Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Byggesett OOO akustisk gitar fra StewMac


Anbefalte innlegg

Jeg er i gang med å bygge en akustisk gitar basert på et byggesett fra Stewart MacDonald. Bestilte en søndag kveld, levert på døra onsdag morgen - ganske utrolig. Det virker som kvaliteten på materialene er veldig høy - massiv gran i lokket, massiv palisander (rosewood) i sider og bunn, mahogny hals, ibenholt gripbrett, sadel av bein. Forarbeidet som er gjort med utskjæring og tilpasning er også av høy kvalitet. Både byggeanvisningen og ikke minst dvd-en som går gjennom hele byggeprosessen trinn for trinn er lagt opp på en god måte. Hvis jeg ikke gjør for mange dumheter underveis burde dette bli en veldig bra gitar.

Innholdet i esken:

S6302655.jpg

Starten: Lime sammen sidene:

S6302661.jpg

Sidene i press:

S6302662.jpg

Feste for lokket:

S6302667.jpg

Lydhullsrosetten klar for liming:

S6302668.jpg

Så langt har det gått bra. Planen er å få gitaren ferdig i løpet av sommeren. Mange utfordringer venter - fresing av spor for binding, banke inn bånd, tilpasning av hals, få til et bra oppsett, og ikke minst lakkering/finish. Hvis det fortsetter å gå bra kommer det flere rapporter...

Endret av Snibur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ser spennende ut. Er toppen ferdig høvlet eller er det en del av egeninnsatsen å lage riktig tykkelse på resonanslokket?

Toppen, sidene og bunnen er ferdig høvlet men skal selvsagt pusses. Det som står for tur nå er å lime på all "bracing" under lokket. Må også pusse ned overkant og nederkant på sidene for å få det jevnt for toppen og bunnen. Halsen må nok pusses en god del, og gripbrettet må tilpasses halsen. Men de vanskeligste tingene - både å få passe tykkelse og å frese ut hals og hals-blokk så de passer sammen, er gjort av StewMac.

Endret av Snibur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på en sak her. Når dem lager slikt på en fabrikk forsøker dem holde en stabil og jevn temp/fukt i lokalene. Nå er det sikkert en lur ting å gjøre på et slikt prosjekt også. Men det jeg tenkte er det da smartere å i stedet for lage et kunstig miljø heller lage et jevnt miljø med de faktorene man lokalt har? Som f.eks for min del ser ut til å være ca 21C/38%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med jevn temperatur og fuktighet kan sikkert bli et problem - StewMac anbefaler bl.a. 45 % luftfuktighet. Jeg er langt unna det, særlig om vinteren. Har latt byggesettet ligge et par uker for å vente til fyringssesongen er over. Planen har vært å bruke sommersesongen - da er ikke fuktigheten så ekstret lav. Jeg håper å unngå problemer med dette men er langt fra sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er det jeg også tenker. Hva er smartest? Å bygge til klima den skal leve livet i eller bygge til for oss en kunstig høy fuktighet som 45% er ? Nå er nok delene tilpasset ved tilnærmet denne fuktigheten. Men siden dem enda ikke er limt sammen er en egentlig fri til eventuelle justeringer. Noen som vet hvilke tanker Norske luthere gjør rundt dette temaet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens jobbing på gitaren:

Mønsteret for top-bracing:

S6302670.jpg

Overføring av mønsteret for topp-bracingen:

S6302673.jpg

På OOO-modellen fra StewMac er ikke x-bracingen ferdig formet, det må man gjøre selv. Her er én nesten ferdig, den andre står for tur:

S6302674.jpg

Utsaging av x-brace:

S6302675.jpg

Når toppen og bunnen skal limes fast trengs det 24 skruklemmer av denne typen. Disse er lagd av gjengete stenger fra Biltema, med tilhørende muttere og skiver, og en rundstokk saget i passe størrelse:

S6302679.jpg

Her limes x-bracingen. En del av de andre kortere delene skal felles inn, det må lages spor til dette:

S6302681.jpg

Topp-bracingen er ferdig limt:

S6302685.jpg

Sidene må pusses slik at toppen passer. Til det brukes en lang planke med sandpapir. I den andre enden av stokken er det limt på litt tre som gjør at det blir en liten vinkel - 1 1/2 grad - slik at det blir riktig der halsen skal på.

S6302683.jpg

I morgen får jeg prøve å få limt toppen fast.

Endret av Snibur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe tull her. Legger merke til at du har masse snasent verktøyet. Fusker du i snekkerfaget innen andre fag-grener?

Når man ser hvor mye arbeid akkurat denne delen krever skjønner en hvorfor Martin importerer bracing-pinnene ferdig fra lavkostland. Ellers er det vel vanlig at disse gjøres i CNC maskiner i dag. Vet vi om StewMac har valgt å ikke skjære disse til for å gi gitarbyggeren frihet til å eksperimentere med bracing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe tull her. Legger merke til at du har masse snasent verktøyet. Fusker du i snekkerfaget innen andre fag-grener?

Når man ser hvor mye arbeid akkurat denne delen krever skjønner en hvorfor Martin importerer bracing-pinnene ferdig fra lavkostland. Ellers er det vel vanlig at disse gjøres i CNC maskiner i dag. Vet vi om StewMac har valgt å ikke skjære disse til for å gi gitarbyggeren frihet til å eksperimentere med bracing?

Er ikke snekker nei, og det meste av utstyret er ganske enkle Biltema-greier eller tilsvarende.

StewMac har to gitartyper i byggesett, en Dreadnought og en OOO. Det er det samme settet med top-bracing til begge bortsett fra akkurat de lengste pinnene til x-en, til dreanoughten er de ferdig formet men til OOO må man gjøre det sjøl. Det hadde sikkert gått uten båndsag, med båndsliper f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er toppen limt på:

S6302690.jpg

Før man limer på toppen skal man også gjøre klar et par klosser som skal være mothold seinere.

For liming av stolen:

S6302688.jpg

Og for liming av halsen:

S6302687.jpg

Alt er godt forklart i byggebeskrivelsen. Eneste problem er målene i tommer, særlig mål av typen 3-5/8" og andre sære måter å dele på. Men det har gått bra hittil.

Endret av Snibur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøker hele tiden finne gode grunner for meg til å ikke kjøpe dette byggesettet. To uferdige amp-bygg, flere pedaler som ikke er kommet i metallhus og en StratDuKaster prosjekt burde være grunner god nok. Men dette prosjektet frister bare helt sinnssykt.

Vet du om man får gjøre endringer på kittene? Eller må man bare supplere om man ønsker andre bindinger og større bånd?

La merke til en sak på kassegitaren min som virker være en nyttig ide. Den har de (i dag) vanlige bindingene med laminert curly maple og b/wb. Det jeg la merke til som skiller denne fra alle selvbyggene man finner på ulike forum er at bindingen er mye smalere. Etter å ha studert dette litt kom jeg til at dette var en smart metode for back-up plan om man er uheldig med fresingen. Om man planlegger for en smalere binding og er uheldig og river opp siden av gitaren kan man stille fresen litt dypere for et nytt forsøk og fortsatt kunne benytte samme binding.

2018_1sm.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke man har mulighet for å gjøre andre valg i byggesettet enn de som står i katalogen - mahogny eller rosewood, og skrudd eller limt hals. Men binding og bånd koster jo ikke så mye i den store sammenhengen så det går det vel an å bestille i tillegg. Jeg har inne en bestilling nå på frese-sett - fresestål med 8 forskjellige kulelagre for å frese ut spor til binding. Bestilte da noen binding-lister av lønn i tillegg, vurderer å bruke tre i stedet for plasten som følger med.

En grunn til at fabrikk-produserte gitarer har smalere bindinger er kanskje at de har større kontroll på sammenføyningene mellom sidene og lokk/bunn. Det skal bl.a. felles inn bracing i sidene. Bindingene skal skjule alt dette.

Endret av Snibur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.