Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Byggesett OOO akustisk gitar fra StewMac


Anbefalte innlegg

  • 3 weeks later...
  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nå har jeg montert inn pickup og satt på reimfeste og reim, så nå er gitaren helt ferdig.

Pickupen er en Shadow Nanoflex:

S6302860.jpg

Den har en piezo-liknende mikrofon som legges under sadelen, som skal fange opp vibrasjoner både i stolen og i lokket. Pre-ampen sitter i jack-inngangen, batteriet ligger i en egen beholder som festes med borrelås. Ingen volum- eller tonekontroll. Jeg har god erfaring med Shadow Nanoflex fra en annen gitar og fra bruk på akustisk violin. Den leverer god lyd uten den overdrevne skarpe diskanten som kommer fra noen piezoer. For trippel-O-gitaren var det et poeng å gjøre den minst mulig synlig, uten volumjustering osv.

Her er det laget hull til jackutgang/preamp:

S6302857.jpg

Og her er preampen:

S6302861.jpg

Her borres det hull for piezo-kabelen:

S6302858.jpg

Jack-inngangen med reim:

S6302862.jpg

Gitaren helt ferdig!

S6302866.jpg

Da jeg bestilte byggesettet fra StewMac bestilte jeg også lettvektskassa som passer for denne modellen. Den er lett, men beskytter bra og kan bæres på ryggen. Anbefales!

S6302868.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...
Gratulerer! Dette så ut til å bli et fantastisk resultat. Nå fikk jeg jammen lyst til å bygge gitar

Gjør det! Settene er av høy kvalitet, gode materialer, godt tilrettelagt, god arbeidsbeskrivelse og dvd. De har en dreadnought modell også, den er sikkert like god. Litt sløydkunnskaper bør du nok ha eller være innstilt på å lære deg, som å frese ut spor til kantlist/binding.

Nydelig! Gratulerer med vel overstått og gjennomført prosjekt. Gitaren ser helt nydelig ut. Lyst til å laste opp noen lydklipp?

Lydklipp ja... Skal prøve å få satt meg ned med opptaksutstyr en dag, kan også legge ut prøve på den nye OM-gitaren jeg har bygget fra scratch. Den låter ikke noe dårligere enn tripple-O-en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at dette er noe for alle med tid og litt snekkerferdigheter. Jeg skal snart begynne å lakke mitt tripple-O-kit. Håper den blir god å spille på.

Den blir sikkert både god å spille på og med god lyd. Hva slags lakk tenker du å bruke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den blir sikkert både god å spille på og med god lyd. Hva slags lakk tenker du å bruke?

Jeg tror det bare blir vanlig gulvlakk som jeg legger på med pensel. Jeg har ikke noe avansert utstyr. Det var det jeg brukte på ukulelebyggesettet og jeg synes det ble ganske bra. Har du noen tips til noe som blir bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det bare blir vanlig gulvlakk som jeg legger på med pensel. Jeg har ikke noe avansert utstyr. Det var det jeg brukte på ukulelebyggesettet og jeg synes det ble ganske bra. Har du noen tips til noe som blir bedre?

Jeg har gode erfaringer med "french polishing", dvs skjellakk gnidd inn i treet i gjentatte omganger. Det er en beskrivelse av metoden lenger opp i denne tråden. Jeg har kjøpt skjellakk fra StewMac, men har hørt at man får tak i skjellakk der de selger materialer til restaurering av gamle møbler. Et rask nettsøk ga i hvertfall denne.

Jeg fant også en artikkel jeg ikke har sett før, om fransk polering.

Fordelen med denne metoden er at det er mulig å få et pent resultat uten sprøytemalingsutstyr, støvfritt rom osv. Mange trekker også fram at fransk polering gir en finish som ikke demper lyden i instrumentet.

Jeg har nå prøvd dette på to gitarer og en akustisk bass. På den siste gitaren, som har sider og bunn av Sapele (en slags mahogny så vidt jeg skjønner) droppet jeg grainfiller. Finishen ble da ikke like blank, men fin likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.