Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitarforsterker til 2500!


Anbefalte innlegg

Jeg har nå hatt min Fender Stratocaster i 2 år, og har tidligere kun spilt ved å koble den til min Line6 UX2 boks og inn i PCen. Nå har jeg lyst på en forsterker, men har ikke peiling på hva jeg skal se etter eller hva som er bra. Jeg kikka på 4SOUND sine hjemmesider og fant denne:

http://www.4sound.no/itempg.aspx?id=668809&artno=224819

Noen som kan si om noe om denne, hva som er bra og dårlig eller komme med et bedre alternativ? Jeg spiller bare for meg selv, så jeg sitter bare på rommet og spiller, så jeg trenger ikke noe dyrt noe.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har nå hatt min Fender Stratocaster i 2 år, og har tidligere kun spilt ved å koble den til min Line6 UX2 boks og inn i PCen. Nå har jeg lyst på en forsterker, men har ikke peiling på hva jeg skal se etter eller hva som er bra. Jeg kikka på 4SOUND sine hjemmesider og fant denne:

http://www.4sound.no...09&artno=224819

Noen som kan si om noe om denne, hva som er bra og dårlig eller komme med et bedre alternativ? Jeg spiller bare for meg selv, så jeg sitter bare på rommet og spiller, så jeg trenger ikke noe dyrt noe.

På forhånd takk!

Hei.

Jeg ville nesten sagt at om du ikke skal spille andre steder enn på rommet ditt, så er nesten Line6-forsterkeren litt overflødig, ihvertfall når det gjelder effekter og simuleringer....UX'en din er bedre på alt iforhold til den.

Nå vet jeg jo lite om hva du liker lydmessig, men etpar gode aktive studio-monitorer er kanskje det beste for deg om det er feit lyd for en billig penge du er ute etter.....en liten mono-forsterker kan bli litt nedtur iforhold til stereolyden fra UX'en.

Om du er fast bestemt på gitarforsterker burde du kanskje heller satse på en bedre(og enklere)forsterker enn Line6 sine....du betaler tross alt en del for effekter og amp-simuleringer som du allerede har luxus-utgaven av. UX'en kan brukes sammen med hvilken somhelst forsterker.

Det finnest sikkert noen her som kan finne frem ett eller annet soveromsforsterker-snacks for mindre enn 2500.- til deg, så kan du bruke resten på et års abbo på Guitarport-online fra Line6....kult opplegg og vel verdt pengene.

Endret av Carpal67
Lenke til kommentar
Del på andre sider

til dere som har UX2. Får dere skurring og sånn fra høytalerne når dere spiller? Jeg merker at når gitaren er i ro og ikke blir spilt på, kommer det en skurrelyd. Dette gjelder ikke for alle presets'a, men hvis jeg velger en heavy preset, så er det veldig mye støy og skurring i bakgrunnen. Er det noe jeg kan stille på for å fjerne dette? Trodde gjerne det var sånn pga oppsettet mitt (UX2 -> PC høytalere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort det men det blir ikke rare forandringen. Men jeg kom på en ting, tidligere hadde en annen PCskjerm, og da jeg kjøpte meg ny LCD skjerm, kom det mye mindre skurring og summing. Kan det være det elektroniske utstyret mitt som påvirker magnetene på gitaren på en eller annen måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spesielt gammeldagse skjermer, men også nye LCD skjermer, lysrør o.l. sender ut støy som gitarens pickuper fanger opp. Hvis du skrur ned lyden på gitaren helt og støyen forsvinner, har du i all hovedsak funnet kilden - gitaren.

Spesielt singelcoil pickups, som på din Fender fanger opp støy. Hvis du får betydelig mindre støy med pickupvelgeren i posisjon 2 og 4 har du igjen bekreftet problemet, da pickupene får en humbucking effekt når de kombineres på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vox Lil' Night Train - http://www.sound1.no/portal/asp/produktdetalj1.asp?Produkt_ID=5389

Vox AC4TV - http://www.sound1.no/portal/asp/produktdetalj1.asp?Produkt_ID=4816

Hold deg unna transistor forsterkere, selv om de ved første øyekast frister (med sine en million presets og vanvittige dårlige effekter. Been there done that. Du ender opp med å sitte å skru på amp'en mer enn du spiller).

Endret av Borge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold deg unna transistor forsterkere, selv om de ved første øyekast frister (med sine en million presets og vanvittige dårlige effekter. Been there done that. Du ender opp med å sitte å skru på amp'en mer enn du spiller).

Tror du blander kortene litt. Enkelt forklart er transistorforsterkere forsterkere med transistorer (som navnet tilsier) istedenfor rør, men signalet er fortsatt analogt. Millioner av presets og dårlige effekter er kjennetegnet på digitale modeleringsamper - der gitarsignalet digitaliseres.

Det finnes transistoramper og modeleringsamper som låter dårlig og det finnes de som låter bra. Akkurat som med røramper. Noen liker å ha alle presets og tusen muligheter i en hendig pakke - noen liker det ikke. Du (og jeg for den del) liker det det ikke, men det betyr ikke at det er feil for alle andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som klager på modelleringsforsterkere kan umulig ha prøvd en Line6 Flextone.. :)

Eller virkelig tatt seg bryet med å lære seg å justere inn en. Påstanden om at man skrur mer enn man spiller er nok ikke helt feil, til å begynne med. Men det er absolutt mulig å få til grei, eller god, lyd fra de fleste moduleringsampene. Det er først når det man jokker volumet høyt opp, at man fort kan støte på problemer.. På moderat volum spiller mange av dem svært så trivielt..

EDIT: Et lite varp....

Endret av Neros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.