Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

nybegynner gitar


the reaper

Anbefalte innlegg

hei, eg er 14 år og skal snart begynne og spille gitar.

eg er i tvil på hvilken gitar eg vil ha men den må ikke være alt for dyr og ha bra lyd noen tips?

hei.

jeg har en ny Ibanez + forsterker som selges til halv pris. sønnen min syns ikke gitaren var "heavyrock nok"..

gitaren er utrolig lettspilt, forsterkeren er full av muligheter; og det er helt nytt... under 3 uker gammelt..

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=25925761

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det man finner (Orange Crush og Marshall MG) er ikke akkurat ting jeg ville anbefale, selv om en del nybegynnere (meg selv inkludert for 7 år siden) ofte synes Marshall MG låter kult.

Ellers er jeg enig i at Fender Mustang virker som et spennende valg, selv om jeg til en nybegynner som vil spille heavy kanskje ville anbefalt en Roland Cube 30 eller 60, eller kanskje en Peavey Vypyr?

Ift gitar tror jeg kanskje en brukt PRS SE Tremonti kunne vært noe. Disse er faktisk ganske gode, og låter bedre enn Epiphone. Hagström Ultra Swede er heller ingen dårlig gitar, selv om jeg personlig ikke falt helt for den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, både Fender, Marshall og Orange har noen billige og små transistorcomboer da.. Orange Crush og Marshall MG, blant annet. Mustang-ampen til Fender er nok dog bedre, da det er en modellereringsamp, noe som er det perfekte for en nybegynner. Andre amper å se på er Roland Cube, Line 6 Spider IV-serien, Vox VT-serien og Peavey Vypyr-serien, blant annet.

Hvis du har et budsjett på 5000; kjøp en gitar til rundt 4k, og en Roland Cube eller noe sånt til en tusenlapp. Det eneste du trenger da er egentlig en kabel, en tuner og noen plektre, så er du set to go.

Jeg mener selv at Ibanez er den absolutte kongen av "billig-gitarer", spesielt til tyngre type musikk, og har mange fine gitarer å få tak i (spesielt brukt), i prisklassen 3-4k. Styr dog unna alle gitarer med flytende tremolosystem som din første gitar. Det er mitt tips.

Denne, f.eks, burde være finfin. Dette er også en gitar som du kan ha til du blir mer erfaren og senere modifisere dr*tten ut av (muligens, litt overdrevet, men skifte pickups på, osv) hvis du liker den spillemessig og beholde lenge. :) Den er lettspilt, låter sannsynligvis greit med stock pickupsene, og er etter min mening et mye bedre valg enn diverse Epiphone, Squier, og andre jallating som Woodrock, Morgan, osv..

Ibanez har aldri skuffet meg med sine gitarer i denne prisklassen, og jeg har to i min besittelse atm, og har hatt en til.

Lykke til!

Jeg vil også anbefale deg å henge aktivt på dette forumet hvis du virkelig blir bitt av gitar-basillen. Les det folk skriver, spør spørsmål osv, så skal du se at du lærer utrolig mye om gitarer og diverse annet! Bare ikke la det gå utover øvinga ;)

Endret av Metalbrain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vanskelig å finne en god, billig gitar i dag! Hadde det bare vært slik da jeg begynte å spille.... :(

Råder deg til å gå littegrann over first price, da det er større sjanse for at du beholder gitaren noen år - eller hele livet!

Om man ikke vet helt sikkert hva man vil ha, er et veldig godt utgangspunkt en stratocaster- lignende gitar med i hvert fall en humbucker nede ved stolen. Her er Squier, Fender Mexico, nevnte Yamaha Pacifica, ESP LTD, og Ibanez sine gitarer et trygt valg. Alle de nevnte merkene lager bra gitarer, selv om jeg anbefaler deg å kanskje styre unna de aller, aller billigste av dem (utenom Fender Mexico, som "arguably" lager kun "proffe" gitarer for en relativt billig penge, samme kan sies om alle Ibanez'ene som IKKE heter GIO).

Hvorfor stratocaster - form? Rett og slett fordi det er en behagelig type gitar som vanligvis passer til de fleste stilarter, vanligvis ser bra ut, og hvor det finnes et stort utvalg - spesielt innenfor de nevnte merkene.

Hvorfor humbucker i stolposisjon? Fordi kun 2% av alle metalgitarister bruker gitarer med bare singlecoils, og av dem bruker bare 2% single-coils som IKKE er dyrere noiseless- singlecoils. Om du derimot har singlecoils i midt- og/ eller halsposisjon i tillegg gjør det bare gitaren mer allsidig.

Hvorfor så mange retoriske spørsmål? Fordi jeg bor i Frankrike!

Ellers, om du leter mer etter Les Paul type gitarer anbefaler jeg Epiphone (de dyrere av disse er steinbra, sett i et sett nye prestisjemikker og de spiser kirsebær med Gibson!), LTD Eclipse samt PRS SE Single. Sistnevnte er skremmende bra, selv om det ikke er den billigste man finner så er det absolutt en gitar hvor det er gitaristen det er noe galt med, ikke gitaren, om det låter dårlig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gitarguiden er grei den. men den INGEN fasit. f.eks er ikke ubesridte beste budsjettgitaren, Yamaha Pasifica, ikke nevnt ved ett ord.

Yamaha Pacifica burde vært nevnt, ikke fordi jeg tror det er den "ubestridt beste budsjettgitaren" men fordi det er gode gitarer til prisen. Når det kommer til anbefalinger er artikkelen dessverre ganske mangelfull, ganske enkelt fordi, vi (spesielt jeg) har hatt lite tid til å oppdatere artiklene siden de ble postet. Men hovedformålet med artiklene er nå uansett å gi folk nok informasjon/innsikt til at de selv kan gjøre seg opp en mening om hva de trenger, og hva som kan være lurt å tenke på angående kjøp av utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yamaha Pacifica burde vært nevnt, ikke fordi jeg tror det er den "ubestridt beste budsjettgitaren" men fordi det er gode gitarer til prisen. Når det kommer til anbefalinger er artikkelen dessverre ganske mangelfull, ganske enkelt fordi, vi (spesielt jeg) har hatt lite tid til å oppdatere artiklene siden de ble postet. Men hovedformålet med artiklene er nå uansett å gi folk nok informasjon/innsikt til at de selv kan gjøre seg opp en mening om hva de trenger, og hva som kan være lurt å tenke på angående kjøp av utstyr.

Sikkert greit å spesifisere at det som av mange regnes som "den ultimate nybegynnergitaren" er Yamaha Pacifica 112. De dyrere Pacificaene er vel neppe for nybegynnergitarer å regne.

Nen vil til og med påstå at 112en kan brukes uten problemer av proffe musikere, selv om jeg nok helst ville pimpet opp mikkene og hardware'n først. B)

Og et lite råd: Får dere hendene på en 412 - KJØP DEN!!! Rett og slett en glimrende liten gitar i sin prisklasse som desverre ikke lages lenger. Kjempebra nybegynnergitar, reservegitar eller rett og slett hovedgitar, spesielt om man pimper den opp litt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.