Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

brutal legend gitar Clementine


Anbefalte innlegg

Det anses å være lurt å bruke ganske få trestykker til kroppen, det er altså ikke noen fordel med mange trebiter i gitarkroppen. Når det er sagt, så er det faktisk laget mer enn en glimrende gitar med både tre, fire og fem trestykker i kroppen. Noen hevder faktisk at det er mulig å lage gitarer av for eksempel god bjørkefinér, også.

Når det gjelder dette feltet, så krangler fagfolk så fillene fyker. Synspunktene er fra at man må banke på og lytte til trestykkene, til at det spiller minimal rolle, bare kvaliteten på håndarbeidet er bra nok. Noen har for eksempel laget en gitar av gamle paller for å bevise teorien sin.

Nå har ikke jeg verken noe erfaring eller noen sterk formening om hvorvidt antallet trestykker kroppen er limt sammen av, men ut ifra det du skriver her tolker jeg at det ikke kan spille noen stor rolle om kroppen er laget av 1, 2 eller 7 trestykker.

Siden det krangles i alle retninger angående dette, tyder nå det på at det er ingen som kan legge frem gode bevis på hvilken kombinasjon som faktisk er best (om det er noen kombinasjon som er berde enn andre).

Når en person kan si at "jeg hører/merker stor forskjell", og en annen kan si at han/hun ikke hører noen forskjell, blir det bare "synsing".

Blir det samme som at en person liker Hansa fremfor Tuborg, eller motsatt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 153
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Da skulle jeg vel ha skrevet det litt tydeligere. Som sagt, jeg har ikke nok erfaring eller greie på det til å komme med noen veldig bombastiske påstander, men det er jo slik at få trestykker anses som "finest". Derfor er det vel det vi tror er best?

Jeg vet i hvert fall at jeg ville valgt en gitar satt sammen av få trestykker, hvis jeg måtte velge mellom to makne uten prøvespilling, der den ene har to trestykker i kroppen, mens den andre har sju.

Få trestykker gir jo gjerne den finest utseende gitaren også, hvis man kan se treverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skulle jeg vel ha skrevet det litt tydeligere. Som sagt, jeg har ikke nok erfaring eller greie på det til å komme med noen veldig bombastiske påstander, men det er jo slik at få trestykker anses som "finest". Derfor er det vel det vi tror er best?

Jeg vet i hvert fall at jeg ville valgt en gitar satt sammen av få trestykker, hvis jeg måtte velge mellom to makne uten prøvespilling, der den ene har to trestykker i kroppen, mens den andre har sju.

Få trestykker gir jo gjerne den finest utseende gitaren også, hvis man kan se treverket.

Helt enig med deg der.

Det er nok slik de fleste tenker, bevisst eller ikke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke bekymret meg mye om antall trestykker i kroppen når det gjelder lyden. Mange mener man får best sustain og lyd med en neck-through gitar, og da er jo midtstykket en forlengelse av halsen med et trestykke på hver side. Jeg tror ikke det er mange som klager på lyden av den grunn på en slik gitar, og da ser jeg heller ikke problemet med en bolt-on heller.

Jeg er for øvrig enig i at helt stykke er finest om treverket skal synes, men da er det også ganske vanlig at kroppen faktisk består av flere deler, mens toppen er finert.

Jeg vil også si at når man bygger sin første gitar, så er eventuelle lydmessige forskjeller på grunn av kroppens konstruksjon mye mindre viktig enn mange andre utfordringer, som f.eks. halsvinkler, korrekt lengde mellom hals og bro for å gi riktig rom for intonasjon, nøyaktig utfresning til pickups både i bredde og dybde, at halslommen er nøyaktig nok til å holde halsen på plass, at man har tenkt gjennom jording av bro (og dermed strenger), korrekt ledningsføring osv.

Jeg tror ikke Stradivarius bygget noen perfekt fiolin på første forsøk, og sånn er det gjerne med bygging av andre ting også. For egen del er jeg overlykkelig over at min første gitar er spillbar, noenlunde intonerbar og gir lyd. Så får det heller være at det er litt slapp sustain på lyseste strengen, at strengene ikke kan justeres superlavt over gripebrettet for ekstremshredding, at det låter litt pussig når man bruker pickupvelgeren i midtstilling, at finishen er litt "hjemmelaget". Neste gitar blir nesten garantert bedre.

Jeg er sikker på at du får til en gitar som er kul å se på, og du skal prøve å lage det beste du kan, men det er viktig å fokusere på de viktigste tingene først. Det hjelper ikke at man har god sustain og fyldig klang dersom gitaren ikke lar seg intonere og strengene ikke lar seg justere høyt nok til å unngå klirr i båndene eller strengene ikke er noenlunde sentrert på gitarhalsen hele veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OJOJOJ!!! tror jeg har funne en kandidat til gitarkroppen! http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=19832013

muligens?? er dette et bra sted, jeg finner ingen gitarkropper uten form, og da hadde det vært kult om jeg kunne fått det her!! er dette litt dyrt?? 3000 høres ganske dyrt ut, men da må det være god kvalitet!! ENDELIG, håper jeg... :rolleyes: spørs om det blir noe igjen til halsen, må nok ta en tur innom jobben til pappa og hjelpe gamle folk å høre igjen :lol: eller som vi sier her i bærum: pappa betaler :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blandet kubikkmeter og kvadratmeter :P hehe, dumme meg, men skal ringe dem i dag, høre hva de har å si... håper det går nå, rart at sagbruk ikke selger or... har ringt litt rundt, men ikke funnet noe, men fant det på finn :D

og da blir det sannsynligvis billigere!! trenger ikke bruke 3000 kr på kropp, slipper å jobbe hos fattern! woho!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig or? Det eksisterer en haug med varianter avhengig av kontinent, og de typene Or vi har i Norge (grå og sort) finnes ikke i USA og omvendt. Poenget er at du må finne gode og tørre emner av et treslag som er ok å jobbe med og som har en viss massetetthet. Om det er Or, Lind, Mahogny, Kirsebær, eik, bøk eller bjørk spiller vel veldig liten rolle så lenge du ikke har noen oppfatning av hvordan disse materialene låter uansett? Skal du ha en transparent finish må du selvsagt tenke på treverkets utseende, men det skal du vel ikke ha?

Som jeg vel har nevnt tidligere - fokuser i første omgang på å lage en gitar som blir noenlunde spillbar og god. Klarer du det, kan du jo handle inn all verdens eksotiske deler og krimskrams til gitaren. Hvis gitaren ikke blir spillbar kommer du jo ikke til å merke forskjell på sponplater og det mest utsøkte treverk uansett. Den første gitaren du bygger blir uansett ikke verdens beste gitar og du trenger minst en gitar for å lære av egne feil, samt eksperimentere litt. Hvis den første gitaren laget av enkle og billige materialer lykkes kan du jo heller realisere et nytt prosjekt som er litt mer påkostet og mer slik du hadde tenkt deg hva angår detaljer. Dette er kun ment som et råd selvsagt, men jeg tror alle som har bygget en gitar, enten fra grunnen av, eller fra ferdige deler vil si seg enige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var ikke Eddie Van Halen sin første gitar den han er så kjent for??

just sayin'... :P

Joda, men Eddie modifiserte vel bare en allerede funksjonell gitar. Hvis du ser på linken som Gunnarpåmo postet i "hvordan lage din egen gitarkropp" tråd der det er fyldig dokumentert med bilder av hvordan man kan lage en Les Paul helt fra scratch, så viser den rimelig tydelig hvor usannsynlig mye jobb det er med det. (Sier jeg i hvert fall, som har i hvert fall 8 tommeltotter... ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The- Odd. Jeg har bygget flere gitarer, stort sett ikke helt fra grunnen, rett og slett fordi det tar masse tid, og man må ha masse kunnskap og store mengder med tålmodighet. Det er faktisk ikke så enkelt som man tror når man sitter der med noen plankebiter. Man må være nøyaktig på tidels millimeter, og det er veldig fornuftig å a erfaring med trearbeid, hvordan tre lar seg forme, hvordan årringer og tretyper påvirker hvordan verktøy biter og så videre. Det betyr ikke at man ikke skal begynne på sin første gitar. Men som Greener har vært inne på, så blir den første gitaren neppe særlig bra, rett og slett fordi de færreste av oss har den erfaringen som kreves. Det er klart at man har et mye bedre utgangspunkt hvis man har jobbet i ti år som møbelsnekker enn hvis 38 timer på sløyden på skolen er det man har av erfaring. Det der får du vurdere selv, men jeg har et konkret forslag:

Lag deg en kropp av MDF. Sett halsen og delene på den, og se hvor bra du har fått det til. Så finner du ut hvor mye du har bommet her og der, justerer, og så bruker du MDF- kroppen som en mal for den "egentlige" kroppen. Da slipper du å ødelegge dyrt møbeltre, og gitaren du gjør ferdig er en vesentlig bedre gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet tips er å skaffe seg en billig gitar (brukt eller ny) for å trene seg på båndsliping, samt tilpassing/forming av oversadel/nut. Dette er ting du definitivt ikke vil gjøre for første gang på en påkostet hals da en re-fret gjerne koster det samme eller mer enn en ny hals. Dette er ting jeg har gjort på masse gitarer, men først nå begynner jeg å føle at jeg behersker dette skikkelig. Min første hals var slett ingen stor suksess..

Kjøp deg en rimelig hals på e-bay, lag f.eks en kropp av noe billig treverk som du stavlimer, hiv i noe rimelig mekanikk og elektronikk og se hvor langt du kommer og hvilke erfaringer du gjør deg. Det kommer du til å lære masse av, du vil forstå hvilket verktøy du trenger og du vil spare deg en uendelighet av penger og bannskap når "alvors-prosjektet" skal realiseres.

Har du behov for billig mekanikk og elektronikk kan du sende meg en PM, så blir vi nok fort enige om jeg har det du trenger. Jeg har forøvrig mest deler til Fender-type gitarer og sikkert en rimelig hals eller to også et sted i rotet.

EVH "bygde" gitaren sin av fintilpassede deler fra en meget dyktig produsent - i realiteten herpet han bare en gitar og satt inn en humbucker på verste skrotnisse-vis.. Brian May (queen) derimot bygget gitaren sin fra grunnen, men mannen er ingeniør og hadde en meget hendig far med på laget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.