Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Vil ha rør!


Borge

Anbefalte innlegg

Hei!

Hvis du har 5000 til rådighet ville jeg sett på Haze 15, som du selv har nevnt, men også Fender Blues Jr. Dette er en utrolig allsidig forsterker som gjør de fleste sjangre. For heavy rock og metall må du trå til med en vrengpedal, men ellers dekker denne ampen det meste man måtte ønske. Den funker fint til Zeppelin, AC/DC og den slags rockelyder. Fordelen med denne ampen er at den har cleanlyd som duger. De nevnte ampene (bortsett fra kanskje Laney "AC30") har ganske laber cleanlyd. I denne ampen får du god cleanlyd, god reverb, du får god vrenglyd og ampen kan brukes i flere settinger en hjemme. Jeg synes denne ampen er kraftig undervudert, og et godt kjøp for alle og en hver!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Et tips, noe jeg har lagt merke til de siste dagene da jeg har lett etter forsterkere, bestill fra England. Flat frakt på 300kr på varer under 30kg. Forsterkeren jeg kjøpte så jeg gikk brukt for 1800 her på forumet. Jeg betalte 1400 og da er frakt og en mikrofon til femti euro regnet med. Moms på 25% kommer fortsatt i tillegg, men allikevel er det billig!

Jeg tror det kan være enda mer penger å spare når man skal kjøpe forsterkere, eller utstyr generelt, i høyere prisklassee. Lurt å sammenligne priser ihvertfall. Det virker som om det er unaturlig dyrt i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du skal kikke på engelske nettsider...sjekk dv247.com

Bestillte nettopp en peavey 6505 kombo som vil komme på ca 5300kr totalt med moms og frakt og som koster minst 7000kr ny her i norge

Haze 15 topp

Haze cabinett

da får du den tilsendt med DPD som er et budfirma som kommer på dør og det tar 4-6 dager..

Prisen blir 4554kr x 1,25=5692kr totalt...toppen alene koster 4900 på sound1.no, men det er jo enklere med returrett og garanti i norge da

Endret av Eirikop
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en Vox NightTrain, og den er vel nærmest perfekt til hjemmebruk!

Bruker min alltid på 7.5 Watt, og har noen pedaler foran den... Overdrive, fuzz, delay, bla bla bla....

Og har et Marshall 1936 Vintage kabinett til den (2x12)

Den klarer fra clean til ganske heftig rockevreng på egenhånd, og vrenger fint på lavt volum hvis du vil, med kombinasjonen av gain og volum, samt en switch for crunch.. Med litt pedaler kan du nok få hva du vil ut av den!

Har også brukt den på øving, og den spiller jammen høyt nok, da brukte jeg den på 15 Watt.

Så NightTrain + 2x12 kabinett + overdrive /fuzzpedal tror jeg ville passe deg veldig godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, er prisforskjellen så stor fra England altså? Må sjekkes ut :) Takk for tipset!

Etter og ha sett på masse videoer (sammenligninger) av Marshall Haze 15 og Vox Night Train så fikk jeg mest lyst på Marshall'en.. Rett og slett fordi den har bl.a. Reverb innebygd, og er en ekte to-kanalers amp.

Men sjekka prisen på kun toppen, og den kostet 5500 hos Riff i Oslo. Og med et passende kabinett så kom man fort opp i 8000kr. Dette blir for mye synes jeg. Bakdelen med Haze 15 er jo at man ikke kan kjøre den på halv wattstyrke for hjemmebruk. Bor trossalt i leilighet med naboer tett inntil meg, så da må man (dessverre) ta litt hensyn. Spesielt siden jeg stort sett spiller utover kvelden :)

Riff har jo Vox Night Train og V112NT (1x12 Celestion greenback kabinett som er ment og bruke sammen med Night Train) til en pris på 4995,- inkl. mva. ut fra butikk (og på nett forsåvidt). Synes det virker som et kurant tilbud egentlig. Må sjekke om det blir billigere fra England, men er det kun et par hundrelapper i forskjell så er det ikke verdt det (man mister jo norsk garanti og reklamasjonsrett).

Hadde egentlig bestemt meg for og kjøpe pakken etter jobb i dag, men etter 20 minutters roting i Oslo (er nyinnflyttet, og kjørte bil med gps) og en udugelig gps og bare enveiskjøringer så fant jeg pokker ikke fram :) Så får se om jeg får dratt innom og prøvd/kjøpt den i morgen.

Har egentlig MEST lyst på en Marshall, men det at man ikke kan bruke den på 5-8 watt for hjemmebruk gjør den dessverre uaktuell. I tillegg er prisforskjellen for stor synes jeg :( Utrolig synd at Night Train mangler noe så enkelt som Reverb egentlig, forutom dette så virker den i brunn og grunn perfekt. Vil det være stor forskjell på et 1x12 og 2x12 kabinett til disse amp'ene?

Her er forøvrig Night Train og Haze 15 sammenlignet. Fylden i lyden på Marshall'en er jo bedre, men samtidig så har jeg lest at med en Les Paul så kan lyden bli litt vel for muddy/mørk. Pickupene jeg har er ikke akkurat veldig lyse heller (de har en rimelig varm tone). Vox'en synes jeg nesten høres litt "tynn" ut på den videoen, men det har kanskje noe med innstillinger eller gitar/pickups og gjøre også?

PS! Bytt til 720P/1080P for betydelig bedre lyd...

Endret av Borge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å nevne det, så har jo Haze 15 to kanaler som kompenserer for at man ikke kan justere wattstyrke, så det er ikke noe problem å spille "dirty" på lavt volum, men ser jo at prisen er litt høy ved kjøp av nytt anlegg. Du kan jo håpe at det dukker opp noe brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er sagt, er de innebygde digitale effektene i Marshallen veldig bra. Du kan også programmere dem slik at du kan ha to effekter samtidig. (reverb og delay, f.eks) I tillegg har den minne slik at du kan stille inn uavhengige effekter på begge kanalene, og de justerer seg selv ved kanalbytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så den videoen nå, og det er nok riktig at Vox'en i utgangspunktet høres noe 'tynnere' ut.

Spesielt med singlecoils. Hos meg står bass stillt på nesten fullt, treble klokka 10 og mid klokka 12, da er det straks en helt annen lyd i den enn på videoen. Og han viste jo aldri hvor clean den kan være, gain var jo aldri under klokka 12. Lav gain gir fin clean på alle volumer.

Men det er nok en smakssak hvordan man liker lyden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange amper har ikke reverb innebygd, f. eks. min 6505. Den kostet rundt 8000 brukt. Det fikser du enkelt med en enkel reverbpedal :P

Joda, helt klart. Men det hadde uansett vært en fordel med reverb og delay innebygd :)

Hadde også vært fint om det hadde vært mulig og hatt en pedal for og bytte mellom "kanalene".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så den videoen nå, og det er nok riktig at Vox'en i utgangspunktet høres noe 'tynnere' ut.

Spesielt med singlecoils. Hos meg står bass stillt på nesten fullt, treble klokka 10 og mid klokka 12, da er det straks en helt annen lyd i den enn på videoen. Og han viste jo aldri hvor clean den kan være, gain var jo aldri under klokka 12. Lav gain gir fin clean på alle volumer.

Men det er nok en smakssak hvordan man liker lyden!

Ja, det er jo slik at Marshall og Vox låter forskjellig, og det kommer fram i den videoen. Det han har gjort, er å bruke typiske "klokka 12" innstillinger + litt variasjoner for å sammenligne. Vox har alltid vært litt "trangere" enn Marshall og mange liker det. Jeg er Marshall-mann nesten uansett. Spilte på en Fender Blackface super reverb i helga, som er noe av det beste som er laget, i følge enkelte. Jeg likte det sånn passe. (Jeg hadde ikke tid til å finjustere lyden for å nevne det også.) Kvelden etterpå var jeg bestemt på å bruke min egen JTM45-klone, og jeg trivdes mye bedre, og fikk også bemerkninger fra lydmannen på gitarlyden kontra det jeg hadde kvelden før.

Poenget mitt her, er at det ene er ikke nødvendigvis bedre enn det andre, men spiller du på noe du liker selv, låter du også bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å nevne det, så har jo Haze 15 to kanaler som kompenserer for at man ikke kan justere wattstyrke, så det er ikke noe problem å spille "dirty" på lavt volum, men ser jo at prisen er litt høy ved kjøp av nytt anlegg. Du kan jo håpe at det dukker opp noe brukt.

Etter og ha lest masse reviews og forum tråder om Haze 15 så er det en gjenganger at det blir sagt at Haze 15 er designet for og bli spilt høyt for at den skal låte bra?

Hvordan kan to kanaler gjøre til at den kan spilles på et lavere volum enn halvert wattstyrke? Vil den ikke låte som en 15w amp hele tiden? Mens Night Train vil låte omtrentlig det samme på 15w eller 7.5w alt etter hva man ønsker? Denne funksjonen kan vel omtrent (i praksis) sammenlignes med en attenuator, eller har jeg misforstått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter og ha lest masse reviews og forum tråder om Haze 15 så er det en gjenganger at det blir sagt at Haze 15 er designet for og bli spilt høyt for at den skal låte bra?

Hvordan kan to kanaler gjøre til at den kan spilles på et lavere volum enn halvert wattstyrke? Vil den ikke låte som en 15w amp hele tiden? Mens Night Train vil låte omtrentlig det samme på 15w eller 7.5w alt etter hva man ønsker? Denne funksjonen kan vel omtrent (i praksis) sammenlignes med en attenuator, eller har jeg misforstått?

Joda, Haze 15 låter helt klart best på normal-kanal "cranked". MEN vil du ha mer gain på lavere volum, funker det også greit. på OD-kanalen (jmf. video.) OD-kanalen legger jo til mer gain i pre-amp, og kan sånn sett ikke sammenlignes med sluttrinnsvreng, men det funker på sitt vis det også. (Kan sammenlignes med å sette en OD eller boost-pedal foran ampen.)

Uansett er det ingenting som kan sammenlignes med mye volum på en røramp, da selve lydtrykket også skaper en ekstra dimensjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.