Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Rørvreng i pedal.


Anbefalte innlegg

Har vært veldig fornøyd med min Radial Tonebone Plexitube. Men irriterer meg at den suger tone i såkalt "true bypass".

Men hvilke andre pedaler finner vi på markedet med rør og god vreng.

Lydidealet mitt har vært fra marshall jcm800 mot Peavey 5150.

Har sett litt på blackstar HT dual, noen som har disse?

Og la oss holde denne tråden fri for pedaler med transistor, som skal etterligne rørvreng.

Uansett hvor mye folk skryter av disse så blir jeg aldri fornøyd med vrengen.

(Wampler pinnacle er den eneste jeg er litt nysgjerrig på i så måte…)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min egen erfaring er at ingenting kan erstatte rein rørvreng fra en god amp. Når det er sagt, jeg har en Fender Bassman som jeg linker inputene på og justerer volumet slik at jeg får et (veldig) lite snev av brekkvreng når jeg spiller hardt. Jeg bruker så en Xotic RC Booster for å få skikkelig brekkvreng, og med Xotic sin RC mister jeg ikke grunnlyden (justerbar pedal). Den blir bare fetere. For solo trår jeg inn Xotic sin AC Booster som etter sigende skal gi en litt AC30 lyd (forandrer grunnlyden litt, men pedalen er justerbar med bass, diskant, gain og volum). Låter fett og "rør" nok for meg :)

Tror ikke det finnes en pedal der ute som kan gjenskape rein rørvreng helt 100% korrekt, men det er mulig å komme ganske så nært. Gitarister som (en av mine absolutt favoritter) Ritchie Blackmore brukte jo Hornby Skewes booster på 70-tallet for å få vreng ut av Marshall Major amp'en sin, og han låt jo ikke så værst på den tiden B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rørvrengen kommer hoveddsakelig fra utgangstrinnet. Vrengpedaler er preamper/småsignalforsterkere, dvs man bygger egentlig bare flere preamptrinn med pedaler og da er det nesten selvfølge at man ikke får den ekte rørlyden fra pedaler. Men man kan vel komme nærmt likevel!

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rørvrengen kommer hoveddsakelig fra utgangstrinnet. Vrengpedaler er preamper/småsignalforsterkere, dvs man bygger egentlig bare flere preamptrinn med pedaler og da er det nesten selvfølge at man ikke får den ekte rørlyden fra pedaler. Men man kan vel komme nærmt likevel!

Viktig poeng, men kommer an på hvilken rørlyd man ønsker selvfølgelig. Er lite vits i å kjøre 3 pedaler med 12ax7 etter hverandre og håpe på at det blir mer "ekte" av det. Heldigvis finnes det rørsluttrin, eller rett og slett rørforsterkere man kan kjøpe. Enkle er ofte det beste....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig poeng, men kommer an på hvilken rørlyd man ønsker selvfølgelig. Er lite vits i å kjøre 3 pedaler med 12ax7 etter hverandre og håpe på at det blir mer "ekte" av det. Heldigvis finnes det rørsluttrin, eller rett og slett rørforsterkere man kan kjøpe. Enkle er ofte det beste....

Man kan ha såkalt rørvreng fra både preamp og utgangstrinn. Overstyres utgang får man rundere og varmere vreng, er vant at folk kaller det for «overdrive», brukes gjerne i mildere rock og blues. Overstyres preamp får man kvassere vreng, og går gjerne under begrepet «distortion» for å spille metal. Og man kan få begge med å booste inngang på røramp med vanlig pedal. Men jeg skal kun skape dist, slik at jeg kan bruke effekter senere som benyttes på vrenglyden. Derfor må man ha vreng i pedalformat. Til normal overdrive bruker jeg transistorpedal, ala tubescreamer til å overstyre inngang (det er her jeg tenker å ha Wampler Pinnacle). Spiller jeg denne stilen ønsker jeg ikke så mye effekter og det fungerer som krutt. Men til metal, som jeg helst spiller, må jeg ha rørpedal eller "preamp på gulvet". Med å justere ned volumet på gitar blir denne lyden overraskende bra overdrive. Dermed får man begge lydene med samme pedal, og styrer dynamikken med gitar og spillestil.

Budda har jeg lest om tidligere og virker interessant.

Kan lage egen true bypass til Radialen, no problem da man er serviceelektriker, men har nå åpnet opp for å teste ut andre pedaler av samme format.

Tenker å lage pedal for mitt formål, men foreløpig har man ikke tid til den slags.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min egen erfaring er at ingenting kan erstatte rein rørvreng fra en god amp. Når det er sagt, jeg har en Fender Bassman som jeg linker inputene på og justerer volumet slik at jeg får et (veldig) lite snev av brekkvreng når jeg spiller hardt. Jeg bruker så en Xotic RC Booster for å få skikkelig brekkvreng, og med Xotic sin RC mister jeg ikke grunnlyden (justerbar pedal). Den blir bare fetere. For solo trår jeg inn Xotic sin AC Booster som etter sigende skal gi en litt AC30 lyd (forandrer grunnlyden litt, men pedalen er justerbar med bass, diskant, gain og volum). Låter fett og "rør" nok for meg :)

Tror ikke det finnes en pedal der ute som kan gjenskape rein rørvreng helt 100% korrekt, men det er mulig å komme ganske så nært. Gitarister som (en av mine absolutt favoritter) Ritchie Blackmore brukte jo Hornby Skewes booster på 70-tallet for å få vreng ut av Marshall Major amp'en sin, og han låt jo ikke så værst på den tiden B)

Det var da riktig nok en treble booster.. Vet ikke helt om det vil gi "rørvreng" lyden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da riktig nok en treble booster.. Vet ikke helt om det vil gi "rørvreng" lyden..

Tror vi må skille mellom distortion og boost her ja. Å booste en røramp som såvidt knekker, inn i råkkenråll-land, er noe HELT annet enn å kjøre en dist-pedal på clean amp! Det er ikke boosten som lager vrengen, den bare hjelper ampen med å vrenge mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.