Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

SOLIDE kabler... Forslag?


Hallstein

Anbefalte innlegg

Evidence Audio Lyric HG for lyd men den er ganske stiv og uhåndterbar, The Melody er finere til livebruk, f.eks David Gilmour bruker denne.

Zaolla Silverline er knallbra men ganske dyr.(som Evidence)

Mogami Platinum gjorde det veldig bra i en kabelshootout Guitar Player gjorde for en stund siden.

Planet waves og spesielt Elixir kabler har jeg sett gjort noen dårlige tester, men jeg har bare prøvd de i butikk "fort og gæli"

Hold deg unna Monster kabel så funker det meste :)

DiMarzio kablene med switchcraftplugger har jeg fortsatt noen av og liker de kjempegodt.

Mark på Lava Cable kan sikkert komme med noen gode annbefalinger hvis du sender han en mail, han lager av de beste merkene med hvilke plugger du vil og er

meget bra og rask på kundeservice.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 80
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jeg lurer på det samme. Kjøpte meg en Planet Waves i en sjappe i Sverige, men fikk kastet kvitteringen. Kan denne byttes hvorsomhelst som de fører Planet Waves? Er vel fra den billigste serien, men det sto på pappen at de hadde livstidsgaranti. Synes dette virket som en helt kurant kabel. God fleksibilitet, pluggene virket solide og den hadde en pen pris. Ga 200 for en 6m.

Kjøpte den dog bare for å ha som backupkabel i tilfelle noe skjer på spillejobb. Har en HOSA tweed-kabel (sånn stofftrekk) som er eneste kabel jeg har brukt på øvelser og en hel del spillejobber siden jeg kjøpte den for to år siden. Den har vært badet i øl på jevnlig basis, og har fått litt påkjenning. Funker som fjell fortsatt. Kosta vel 150kr elns for en 5m. Strålende fornøyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn, så blir ikke kabler bare ødelagt uten videre uansett merke. Problemet ligger nok hos deg, om resten av utstyret ellers er i orden. Husk at et stolbein plassert oppå kabelen fort kan ødelegge den, samme med bøyer som ikke burde være der, floker,krøller osv. Stive kabler floker seg ikke lett, så PW er gode på det området. Du bør kanskje prøve loddekabler? gjerne med en hissig strekkavlastning? Vanligvis brukes skjerm som avlastning, men det finnes hvertfall ett merke (husker selvfølgelig ikke navnet) som har en tynn stålwire som avlastning. Disse er såpass kraftige at jeg har sett bilder der leder og jord er revet av pluggene, mens wireen enda sitter i pluggene. PW har en kraftig plastavlastning som det godt skal gjøres å ødelegge, Klotz (eller hva de heter) har en lignende dog noe mer slarkete avtagbar avlastning, Hot Wire har metallhusing med fjæravlastning (hovedsaklig for vinkler og ikke strekk). Du burde kanskje bare kjøpe PFWP i tynn kvadrad hos nærmeste el-grossist og lage egne kabler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monster får mye tyn for å være overpriset, men utover det er de jo verken bedre eller dårligere enn det meste annet. Kjøpte mine fra USA for maaange år siden, de har holdt som faen de. Eneste jeg har greid å herpe av kabler må være de som koster 60-70kr for 6m :P

Men nå bruker jeg alltid trådløst da, så det lille jeg bruker av kabel blir ikke slengt rundt i noen særlig grad :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare funnet meg samme merke som du bruker patchkablene dine til slik at du bare har kabler fra én leverandør slik at du mister minst mulig tone.

Det er en teori som neppe holder i praksis da kablers egenskaper endrer seg med ulik lengde.

Sånn ellers skjønner jeg ikke helt at trådstarter ødelegger kablene sine så mye, men hva vet vel jeg. Jeg bruker ymse ganske standard kabler med påloddede Neutrik eller Amphenol plugger uten nevneverdige problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har fått mye svar her, og mange lurer på hvorfor jeg ødelegger så mye kabler. Vel, det er ikke de kablene som ligger i ro som blir ødelagt, det er den som går mellom gitaren og axen jeg får problemer med, og det er hovedsakelig i gitarenden. Nå har jeg faktisk fått 100% brudd i den ledningen jeg prata om i går, menmen.

Saken er den at ledningene får dårligere og dårligere kontakt (bråk og sånt når man rusker litt på kabelen rett etter jacken på gitaren.)

Jeg har hatt samme problemer med utallige billigmerker, og som sagt Klotz med Neutrik-plugger og Elixir. Denne gangen tenkte jeg at jeg skal skaffe meg en som tåler en støyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst kan det være lurt å lære seg å kveile kablene skikkelig når de pakkes ned, for det andre er det veldig viktig å trekke i pluggen i stedet for kabelen. Det sier seg jo selv at du vil få brudd etter hvert dersom du tar tak i kabelen og røsker til, dette gjelder alle kabler.

Dersom dette ikke fungerer så er vel kanskje trådløst veien å gå? Sennheiser EW300 f.eks? :)

Jeg har brukt diverse kabler opp gjennom, men hovedsaklig hjemmelagde kabler. Nå har jeg Proel kabel med Switchcraft plugger. Jeg har som mange andre her i tråden, heller aldri hatt kabel-problemer.

Endret av Ibanez Prestige
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt noen problemer med kabler etter at jeg lærte meg hvordan jeg skulle håndtere de.

For tiden bruker jeg to dyre Xotickabler, dette er svinaktig bra kabler, som tåler en støyt.

Det viktigste er at kabelen ikke blir surret sammen, bøyd/brettet, eller nappet ut etter kablen.

Hvis man klarer å håndtere en kabel skikkelig holder en hvilken som helst kabel av litt kvalitet veldig lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.