at alle tonene treffes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok det som er poenget. De vet at det de spiller høres mer imponerende ut med masse vreng, og at nettopp denne effekten glatter ut plekteranslagene og bidrar til at slurv ikke er så lett å oppdage. Dette er også en av grunnene til at jeg mener disse rekordforsøkene ikke har noen mening. Hva er det som tilsier at denne mannen er verdens raskeste gitarist? At han kan slørve seg igjennom "Flight of the Bumblebee" på minst mulig tid? Det er ikke imponerende. Sjekk ut Michael Angelo Batio på den aller første instruksjonsvideoen han lagde for Star Licks. Der har man superrent og superhurtig gitarspill, vanskelige fraser som spilles med både cleanlyd og vreng, uten tegn til slørv. Jeg skal høre med Batio om det er greit at jeg lager en video med de beste solodemonstrasjonene fra videoen, og legger dette ut på YouTube, så folk kan sjekke det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal gi deg beskjed når jeg får lastet opp den videoen. Lyden er mer naturlig enn den han senere tok i bruk, og det han spiller er ikke så ulikt mye av Gilberts tidlige greier. Faktisk en veldig bra instruksjonsvideo, mye bra øvelser, og jeg tror også det var en av de aller første instruksjonsvideoene for shred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.