Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Elgitar og nedstemming


Dodraugen

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen

Er ny på dette forumet. Ser ut til å være et fint forum for gitarinteresserte.

Så til et spørsmål jeg drister meg til å stille. Noen her som spiller nedstemt, jeg snakker da om 3-4-5 halvtoner ned.

Hvilke gitarer og utstyr bruker dere? Strengetykkelse osv?

Hvilke band og artister/gitarister som spiller nedstemt liker dere?

Ny metall har jeg ikke så mye peiling på men jeg liker feks Sabbaths tre "nedstemte" plater veldig bra. Litt nyere Kyuss er jo også drittfett. Det lite kjente norske bandet Honcho var også bra. Pluss mye annen stonerrock også selvsagt.

PS var dette et bra førsteinnlegg? :unsure::lol::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! velkommen til forumet!

Jeg bruker ingen spesielle gitarer eller slikt når jeg skal stemme langt ned, problemet med å gjøre det, er at strengene ofte kan bli litt "Spagetti" eller at halsen bøyer seg, og lager båndskurr (Siden den er instillt til standard tuning, du må somregel justere trussroden i halsen hvis du skal ha en gitar som permanent skal være stemt langt ned)

Det er også et pluss å bruke tykkere strenger, men jeg ser det ikke nødvendig å bruke latterlig tykke strenger. hvis du bruker "09" strenger for eksempel, kan det være en idè å slenge på disse, de er en tykkelse høyere, og de nederste strengene er tykkere en et vanlig "10" sett..

Håper dette hjelper deg litt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,og velkommen til forumet! :)

Jeg spiller som regel i Eb med 012 strenger. Har blandet inspirasjon fra både Ace Frehley og Zakk Wylde.

Det som kan være er at hvis du stemmer mye ned og går opp en del i strengtykkelse er at du muligens må file sporene i broa og nøtta,men tror du skal gå opp rimelig mye før det er nødvendig :)

har også fatta det slik at det er stress om du har tremolosystem da denne må instilles på ny da.

og ja,det var et greit første innlegg! ^_^

EDIT: Beklager hvis det er mye skrivefeil forresten! Skriver på HTC Desire og prøver å våkne :)

Endret av KAARVAAG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gode erfaringer med ernie ball sine "not even slinky" de var litt rare, og krevde litt tilvenning , tykke som stålwire, og g strengen ( den som nå er d i h :P ) er en tykk utvinnet ståltråd som er litt uhamselig. Gir ok lyd og god respons.

For min del så passer det seg ikke helt med den der typiske syvstrengerlyden man får med å stemme tykke strenger ned i h, men det får stå sin prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiller på en Gibson Voodoo Explorer med 0.12-strenger(vanligvis 0.13), og den er stemt i C# nå. Varierer mellom C# og drop Bb.

Forsterkeren er en Krank Krankenstein jr. (50 watt versjonen) som jeg bruker med en TS-808 og en G-Major.

Musikken som spilles er blant annet Killswitch Engage, The Cumshots, All That Remains, Pantera, In Flames, Amon Amarth. Alt hardt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ernie ball "not even slinky" (12 - 56) på en gitar jeg har stemt ned til D standard. Det er kanskje stramt for noen, men scale-lengthen/mensuren på gitaren er 24,75 " (Gibson-type) så det går greit for meg. Det er vel mer vanlig å bruke Ibanez/Fender-type-gitarer til nedstemming(?), som er for eksempel 25,5" eller 27 ", fordi det blir bedre tone/intonering. Ibanez har flere gitarer "laget for" nedstemming som har 27 " scale-length.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiller i Drop C med en Ibanez RG gitar.

Jeg bruker D'Addario strenger. Kjøpte en vanlig pakke med (EXL115*) Blues/Jazz Rock .011, .014, .018, .028, .038, .049.. Også ba jeg om en .056 streng på bunnen.

Så det jeg tror jeg bruker:

6© Streng; .056

5(G) Streng; .049

4© Streng; .038

3(F) Streng; .018

2(A) Streng; .014

1(D) Streng; .011

Halsen er lønn og valnøtt xd 25,5"

Gitarstrengene sitter godt, er ikke noe spaghetti her i gården ;D

En i bandet mitt spiller i DRop C med vanlige standard E tuning strenger, og det er så spaghetti som man får det til. Og han synes mine strenger var ganske tungt :P

Men det er jo litt vanesak også kanskje.

Måtte også justere halsen da jeg skiftet til disse strengene. Den bøyde seg selvfølgelig litt utover fra kroppen. Så skrudde litt også var det i boks :)

Spiller btw Death metal for det meste.

Lamb Of God, Job For A Cowboy, Behemoth, Slipknot, og bandet mitt sin musikk xD

Endret av RydEN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ned til Drop C på 6strengeren min.. har 52-10 strenger på den med EMG 81/60. Funker helt flott. Kunne hatt en tykkelse opp også, men takket være EMGene så låter det tight uansett og jeg kan spille alt fra E til drop C med disse strengene uten å få vondt i vingra.

Men spiller mest i B eller Drop A, og da brukes 7strengeren til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en gitar som er stemt i C for øyeblikket, med 10-52. Bruker denne gitaren til drop A og B også. :rolleyes:

Edit: følte jeg måtte ta en titt over innlegget ditt på ny, så.

Bruker Schecter Damien-6, med DR 0.10-0.52. Band jeg digger å spille er Necrophagist, Blotted Science ( så snart jeg får 7-strenger, blir det mer av dette bandet. :P ), Behemoth, Gorod, Dethklok, noe gammelt Opeth er fint også, men her må jeg pitche fra D-stemming(fordi jeg ikke liker å spille på stramme strenger i det hele tatt! D: ). Bruker Floyd gitaren min her.

Endret av xyzler
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.