Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Vil ha rør!


Borge

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har spilt på en Vox Valvetronix VT30 i de siste 18mnd. sånn ca., og har egentlig vært fornøyd med det. Det er mye fleksibilitet i denne boksen, og jeg finner alltid et preset for en hver anledning (og musikk stil). Nå skal det sies at jeg stort sett kun spiller hjemme, og er således ikke avhengig av så mye "power". Jeg bor i leilighet, og har naboer, så jeg kan rett og slett ikke fyre opp volum og gain på maks (eller jeg kan jo det på Vox'en, takk til attenuatoren som lar meg justere ned watt-styrken på forsterkeren).

Men... Jeg var innom en musikkbutikk i går og prøvde og fikk høre min egen gitar (Les Paul) på en ordentlig rør forsterker. Nå husker jeg ikke helt betegnelsen, men det var en brun og bred Vox sak som hadde en prislapp på 15.000,- kroner. Og jeg har ALDRI vært i nærheten av og høre min egen gitar låte så utrolig bra. Jeg ble rett og slett sjokkert, samtidig som jeg fikk veldig lyst på en rørforsterker selv.

Problemet mitt er vel at jeg spiller alt fra Clapton, Jokke, Dum Dum Boys, Guns N Roses, Metallica, Nirvana, Black Sabbath, Velvet Revolver, Zeromancer, Seigmen, Creed, osv. og dermed så lurer jeg på om det finnes en rør forsterker som dekker alle mine behov? Kan det eventuelt ordnes med riktige pedaler?

Jeg har sett på Vox Night Train pakken som Riff selger til 4995,- (Vox NT15H & V112NT). Vil denne duge for mine behov, eller ikke? Link: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=22377287

Hvilke rør amper kan dere anbefale som mest mulig kan fylle mine behov? Det er en viktig ting til forøvrig, og det er at i og med at jeg skal spille hjemme - i leilighet - så er jeg avhengig av å ha en forsterker som jeg ikke må vrenge på maks for og få lyden jeg ønsker. Det må gå an og spille på et relativt lavt/normalt volum. Men samtidig så kan det gjerne være mulig og vrenge opp et ordentlig volum på den.

Tar gjerne i mot alle tips!!! Men da helst ikke forsterkere til drømmepriser.

Endret av Borge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

en Laney VC30 med en Hardwire Valve Distortion kan fikse det aller, aller meste innen musikk, vil jeg våge å påstå!

"Fordi mitt utstyr er det beste i hele verden, og det passer de aller, aller fleste personer, vil jeg våge å påstå!"

For å svare på spørsmålet ditt på en skikkelig måte, trenger vi nok å vite ca. budsjett.

Endret av død
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du høres ut som en Marshall-type ;)

Og da anbefaler du hvilke Marshall forsterkere?

Hva med Blackstar HT5? Noen som har testa den? Snubla tilfeldigvis over den på nett og den har fått gode reviews.. Fant videoen her:

Der de sammenligner Blackstar HT5, Vox AC4TV, Fender Super Champ XD og Marshall Class 5. Ut i fra det jeg hørte så virka det som Blackstar'en var den forsterkeren som var mest allround. God lyd hadde den også (vel, tatt i betraktning at man ser på en lavkomprimert video over headphones).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på spørsmålet ditt på en skikkelig måte, trenger vi nok å vite ca. budsjett.

I og med at det skal være en hjemme/trenings amp så setter jeg grensen på 5000, og et absolutt maks på 6000 i tilfelle det finnes noe til 5790 som er betydelig bedre enn noe til 4990,- for eksempel :) Det kan også være aktuelt med brukt.

Endret av Borge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får en brukt Laney, JCM800 combo eller noe lignendes til den prisen.. Men virker som du trenger en law-wattsforsterker.

Hvis du liker de klippene av HT-5 og lyden på videoene, så sier jeg bare go for it. Det er en forterker som har fått mye skryt.

Og ettersom den lyden du hører kler stilen din, så er dte ikke noe mer å si på de ;)

Sjekk også bruktmarkedet for en rimelig Orange Tiny Terror topp + 1x12 kabinett, eller comboversjonen.

Men føler at de ofte er litt overpriset desverre.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får en brukt Laney, JCM800 combo eller noe lignendes til den prisen.. Men virker som du trenger en law-wattsforsterker.

Hvis du liker de klippene av HT-5 og lyden på videoene, så sier jeg bare go for it. Det er en forterker som har fått mye skryt.

Og ettersom den lyden du hører kler stilen din, så er dte ikke noe mer å si på de ;)

Sjekk også bruktmarkedet for en rimelig Orange Tiny Terror topp + 1x12 kabinett, eller comboversjonen.

Men føler at de ofte er litt overpriset desverre.. :)

Ok, så du mener at en Blackstar HT5 er bedre for mitt bruk enn en Vox Night Train? Har sett et par videoer av den og, og folk får jo rimelig bra gain ut av den. Samtidig så har den mye større potensiale for bruk i konserter og øvingslokaler. Og den klassiske Vox lyden er jo ikke og forakte... Og prisforskjellen på en Night Train 12" Celestion combo er drøyt 500kr dyrere enn en Blackstar HT5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så du mener at en Blackstar HT5 er bedre for mitt bruk enn en Vox Night Train? Har sett et par videoer av den og, og folk får jo rimelig bra gain ut av den. Samtidig så har den mye større potensiale for bruk i konserter og øvingslokaler. Og den klassiske Vox lyden er jo ikke og forakte... Og prisforskjellen på en Night Train 12" Celestion combo er drøyt 500kr dyrere enn en Blackstar HT5.

Nja, det har jeg ikke sagt. Det er en smakssak. HT-5 er ikke fult rør da heller, om det har noe å si :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du beveger deg over i metalland når det gjelder sjangre er HT-5 å foretrekke over NightTrain ja tenker jeg,

Jeg spiller mye forskjellig.. Liker både gode cleans og bra distortion samt klassisk rock lyd og i det heletatt :) Er derfor ute etter noe som kanskje ikke er best på en ting, men foretrekker heller noe som er mest mulig allsidig. Sånn sett er Vox VT30 perfekt egentlig.. Men dynamikken i rør-forsterkere er av en helt annen verden... Lyden føles så utrolig mye mer "levende" ut. Elsker også den klassiske Vox AC30 lyden (øver mye med en Vox AmPlug AC30 faktisk, framfor min Vox VT30) selv om jeg ikke spiller så mye musikk som har typisk AC30 lyd...

Finnes det noe for meg? Eller må jeg ha flere amps? Eller finnes det en amp som ikke nødvendigvis klarer alt på egen hånd, men som med kombinasjon av pedaler o.l. klarer og være veldig allsidig samtidig som at den har GOD lyd?

Hva med en Night Train og en overdrive pedal? Eventuelt en Marshall Class 5 og en overdrive pedal? Vil dette funke bra?

Endret av Borge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiller mye forskjellig.. Liker både gode cleans og bra distortion samt klassisk rock lyd og i det heletatt :) Er derfor ute etter noe som kanskje ikke er best på en ting, men foretrekker heller noe som er mest mulig allsidig. Sånn sett er Vox VT30 perfekt egentlig.. Men dynamikken i rør-forsterkere er av en helt annen verden... Lyden føles så utrolig mye mer "levende" ut. Elsker også den klassiske Vox AC30 lyden (øver mye med en Vox AmPlug AC30 faktisk, framfor min Vox VT30) selv om jeg ikke spiller så mye musikk som har typisk AC30 lyd...

Finnes det noe for meg? Eller må jeg ha flere amps? Eller finnes det en amp som ikke nødvendigvis klarer alt på egen hånd, men som med kombinasjon av pedaler o.l. klarer og være veldig allsidig samtidig som at den har GOD lyd?

Hva med en Night Train og en overdrive pedal? Eventuelt en Marshall Class 5 og en overdrive pedal? Vil dette funke bra?

Laney VC30 har fantastisk clean, klassisk rock lyd fikser den innebygde vrengen, og bra distortion fikser Hardwire'n ;)

Laney VC30 er en slags kopi av AC30. VC30 er en slags "budsjett-AC30", men tror ikke det er på samme måte som Epiphone er en "budsjett-Gibson"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laney VC30 har fantastisk clean, klassisk rock lyd fikser den innebygde vrengen, og bra distortion fikser Hardwire'n ;)

Laney VC30 er en slags kopi av AC30. VC30 er en slags "budsjett-AC30", men tror ikke det er på samme måte som Epiphone er en "budsjett-Gibson"

Jeg har hørt en del på Vox og Marshall amps, men har null erfaring med Laney. Må sjekke ut YouTube og se om jeg finner noen klipp :)

Hva med Marshall Haze 15? Noen som har erfaringer med denne? Heller mer og mer mot enten Marshall Haze eller Vox Night Train.

Endret av Borge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt en del på Vox og Marshall amps, men har null erfaring med Laney. Må sjekke ut YouTube og se om jeg finner noen klipp :)

Hva med Marshall Haze 15? Noen som har erfaringer med denne? Heller mer og mer mot enten Marshall Haze eller Vox Night Train.

Marshall Haze er en veldig fin og forholdsvis allsidig forsterker. Du må opp på ganske høyt volum for å fo gromlyden i normal-kanalen, og når 6v6 utgangsrøra vrenger, låter det veldig bra, men den har også en OD-kanal med gain-kontroll som lar deg få mye vreng på adskillig lavere volum.

Likevel blir det vel litt over budsjett med toppen + et kabinett. I hvert fall nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.