Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Trykker hardt


Shitblast

Anbefalte innlegg

Når jeg såvidt legger strengen på båndet, er tonen riktig. Trykker jeg strengen helt til bånns, blir tonen for høy. Det låter surt, og stemmemaskinen bekrefter at det er surt. Dette gjelder særlig dyp E; ellers merker jeg ikke så mye. Er dette slik det skal være, eller bør jeg skaffe meg ny gitar og/eller strenger?

Endret av Shitblast
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trykker du så hardt du kan på hvilken som helst gitar blir det surt, ja.

Det er fordi du strammer strengen litt ved å trykke den ned mellom båndene.

Jeg ser ikke helt hvorfor man skal gjøre det...

Jeg trykker i det minste ikke så hardt jeg kan når jeg spiller, heller det motsatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være dårlig intonasjon. Dersom du er en relativt fersk gitarist er det heller ikke uvanlig at det oppstår sure akkorder/toner grunnet ujevnt trykk over fingerbrettet. Dette går seg til etterhvert som man spiller lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kommer det litt an på hva slags gitar du har, men det kan også ha med setup å gjøre. Dersom du har stor avstand mellom hals og strenger må du kanskje presse ganske hardt i utgangspunktet, og da kan det være vanskelig å unngå å presse for mye, slik at det blir surt.

Justering av stol, truss rod og intonasjon kan kanskje hjelpe på hvordan gitaren fungerer totalt sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre har nevnt, stor strengehøyde i kombinasjon med hardt press kan fort bli surt. Om du føler at du bruker mye krefter for å presse ned strengene er det også lett for at du ubevisst trekker litt i en eller flere strenger, altså bender. Og da blir det selvsagt surt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme tema, men litt annen vinkling. Noen, særlig i tidlige gitarår, drar strengene litt når de spiller akkorder. Spill foran et speil, og vær bevisst på at strengene bare skal trykkes ned, ikke dras.

Trykker du strengen for hardt ned vil du sannsynligvis bli sliten relativt fort, over tid kan det også føre til slitasjeskader. Jeg vil anbefale at du spiller med så lite trykk som mulig. Mer trykk kan brukes som en effekt, men da er det kontrollert og ikke noe "du sliter med". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okå, jeg har sjekket i speilet. Jeg trykker ikke skjevt (bender), men jeg trykker hardt. Jeg trykker til bånns. Jeg trykker alle strengene til bånns, men det blir bare surt når jeg trykker dyp E til bånns, og spesielt på G på dyp E. Jeg har sjekket med stemmemaskin og AP-tuner 3.08 til PC, og begge bekrefter at det blir ekstra surt når dyp-E-streng trykkes helt ned ifht. de andre strengene. Hvis jeg bare trykker såvidt det er, treffer tonen ganske bra, men er fremdeles litt i overkant.

For øvrig har jeg en Morgan W-104 som en nabo flyttet fra. Jeg har spilt på den i ca. 20% stilling i ca. to år. Har tre lag med skinnfiller på lange- og pekefinger som skaller av etter hvert. Jeg fant ut at halsen var litt for slakk igår, og skrudde 180 grader med klokka på hals-staget. Jeg hadde ikke noen linjal, men målte halsen mot flere antatt rette flater, som bekreftet at det nå nesten ikke var slakk igjen. Det er ca. en halv millimeter klaring over tredje bånd, men strammer jeg mer blir det skurring på dyp E- og A-streng.

Det ble litt lettere å spille med stram hals, men ca. like surt. Derfor stemte jeg dyp E-streng en sjettedels tone for lavt. Nå merker jeg ikke at det er surt når jeg spiller åpen E. Når jeg trykker ned dyp E forsiktig ned på G, blir det rent; både ifølge mitt øre og stemmemaskinens. På tolvte bånd blir det en svak, nesten neglisjerbar surhet mot diskanten.

Endret av Shitblast
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Det har med tykkelsen av strengen å gjøre ja. Når du stemmer gitaren legger du vel muligens merke til at mindre justeringer på stemmeskruen vil utgjøre større forskjell i tone på den dype E-strengen enn hva som er tilfellet på A-strengen.

Det er i prinsippet det samme som skjer når man trykker hardt ned på strengen, man øker spennet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld. Jeg vet ikke hva jeg skal. Mangler gitaroppdragelse. Men hvordan har det seg at dyp E blir så påvirket av dette? Har det med tykkelsen på strengen å gjøre?

Den strengen er også lettest å trykke helt ned. De andre strengene vil bite seg mer inn i fingertuppene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.