Web Analytics
Jump to content

Rørvreng i pedal.


SteikBacon
 Share

Recommended Posts

Har vært veldig fornøyd med min Radial Tonebone Plexitube. Men irriterer meg at den suger tone i såkalt "true bypass".

Men hvilke andre pedaler finner vi på markedet med rør og god vreng.

Lydidealet mitt har vært fra marshall jcm800 mot Peavey 5150.

Har sett litt på blackstar HT dual, noen som har disse?

Og la oss holde denne tråden fri for pedaler med transistor, som skal etterligne rørvreng.

Uansett hvor mye folk skryter av disse så blir jeg aldri fornøyd med vrengen.

(Wampler pinnacle er den eneste jeg er litt nysgjerrig på i så måte…)

Link to comment
Share on other sites

Min egen erfaring er at ingenting kan erstatte rein rørvreng fra en god amp. Når det er sagt, jeg har en Fender Bassman som jeg linker inputene på og justerer volumet slik at jeg får et (veldig) lite snev av brekkvreng når jeg spiller hardt. Jeg bruker så en Xotic RC Booster for å få skikkelig brekkvreng, og med Xotic sin RC mister jeg ikke grunnlyden (justerbar pedal). Den blir bare fetere. For solo trår jeg inn Xotic sin AC Booster som etter sigende skal gi en litt AC30 lyd (forandrer grunnlyden litt, men pedalen er justerbar med bass, diskant, gain og volum). Låter fett og "rør" nok for meg :)

Tror ikke det finnes en pedal der ute som kan gjenskape rein rørvreng helt 100% korrekt, men det er mulig å komme ganske så nært. Gitarister som (en av mine absolutt favoritter) Ritchie Blackmore brukte jo Hornby Skewes booster på 70-tallet for å få vreng ut av Marshall Major amp'en sin, og han låt jo ikke så værst på den tiden B)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt Ht dual i et par år. Veldig naturtro rørvreng i den (det er jo hele ht-5-forsterkeren i boks-form, men uten sluttrinnet). Låter ikke som de forsterkerne du beskriver, men låter rør. Sitter jo ecc83 (12ax7) i den, så er jo klassisk rørlyd der.

Link to comment
Share on other sites

Rørvrengen kommer hoveddsakelig fra utgangstrinnet. Vrengpedaler er preamper/småsignalforsterkere, dvs man bygger egentlig bare flere preamptrinn med pedaler og da er det nesten selvfølge at man ikke får den ekte rørlyden fra pedaler. Men man kan vel komme nærmt likevel!

Edited by Troll
Link to comment
Share on other sites

Rørvrengen kommer hoveddsakelig fra utgangstrinnet. Vrengpedaler er preamper/småsignalforsterkere, dvs man bygger egentlig bare flere preamptrinn med pedaler og da er det nesten selvfølge at man ikke får den ekte rørlyden fra pedaler. Men man kan vel komme nærmt likevel!

Viktig poeng, men kommer an på hvilken rørlyd man ønsker selvfølgelig. Er lite vits i å kjøre 3 pedaler med 12ax7 etter hverandre og håpe på at det blir mer "ekte" av det. Heldigvis finnes det rørsluttrin, eller rett og slett rørforsterkere man kan kjøpe. Enkle er ofte det beste....

Link to comment
Share on other sites

Viktig poeng, men kommer an på hvilken rørlyd man ønsker selvfølgelig. Er lite vits i å kjøre 3 pedaler med 12ax7 etter hverandre og håpe på at det blir mer "ekte" av det. Heldigvis finnes det rørsluttrin, eller rett og slett rørforsterkere man kan kjøpe. Enkle er ofte det beste....

Man kan ha såkalt rørvreng fra både preamp og utgangstrinn. Overstyres utgang får man rundere og varmere vreng, er vant at folk kaller det for «overdrive», brukes gjerne i mildere rock og blues. Overstyres preamp får man kvassere vreng, og går gjerne under begrepet «distortion» for å spille metal. Og man kan få begge med å booste inngang på røramp med vanlig pedal. Men jeg skal kun skape dist, slik at jeg kan bruke effekter senere som benyttes på vrenglyden. Derfor må man ha vreng i pedalformat. Til normal overdrive bruker jeg transistorpedal, ala tubescreamer til å overstyre inngang (det er her jeg tenker å ha Wampler Pinnacle). Spiller jeg denne stilen ønsker jeg ikke så mye effekter og det fungerer som krutt. Men til metal, som jeg helst spiller, må jeg ha rørpedal eller "preamp på gulvet". Med å justere ned volumet på gitar blir denne lyden overraskende bra overdrive. Dermed får man begge lydene med samme pedal, og styrer dynamikken med gitar og spillestil.

Budda har jeg lest om tidligere og virker interessant.

Kan lage egen true bypass til Radialen, no problem da man er serviceelektriker, men har nå åpnet opp for å teste ut andre pedaler av samme format.

Tenker å lage pedal for mitt formål, men foreløpig har man ikke tid til den slags.

Link to comment
Share on other sites

Min egen erfaring er at ingenting kan erstatte rein rørvreng fra en god amp. Når det er sagt, jeg har en Fender Bassman som jeg linker inputene på og justerer volumet slik at jeg får et (veldig) lite snev av brekkvreng når jeg spiller hardt. Jeg bruker så en Xotic RC Booster for å få skikkelig brekkvreng, og med Xotic sin RC mister jeg ikke grunnlyden (justerbar pedal). Den blir bare fetere. For solo trår jeg inn Xotic sin AC Booster som etter sigende skal gi en litt AC30 lyd (forandrer grunnlyden litt, men pedalen er justerbar med bass, diskant, gain og volum). Låter fett og "rør" nok for meg :)

Tror ikke det finnes en pedal der ute som kan gjenskape rein rørvreng helt 100% korrekt, men det er mulig å komme ganske så nært. Gitarister som (en av mine absolutt favoritter) Ritchie Blackmore brukte jo Hornby Skewes booster på 70-tallet for å få vreng ut av Marshall Major amp'en sin, og han låt jo ikke så værst på den tiden B)

Det var da riktig nok en treble booster.. Vet ikke helt om det vil gi "rørvreng" lyden..

Link to comment
Share on other sites

Det var da riktig nok en treble booster.. Vet ikke helt om det vil gi "rørvreng" lyden..

Tror vi må skille mellom distortion og boost her ja. Å booste en røramp som såvidt knekker, inn i råkkenråll-land, er noe HELT annet enn å kjøre en dist-pedal på clean amp! Det er ikke boosten som lager vrengen, den bare hjelper ampen med å vrenge mer.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Høres helt sykt ut. Men takk for infoen. Ser jeg har litt lesning å gjøre nå.    Ha en fin kveld videre. 😊
    • Det er vel en ting midt imellom;Hva selgeren forventer(kan jo være litt fantasi) og hva en kjøper er villig til å betale.
    • Nesten 13000 dollar for en mint condition Wandre BB. Er dette réelle priser eller fullstendig fantasi tall? 
    • Jøss. Tusen takk for infoen, det settes stor pris på. Neste må da være å få gjort noe med den gyselige lakken, ettersom den ikke er orginal så står jeg da med to muligheter. Prøve å fjerne den for å få frem orginal finishen eller finne ut hvilke farger de kom med da den var ny å re-lakkere den, men det sitter langt inne. Hadde vært best å prøve å få frem orginalen.   Med litt google translate så tror jeg at jeg bommet på årstall. Er nå rimelig sikker på at den er fra Juli 1959.    Ble også medlem av Wandre gruppa på facebook.    Tusen takk for hjelpen din mister. Var hwlt lost på hva dette var for en snodig sak. 
    • Fabrikken kom igang i 1958,så det er nok 58. Har ikke så mye mer,men kan si at det ser ut som disse gitarene er verd endel: https://www.guitar-list.com/compareprices/23856/us/electric%2Bguitars De har også en facebookside: https://www.facebook.com/groups/47506813863/?mibextid=HsNCOg Her er en side med bilder og info: https://www.fetishguitars.com/wandre/ Og en google oversettelse fra fransk wikipedia: "Wandré er en italiensk produsent av gitarer, spesielt elektriske, som var aktiv i årene 1957 til 1969. Markedsposisjonen var på den tiden ganske marginal, men den ekstreme originaliteten til kreasjonene har gjort det siden slutten av det 20. århundre. et ekte kultmerke. Den ekstravagante Antonio Pioli Antonio Vandre Pioli, med kallenavnet "Wandré" (født 6. juni 1926 i Cavriago, død 15. august 2004 i Montecchio Emilia) var sønn av en variert snekker innen lutheri, som etterlot seg en rekke kontrabasser, mandoliner og fioliner av utmerket faktura. . Meget ung, Antonio Pioli utmerker seg ved sin eventyrlyst, går våren 1944 inn i motstandsbevegelsen og tar maquis, knapt 18 år gammel. I etterkrigstiden ble han anleggsformann, jobbet en tid i Calabria, men returnerte til hjemlandet tidlig i 1957 for å ta opp farens spesialitet som luthier. En venn, hvis familie eide en fabrikk, ga ham et verksted for å utvikle denne aktiviteten der Wandré veldig raskt viste en overfylt fantasi i jakten på former og tekniske løsninger. Drevet av den økende suksessen til produksjonene hans, fikk han bygget en fabrikk i Cavriago som aldri hadde blitt sett, på en helt sirkulær plan, bygget på sine egne planer for å optimalisere naturlig belysning og for å forkorte overføringer fra ett verksted til et annet . Fra 1970-tallet mistet Antonio Pioli interessen for musikkinstrumenter og overførte sin sprudlende kreativitet til andre felt som design av skinnklær, tilpasning av motorsykler, maling, scenekunst, etc. Rundfabrikken Cavriago kom i drift i februar 1958. Dette var tiden da rock 'n' roll fortsatt var i sin spede begynnelse i Europa. Wandré-merket er det første i Italia som masseproduserer elektriske gitarer. Mesteparten av denne produksjonen ble først markedsført av det milanesiske firmaet Meazzi, under "Framez"-logoen. Deretter vil Wandré opprettholde et voksende partnerskap med Davoli-selskapet, kjent som en forsterkerprodusent, og som produserer mikrofonene som er montert på Wandré-gitarer. Firmaet var på sitt høydepunkt i årene 1960 til 1962. Wandré-gitarer ble distribuert i utviklede land, inkludert USA (spesielt under private merker som Avalon, Avanti, Noble, Orpheum). Men Cavriago-anlegget er ikke lenger tilstrekkelig til å møte etterspørselen, noe som vil tillate andre europeiske produsenter som har investert i overdreven industrialisering (Eko, Framus, Hagström) å ta markedsandeler. Wandré lot seg gradvis stå bak i løpet av 1960-tallet. Antonio Pioli var mye mer en kunstner enn en markedsføringsmann. Utformingen av instrumentene hans, med en dristighet som noen ganger anses som sjokkerende, avsetter flere potensielle kunder enn den tiltrekker seg. Dens tekniske nyvinninger (som aluminiumshalsen som går fra hodestokken til broen) er så i utakt med resten av markedet at de virker mistenkelige. Det er nettopp disse faktorene som vil føre til revalueringen av Wandré-gitarer fra 1980-tallet og fremover. ivrig ettertraktede og høyt rangerte samleobjekter (selv den enkleste Wandré får høye priser), så mye at det er rapporter om økende utseende av flere eller mindre dårlig imiterte forfalskninger. Foruten gitarer produserte Wandré elektriske basser, kontrabasser (først akustiske, deretter elektriske, uten lydboks) og lap steel-gitarer. Verdsatt for sitt uvanlige utseende, er Wandré-gitarer også verdsatt for sin karakteristiske lyd, litt jazzete med en metallisk undertone. Den amerikanske gitaristen og sangeren Budy Miller bruker veldig ofte en Wandré Soloist type 1964. Andre artister som Joe Perry, Sean Lennon, Eduardo Leal de la Gala, Yarol Pouaud, Matthieu Chedid spiller på Tri-lam 1960 og BB-modeller. Til hyllest til Antonio Pioli, for 10-årsdagen for hans død, ga den tyske produsenten Duesenberg ut i 2014 en ny modell av gitar kalt Wandrella, som ikke er en kopi av noen Wandré, men er inspirert av estetikken til Mark."
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.