Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

brutal legend gitar Clementine


Anbefalte innlegg

har fått stemmeskruer!!! fant noen som lignet på de på en flying v og gikk med det. prøvde å finne en plate å lage kropp ut av på bauhaus, men det funka passe dårlig. de hadde ikke stort å velge melom, så vi (jeg, foreldrene mine) må prøve noe annet... og må kjøpe halsen selvfølgelig... leste det kostet 100$ i FRAKT!? det er bare helt skrudd... pluss 4-6 uker på en custom lagd hals... veldig "friskt"... F*en!!!!

Jeg har kjøpt halser på eBay. Det er sikkert ikke det aller, aller ypperste, men de jeg har kjøpt ser helt greie ut og funker fint på den gitaren jeg har ferdig.

Her er et eksempel. Det finnes mye å velge i i prisklassen som denne er i:

http://cgi.ebay.com/EDEN-Paddle-Guitar-Neck-Right-Lefty-Star-Inlay-21-Frets-/370423581895?pt=Guitar_Accessories#ht_2786wt_1138

Passer du på at prisen før frakt er under 200kr, så slipper man MVA og behandlingsgebyr også.

Eneste er at jeg ikke har kjøpt "unfinished". Enkelte mener at det kan være mer risiko å kjøpe unfinished, siden slike kan trekke fukt og slå seg lettere. Men skal du forme hodet på halsen selv, så er det muligens veien å gå.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 153
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

noe jeg har tenkt litt på i det siste.... å male giteren. Hvordan gjør man det?? er det bare å spraye på med spraymaling (god spraymaling), og så spraye over med noe gjennomsiktig lakk?? jeg skal jo ha mønster på, men det går vel sikkert fint. Finnes det forskjellige måter å male en gitar på?? Og noen som vet om noe mørkerød maling som lyser i mørket?? Tenkte det ville være stilig om de symbolene lyste i mørket!! :D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.. siden jeg er ganske sikker på at du ikke forstår helt hva jeg har forsøkt å belyse som et problem tidligere, skal jeg vise deg det visuelt:

post-3973-072455600 1280309202_thumb.jpg

Med en standard tune-o-matic bro vil dette i mitt hode bli et problem - du kan løse det, men jeg vil tro du må se etter en litt annen bro-type enn en standard TOM bro, da selve broen bygger såpass høyt som den gjør.

jeg har skjønt problemet (for lengst!) og det har gitt meg mange søvnløse netter. hvordan skal jeg lage en halslomme på 5 grader?? (vet det er 5 grader, skjekket gibsons LP side, der sa de at halsen var på 5 grader) kunne jo lage en vinklet trekant for å lene håndfresen på og få en vinklet lomme, eller bare senke tune-o-maticen og broen drastisk, og ha en rett halslomme. det er mine to løsninger.

PS, var på clas ohlson i sandvika storsenter, de hadde ikke diamantplater, men det finnes sikkert andre steder ;)

Og jeg finner ikke noen steder som selger mahognyplater, det er vanskelig å finne folk som selger det. skal muligens få ringt en fyr, men finner ikke tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

oh kei, finner ikke STORE nok body blanks på eBay, eller noe annet sted forsåvidt... trenger hjelpen deres nok en gang! vet dere om et sted i nærheten av Bærum, eller et online sted, hvor jeg kan få kjøpt en 1m x 1m x 0.05m lang mahogny treplate....

tengte på noe kult når det gjaldt symbolene! hva om jeg bruker "glow-in-the-dark" maling, som lyser i rødt (har funnet det, men er litt dyrt, og usikker på om de selger det til Norge) så hadde det lyst i mørket! hvor fett hadde ikke det vært!?

tusen takk B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har et spørsmål om inlays, tenkte å lage egne inlays til gripebrettet

Er skjell et materiale å bruke til inlays?? jeg har søkt på ebay (søkte på "guitar inlays blank"), fant mange skjell, så ganske kult ut, men tenkte litt på hvis de er bøyd, som skjell ofte er, de er jo ikke helt flate (duh!) og vil det da være et stort problem å legge de inn i gripebrettet??

også, hva slags værktøy skal jeg bruke til å skjære/ frese ut "inlaylommen"??(hva kalles det egentlig, kaller det bare inlaylommen, men vet dere det ordentlig ordet, si ifra) Noen referanser til clas ohlson?? De er helt sjef!

og angående vinklingen i videoen fender112 sendte: litt skeptisk til ideen, har spurt, vi e-post, en norsk luthier om råd, men han har ikke svart enda, har ventet snart en uke, men jeg spurte om ganske mye...

venter på pickups til gitaren: EMG 60 i halsen, og EMG 85 i Broen, etter det jeg har hørt, virket EMG 85 ganske bra i broen, og EMG 60 er jo lagd for å lage fine toner i halsen, men har ikke sett noen artister som bruke det enda, så er litt spent på hvordan det vil funke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slettet noen poster som gikk på skarphet på bilder, siden en link ikke fungerte lenger.

Det at du ikke får svar fra en gitarmaker, og særlig hvis du stilte mange spørsmål, må du regne med. Noen lever av å lage gitarer, og har ikke tid til å svare på alle mulige spørsmål fra amatører.

Slikt må du rett og slett regne med.

Venter også spent på oppdateringer på dette prosjektet. Penger å bruke har du i det minste. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et spørsmål om inlays, tenkte å lage egne inlays til gripebrettet

Er skjell et materiale å bruke til inlays?? jeg har søkt på ebay (søkte på "guitar inlays blank"), fant mange skjell, så ganske kult ut, men tenkte litt på hvis de er bøyd, som skjell ofte er, de er jo ikke helt flate (duh!) og vil det da være et stort problem å legge de inn i gripebrettet??

også, hva slags værktøy skal jeg bruke til å skjære/ frese ut "inlaylommen"??(hva kalles det egentlig, kaller det bare inlaylommen, men vet dere det ordentlig ordet, si ifra) Noen referanser til clas ohlson?? De er helt sjef!

og angående vinklingen i videoen fender112 sendte: litt skeptisk til ideen, har spurt, vi e-post, en norsk luthier om råd, men han har ikke svart enda, har ventet snart en uke, men jeg spurte om ganske mye...

venter på pickups til gitaren: EMG 60 i halsen, og EMG 85 i Broen, etter det jeg har hørt, virket EMG 85 ganske bra i broen, og EMG 60 er jo lagd for å lage fine toner i halsen, men har ikke sett noen artister som bruke det enda, så er litt spent på hvordan det vil funke...

Tilt systemet har vært brukt av Fender i maaaaange år, så det fungerer greit nok det. Det er bare en "jukse-løsning" på en shim/foring. Men en helt vanlig shim vil fungere bedre. Finn optimal halsvinkel først, lag så en heldekkende shim/foring av en eikelist e.l. er mitt forslag.

Inlays krever mye tålmodighet og erfaring hvis det skal se bra ut. De fleste bruker en presisjonsrouter (f.eks en dremel med frese-forsats) og epoxylim med eller uten farge.

http://www.stewmac.com/ har masse utstyr og råd for inlay arbeide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har fått pick-upsene, EMG 60-X og EMG 85-X i chrome. har ventet i omtrent fire uker på de, og skulle egentlig ikke ha x-versjonene, men det tok mindre tid å få dem sendt i posten. leter fortsatt etter kropp, har funnet gitarhals på soulmateguitars.com , han var veldig hjelpsom, han jeg kontaktet, og skal bestille halsen når jeg får tak i kroppen. Dermed har jeg et spørsmål: gjør det noe om kroppen er laget av flere plankedeler? har jo sett 2 piece body blanks, og 3 piece, og 1 piece, men gjør det noe for lyden? påvirker det lyden i gitaren? og i så fall, på hvilken måte? i så fall kan jeg jo bare bestille mange planker og lime dem sammen, og skjære ut kroppen av det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Det med "mange planker" er veldig vanskelig å svare på, og jeg har ikke nok erfaring og faglig tyngde til å gi deg et fasitsvar på det. Det jeg kan si, er:

Det anses å være lurt å bruke ganske få trestykker til kroppen, det er altså ikke noen fordel med mange trebiter i gitarkroppen. Når det er sagt, så er det faktisk laget mer enn en glimrende gitar med både tre, fire og fem trestykker i kroppen. Noen hevder faktisk at det er mulig å lage gitarer av for eksempel god bjørkefinér, også.

Når det gjelder dette feltet, så krangler fagfolk så fillene fyker. Synspunktene er fra at man må banke på og lytte til trestykkene, til at det spiller minimal rolle, bare kvaliteten på håndarbeidet er bra nok. Noen har for eksempel laget en gitar av gamle paller for å bevise teorien sin.

Jeg vil tro at i ditt tilfelle, dette er ditt første gitarbygg, med de pickupsene du har valgt og så videre, ikke heng deg opp i treverk og slikt alt for mye. Det viktigste er at det er ganske hardt slik at det ikke lett får bulker, og at det er skikkelig tørket. Møbelkvalitet-tørket. Det funker altså ikke å gå på Maxbo. Limer du sammen la oss si fire trestykker, så blir det bra. Tre biter blir enda bedre. Fender lager gitarer med fem-seks staver og selger de for gode penger. Og for den del, Danelectro lager og selger kurante gitarer av kjøkkenbenkeplate.

Vet ikke om du ble så klok av svaret. Hovedbudskapet er at det ikke finnes noen fasit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har fått pick-upsene, EMG 60-X og EMG 85-X i chrome. har ventet i omtrent fire uker på de, og skulle egentlig ikke ha x-versjonene, men det tok mindre tid å få dem sendt i posten. leter fortsatt etter kropp, har funnet gitarhals på soulmateguitars.com , han var veldig hjelpsom, han jeg kontaktet, og skal bestille halsen når jeg får tak i kroppen. Dermed har jeg et spørsmål: gjør det noe om kroppen er laget av flere plankedeler? har jo sett 2 piece body blanks, og 3 piece, og 1 piece, men gjør det noe for lyden? påvirker det lyden i gitaren? og i så fall, på hvilken måte? i så fall kan jeg jo bare bestille mange planker og lime dem sammen, og skjære ut kroppen av det :)

Mange gitarer fra anerkjente produsenter er satt sammen av både 2, 3, 4 og 5 trestykker, så det er nok ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.