Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

SOLIDE kabler... Forslag?


Hallstein

Anbefalte innlegg

Armor gold så bra ut ja .... jeg bruker Evidence Audio Melody idag (kosta skjorta) men er ikke helt fornøyd da de er altfor stive i bruk.

Lydmessig selvsagt ypperlig men spiller mye ute og de er litt uhåndterlige på scene og når man skal snurre de sammen etterpå.

Vurderer å bruke de hjemme istedet og kjøre på med nye til livebruk.

Hvor stive er disse kablene ... da tenker jeg ikke pris ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 80
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Lovlig seint svar fra meg, men siden jeg kom over tråden igjen nå så svarer jeg.

Lurer på om jeg skal kjøpe meg et par Planet Waves.. Den livsgarantien.. Gjelder den kun mot kvittering i den butikken man kjøper, eller kan man bytte hos andre kjeder så lenge de selger disse?

Vi på Backstage bytter alle kabler uavhengig av hvor de er kjøpt og om du har kvittering, Bare si at Morten har lovet det så går det fint. ;-). Jeg kan ikke love at alle butikker gjør det samme, det får nesten bli opp til dem å vurdere.

Jeg lurer på det samme. Kjøpte meg en Planet Waves i en sjappe i Sverige, men fikk kastet kvitteringen. Kan denne byttes hvorsomhelst som de fører Planet Waves? Er vel fra den billigste serien, men det sto på pappen at de hadde livstidsgaranti. Synes dette virket som en helt kurant kabel. God fleksibilitet, pluggene virket solide og den hadde en pen pris. Ga 200 for en 6m.

6m koster vel 165kr i Norge nå hvis det er rett plugg i begge ender og den rimeligste kabelen. Det er samme garantien på den (men de går i stykker innimellom). Du kan få bytte den på Backstage, men som sagt over kan jeg ikke svare på vegne av andre butikker. Du kan også bytte den inn og bare betale mellomlegget opp til en kabel i topp-serien deres (den typen som ikke går i stykker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkt litt mer på den her og så at Morten hadde dratt den opp igjen.

Har egentlig ikke tenkt for mye på hvor solid selve kablen er. Bruker kun Neutric plugger og har aldri hatt problemer med de, men selve kablen er jo noe annet. De fleste kabler er jo relativt enkle og skjelden laget for å tåle no spes med fysisk belastning. Den ene Belden kablen jeg har er blitt en smule mikrofonisk når man tråkker på den etter 5-7 år i bruk. Jeg kryssjekket med den andre jeg har som ligger fra pedalbrettet og opp til forsterkeren og den var helt fin. Kappe utenpå som Gold bruker er i og for seg greit med det sier ikke noe om kablen som ligger inni og hva den tåler. Blir litt som pynt for meg men det kan hende det har noe for seg for de som drar mye i kablene sine. De fleste high end kabler som Evidence Audio er jo laget kun for lyden og ikke med tanke på å få juling. Sandard kablen til EA er vel også solid core i midten og det vil jo aldri være særlig fleksibelt. Jeg har aldri brukt de, men jeg har hørt om noen som har slitt med at senterlederen ryker. Nå bruker jeg Evidence Forte men jeg har ikke brukt dem nok til å si noe om hva de tåler og så jeg venter med å si noe om det.

Hadde vært interessant å kappe og sammenligne de forskjellige kablene og se hvor store forskjeller det er på konstruksjonen. Nå blir det fort sånn at man sammenligner epler med appelsiner. Belden, Klotz og Mogami er jo kabelprodusenter. Monster kabel, Planet Waves, Gold og lignende er ikke det og putter bare en merkenavn på en kabel de har kjøpt inn og satt plugger på. Så uten at de forteller hvor de får kablen sin fra så er det bare snakk om merkevarebygging. Det kan jo godt hende de får kablen sin fra en av de store produsentene eller det kan hende de kjøper den i kina. Evidence Audio og Van Den Huul og et par andre nisjemerker har spesielle ideer om hvordan kabler skal lages og får disse spesialprodusert for seg. Det er hovedårsaken til at disse ofte fremstår som sinnsykt dyre sammenlignet med masseproduserte merkevarekabler. Men de er som sagt neppe konstruert for å være spesielt solide.

Noen som har prøvd å snu sikringen i ampen sin i det siste............ hørte no rykter om at det hadde litt å si for lyden det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig ikke tenkt for mye på hvor solid selve kabelen er. Bruker kun Neutric plugger og har aldri hatt problemer med de

(...)

Noen som har prøvd å snu sikringen i ampen sin i det siste............ hørte no rykter om at det hadde litt å si for lyden det også.

Hehe, jeg håper vi ikke havner i snu-sikringen-mentaliteten som hersker i Hifi-verden. Der er det mye tull og myter der. Når det gjelder kabler er det 2 ting som er viktig for meg:

1. At de faktisk fungerer når jeg skal bruke dem

2. At de ikke tuller hørbart med lyden.

Jeg har veldig skjeldent kommet over kabler dyrere enn 400kr der jeg kan høre forskjellen, så punkt 2 får man luket ut ved å kjøpe noe litt opp i pris (med mindre det er en kabel til 99kr som er priset kunstig opp). Det at kabelen er holdbar løser man ved å kjøpe noe med skikkelig strekkavlastning, gode plugger og fleksibel kabel. For meg er det PW (pga livstidsgarantien og god erfaring med de), men kabelhysteriet må ikke ta fokus vekk fra spillinga heller. :-)

Edit: skrivefeil

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke kimse av lydforskjeller i kabler når det kommer til hifi. Pris i forhold til lydkvalitet er en annen sak, da en må se på lydkarakteristikken i forhold til resten av signalkjeden.

På den annen side, vet jeg om opptil flere hifi-asylanter som mener å ha opplevd merkbare forskjeller i lyden ved å snu støpselet i stikkontakten....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig skjeldent kommet over kabler dyrere enn 400kr der jeg kan høre forskjellen, så punkt 2 får man luket ut ved å kjøpe noe litt opp i pris (med mindre det er en kabel til 99kr som er priset kunstig opp).

Sorry my man, men da er du døv, ha ha ha ha.......

Jeg er grunnleggende uenig i at å kjøpe en dyr kable på noen som helst måte garantere deg at du får noe du liker. SRV for eksempel foretrakk billig Radio Shack kabel for riggen hans var ultrabright så han trengete litt demping i kablene. I tillegg er jeg litt opptatt av at du får noe som står i stil til det du betaler for og at man sammeligner epler med epler. Du kan jo som leverandør f. eks. fortelle meg hva slags kabel PW bruker og hvor den kommmer fra? For meg er livstidsgaranti et ikketema. Den betyr ingen verdens ting. Det tar meg mindre jobb å lodde en ny kable enn å dra ned til deg å bytte den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry my man, men da er du døv, ha ha ha ha.......

Jeg er grunnleggende uenig i at å kjøpe en dyr kable på noen som helst måte garantere deg at du får noe du liker. SRV for eksempel foretrakk billig Radio Shack kabel for riggen hans var ultrabright så han trengete litt demping i kablene. I tillegg er jeg litt opptatt av at du får noe som står i stil til det du betaler for og at man sammeligner epler med epler. Du kan jo som leverandør f. eks. fortelle meg hva slags kabel PW bruker og hvor den kommmer fra? For meg er livstidsgaranti et ikketema. Den betyr ingen verdens ting. Det tar meg mindre jobb å lodde en ny kable enn å dra ned til deg å bytte den.

Da jeg var d´Addario-fabrikken (som eier Planet Waves) i 2009 holdt de på å gjøre endringer på kabelen for å gjøre den enda mer solid, så jeg er ikke helt sikker på hvilken kabelprodusent de bruker akkurat nå, men jeg venter på svar fra kontakten min på PW (Rob Cunningham) ang dette nå. (tidsforskjell)

Når det gjelder min påståtte døvhet kan jeg gjerne arrangere en blindtest for deg. Du kan få velge utstyr å lytte på, hvordan testen skal gjennomføres (så lenge det er en falsifiserbar double blind-test. F.eks høre på alle kablene (du får vite hvilke kabler du hører på) for å identifisere dem, og senere identifisere dem på nytt i blindtest. Du kan gjerne plukke ut 1-2 kabler du mener er gode. Da kan vi sammenligne mot PW, Elixir, Fender, Klotz og Billigkabel f.eks. Hva sier du? Så lenge jeg har ca 1 uke på meg kan jeg skaffe alt av kabler og det meste av utstyr, og vi kan gjøre det i Oslo, på Jessheim eller i Sandvika. Tror du skal få lov til å spise i deg ordene dine. ;-)

Edit: Skrivefeil (som vanlig)

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

F.eks høre på alle kablene (du får vite hvilke kabler du hører på) for å identifisere dem, og senere identifisere dem på nytt i blindtest.

Hmmmm, det var ikke det du sa vettu. Du sa du ikke kan høre forskjell på to kabler til over 400 kr. Det handler ikke om å kjenne igjen hva som er hva. Spørsmålet var om det er hørbar forskjell mellom dem. Så det eneste vi trenger å gjøre er å watte opp 2-3 kabler til over 400 kr og se om vi hører noen forskjell. Hvis vi ikke gjør det skal jeg gladelig skise i meg ordene mine jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm, det var ikke det du sa vettu. Du sa du ikke kan høre forskjell på to kabler til over 400 kr. Det handler ikke om å kjenne igjen hva som er hva. Spørsmålet var om det er hørbar forskjell mellom dem. Så det eneste vi trenger å gjøre er å watte opp 2-3 kabler til over 400 kr og se om vi hører noen forskjell. Hvis vi ikke gjør det skal jeg gladelig skise i meg ordene mine jeg.

Da er det jo ikke hørbar forskjell hvis du ikke klarer å identifisere dem. Så lenge du får høre dem først og får tydelig beskjed om at kabel A er PW, B er Klotz osv så må du kunne identifisere dem for at det skal være hørbar forskjell. Jeg tenkte vi kunne hatt et snev av vitenskaplighet og etterprøvbarhet i dette, men ok. Hvis du ikke vil det kan vi godt gjøre det på din måte, men for å gjøre en slik test gjennomførbar må det være færre kabler (som f.eks 4). Hvis vi da gjør 10 tester av 2 kabler først og deretter gjentar dette med to andre kabler (20 lyttinger i to serier i tilfeldig rekkefølge, noen med skifte av kabel, og noen ikke). Synes du virkelig det er en bedre måte å teste kabelkvalitet på, så er det greit for meg. Stiller du opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stiller du opp?

Jeg er selvfølgelig med jeg.

Den type vitenskapelig testing som du ønsker er det veldig vanskelig å gjennomføre for de færreste besitter en hørsel som har den type dealjert hukommelse. Det blir som å plukke ut 3 forskjellige TS9 kloner ved blindtest. Jeg tror ikke det er noen som klarer det heller men det betyr ikke at de låter likt. Det betyr heller ikke at du ikke kan "lære" deg å kjenne dem igjen, men det er vel ikke poenget her heller. Saken var om det er forskjell eller ikke.

Jeg kan ta med to 6m Evidence Forte kabler og lodde 2 nye Belden kabler siden den ene jeg har er mikrofonisk. Så hiver vi en true bypass pedal imellom for å gjøre det realistisk. Ser for meg en low gain forsterker som det mest "avslørende" så en eller annen blackface Fender og en eller annen Marshall Plexi akti sak hadde vært fint. Så holder vi på til du hører forskjell eller vi begge er døve........

Jeg bor jo rett ovenfor Sandvika så vi kan ta det der en kveld til uka hvis du jobber sent noen dager neste uke.

Syntes også Trond burde sende nedover et par Armor kabler så kan vi teste de og.....

Endret av Gluke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er grei. Når og hvor passer det best for deg? Sandvika er lettest for min del, men jeg er fleksibel.

Lydkilden må være den identisk ved alle gjennomkjøringene. Dvs det nytter ikke at du sitter og spiller gitar og prøver fordi man aldri spiller likt, og da forsvinner hele poenget med lytting. Men du kan få velge om det skal kobles f.eks mellom to lydkort, et lydkort og en forsterker, en loop-pedal og forsterker eller en annen gjentagende lydkilde og lytteutstyr. Hva passer best? Det letteste å teste og ha double blind på er mellom to lydkort fordi rekkefølgen kan randomiseres på forhånd, men det avhenger blant annet av hvilken impedanse du vil teste med.

Og det må selvfølgelig være en komplett blindtest, og rekkefølgen kan jeg sette opp med en tilfeldighetsalgoritme. Vil du bruke en AB-boks, forskjellige utganger på lydkort/mixer eller fysisk koble inn og ut kablene for hver gang? Og spørsmålet her er ikke om jeg kan høre forskjell, men om du kan gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det må selvfølgelig være en komplett blindtest.

Regna med du kom til å gå for den tekniske varianten. Føkk det. Både du og jeg har spilt nok gitar til å si om vi hører forskjell eller ikke. Du og jeg og en gitar og en forsterker. Om man spiller like eller ikke er ikke så farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regna med du kom til å gå for den tekniske varianten. Føkk det. Både du og jeg har spilt nok gitar til å si om vi hører forskjell eller ikke. Du og jeg og en gitar og en forsterker. Om man spiller like eller ikke er ikke så farlig.

Hvis vi sitter og spiller selv ser man jo hvilken kabel som er koblet i. Da blir man påvirket av det visuelle og klarer ikke å gjøre en skikkelig test med objektive resultater.

Jeg kan ordne med alt det tekniske, men jeg setter ikke av et par timer av dagen min til å gjøre en test hvis den ikke har en reell funksjon og er en skikkelig blindtest. Jeg har vært med på nok sammenligninger og tester av utstyr til å vite at måten du presenterer det ikke er en god måte å gjøre testen på hvis man skal være nøytral. Tilbudet om en skikkelig sammenligning står fortsatt, men den testen du snakker om sjekker ikke om jeg er døv, bare om jeg er blind, og det har jeg heldigvis ikke blitt enda...

Du får velge selv om du vil gjennomføre en test eller ikke, men hvis man ikke skal få noen målbare resultater som kan etterprøves bruker jeg heller tiden på å selge ukuleler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

There you go. Jeg trodde kanskje du var genuint interessert i å høre hvordan forskjellig gitarkabler låter og hadde lyst til å prøve. Du er mer opptatt av å rigge opp en test for å bevise at de låter likt. Det er ikke så viktig for meg, jeg liker å prøve ting.

Men greit nok selg ukuleler du, jeg skal ikke pisse bort tiden din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.