Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitarforsterker til 2500!


Anbefalte innlegg

Men dere som roser multieffekter opp i skyene kan da umulig ha prøvd gode rørforsterkere.

Snakker for meg selv.. Jo, det har jeg..

Men som vanlig så er man her inne så svart/hvitt i synet at man ikke ser hva tråden handler om.. Amp til rundt 2500,-

Vet du om noen fantastiske røramper, som er egnet for stuebruk for denne prisen..?

Her er det ikke snakk om å rose amo.amper opp i skyene, men om hva som spiller mer enn godt nok til stuebruk.. Og det GJØR

mod.amper til de grader.. Jeg har begge deler, og det er INGEN tvil om hva jeg fortrekker om det skal spille på lavt nivå i heimen... Og nei, det betyr ikke at det er UMULIG å få til det sammen på en røramp. Men da snakker vi en helt annen set-up og prisklasse. Det er ikke slik at det ene må utelukke det andre.. Det finnes gode og mindre gode amper i begge kategorier.. Og alt til sitt bruk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har fått testa gitaren min i butikk idag, og det er ikke noe gale med gitaren, bare all elektronikken jeg har rundt meg som påvirker magnetene i gitaren. Men hvis jeg skal kjøpe meg forsterker så må det være en alt-i-ett forsterker på en måte. Jeg kommer ikke til å kjøbe effektpedaler osv i tillegg, men kun en forsterker a la den jeg skrev i det første innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere som roser multieffekter opp i skyene kan da umulig ha prøvd gode rørforsterkere.

Ikke alltid det har med det å gjøre, men en fordel med transistor/modellering/multieffekt osv. er at det stort sett låter likedan uansett hvor høyt/lavt man spiller. Selv om man har en liten rørforsterker på f.eks. 5 watt, kan den ofte trenge forbausende mye volum før du kommer til "godlyden". Og for folk med familie, i blokkleilighet, sinte naboer o.l. er det ikke alltid man har muligheter for å dra på såpass. Hvis man da, i tillegg, aldri spiller live, eller med band, kan det være like greit å bruke noe som låter ok på veldig lavt volum, evt. med headset. Det gjør sjelden røramper, nesten uansett wattstyrke.

Jeg bruker røramper live, men det er veldig sjelden jeg har anledning til det hjemme, så da synes jeg Guitarrig på pc'en med headset er et aldeles glimrende verktøy for øving og småfikling hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda ser hva tråden handler om.

Innlegget mitt var vel egentlig ett motsvar på Ducklings innlegg "De som klager på modelleringsforsterkere kan umulig ha prøvd en Line6 Flextone.. :) "

Line6 Flextone koster vesentlig mer enn 2500,- så da burde kanskje ikke den nevnes i denne tråden.

Sier ikke at man kan få grei lyd med moduler. Men mener det er en laaang vei opp til lyden fra en god røramp.

Spiller microcube i stua selv, men det er for naboenes skyld :D

Endret av Æljen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda ser hva tråden handler om.

Innlegget mitt var vel egentlig ett motsvar på Ducklings innlegg "De som klager på modelleringsforsterkere kan umulig ha prøvd en Line6 Flextone.. :) "

Line6 Flextone koster vesentlig mer enn 2500,- så da burde kanskje ikke den nevnes i denne tråden.

Sier ikke at man kan få grei lyd med moduler. Men mener det er en laaang vei opp til lyden fra en god røramp.

Spiller microcube i stua selv, men det er for naboenes skyld :D

Har du prøvd en Flextone..? :) Synes god en slik kan nevnes så lenge det er mulig å finne en brukt i løpet av 2 min til prisen av 2500,-. Mod.amper raser i pris rimelig kjapt, og det er ikke uvanlig at man kan finne slike amper til pris rundt hva trådstarter har å avvse. Og jeg er ikke enig i at en røramp er SÅ veldig mye bedre på lavt volum Når det er snakk om å dra på litt volum så synes jeg de blir avkledd i forhold til røramper.. Når jeg nå snakker om lyd, så skal det nevnes at jeg snakker om amp ink.effekter. Helt ren Røramp mot ren simulert amp blir fort noe annet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt til sitt bruk.. For min del, så har jeg fått litt "fobi" mot transistor etter et par år med rør.

Men det finnes absolutt transistoramper som spiller ganske bra. Spesielt mtp pris.

Dette gjelder da på lavere og moderate volumstyrker, som nevnt lenger opp.

Skrur man for mye opp, så blir lyden fort harsj, kald og ubehagelig.

Men til soveromsbruk på lave styrker, så stiller transistor ganske høyt.

Så.. Alt til sitt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite innspill om rimelige modelleringsforsterkere, dere kan jo lese denne tråden: Fender Mustang

Der går det vel nokså tydelig frem at ut av boksen låter ikke denne spesielt bra, sikkert i likhet med masse andre modelleringsamper. Men etter litt justering og litt brukt tid på å sette seg inn i sakene, så låter den absolutt ikke dårlig!

Og hvis dere ser i signaturen min, så har jeg rør-amper også....

Må kanskje legge til dette: Mustangen låter IKKE like bra som Mesaen!

Endret av askret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn, den eneste forsterkeren jeg har prøvd med gitaren min, er en sånn liten man fester i beltet, så jeg har ikke peiling på hva som er best av rørforsterkere og modelleringsforsterkere og hva det heter. Er det vits for meg å kjøpe meg en forsterker hvis jeg vil ha litt bedre lyd fra gitaren når jeg allerede bruker Line6 UX2 inn til PCen og gjennom PC-høytalerne. PC-høytalerne jeg bruker er disse: http://www.logitech.com/no-no/speakers-audio/home-pc-speakers/devices/224

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker UX'n min ganske mye gjennom PC-høyttalere også.

Ganske kurrant lyd. Cleanlyden er klart best, men den kan mye mer enn det hvis man bruker tid på å stille det inn skikkelig.

MEN.. imo, selv om mange presets låter ganse bra så låter det ikke like "levende" ut som en fysisk, ordentlig forsterker.

SÅ.. OM du er fornøyd med lyden, så spar heller opp penger til noe annet. Hvis ikke, så ville jeg tatt en tur innom gitarbutikken og testet et par rimelige amper. Du trenger jo ikke akkurat bruke såå mye penger.

En liten CUbe til 800kr hadde holdt i massevis.

Er som sagt en litt annerledes opplevelse å spille gjennom en amp.. Selv billige amper.. :)

Et par monitorer til UX'n kunne jo foresten også vært et alternativ istedenfor en gitarforsterker.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar meg friheten til å linke til Audun sin lille innspilling : Min lenke

Jeg synes ikke dette høres dødt, platt eller kjedelig ut.. Vil faktisk påstå at dette låter dritbra, med tanke på soveromsnivå og heldigital gitarlyd... Tror nok mange som dømmer moduleringer nord og syd, rett og slett ikke har brukt nok tid på å lære seg utstyret, og eksperimentere nok med oppsettet.. Noen synes det er gøy å fikle med slikt, andre hater det som pesten. Men å avskrive moduleringer som ren elendighet er jeg ikke med på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er endel å velge i av små amper, har selv hatt en Spider 2, en Marshall MG30 og nå en Fender Mustang II, og Fenderen er absolutt den jeg likte best! Og billig!

Har skrevet litt om den her:

Helt enig, Fender Mustang 2 forsterkeren er helt vanvittig til prisen, Ja det er en transistor forsterker, men det skal mye til i en blind test og skille den fra en ekte rørforsterker!

Dette må jo være den optimale gutteroms forsterkeren i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker på ny amp selv, som en oppgradering fra en Cube 20X. Drømmen er jo en Marshallstack, men som soveroms-rocker har jeg forstått at hverken behovet eller muligheten er der. Når det kommer til lyd så er jeg ute etter AC/DC når jeg spiller på SG'n og SRV når straten er i bruk. Dermed er jo Marshall det som må ligge nærmest det jeg trenger. Vil denne Fender'n komme i nærheten av marshall-lyden til f.eks. en Class 5?

Uansett, saken er at jeg er møkklei Cube'n! Spesielt når jeg bruker straten så høres det ut som den skrangler i stykker med en gang volumet er over halvveis. Tror høytaleren er sprengt, så for å få lyd som ikke er "vrengt" (og ikke som i god gitar-vreng) må jeg skru ned bass'en på EQn til 3. Dette kommer spesielt frem når jeg spiller trommebeats igjennom loop-pedalen. Noen forslag til hva som kan være galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.