Web Analytics
Jump to content

Byggesett OOO akustisk gitar fra StewMac


Recommended Posts

Nice. Brukte du noe varme eller fukt på bindingene, eller gikk det greit å bøye dem?

Godt spørsmål!

Hvis du ser nøye på bildet ser du en liten ujevnhet på bindingen bortenfor lydhullet. Det som skjedde var at lista brakk da jeg skulle bøye den utover etter å ha bøyd innover fra halsfestet og rundt. Jeg tror jeg skal klare å få det til sånn at det nesten ikke blir synlig, har vært borte et par dager og ikke fått gjort noe med det enda. Den neste lista, den som er nærmest på bildene, la jeg i lunkent vann en stund, da kunne den bøyes uten problemer. Man lærer hele tida...

En annen ting jeg har funnet ut er at en sikling eller hva det nå heter er et veldig bra alternativ til annen pussing både på lokket, bunnen og sidene. Jeg så et tv-program om en norsk fiolinbygger utdannet i Cremona i Italia, han sa han heller brukte sikling enn sandpapir for å unngå slipestøv som kunne legge seg på treet og dempe lyden. Jeg synes det både går raskere og blir penere på den måten.

Om ikke så lenge skal jeg prøve meg på lakkeringen, det blir også en vanskelig og ganske avgjørende del av jobben. Foreløpig går planen ut på å bruke en teknikk kalt "french polishing" som har vært brukt av fiolinmakere i mange år. Jeg har kjøpt skjell-lakk i to ulike farger fra StewMac, denne skal blandes med sprit og gnis inn i treet. Må nok prøve meg fram litt før jeg går i gang, tenkte jeg skulle prøve det på en gammel mandolin jeg har som er stygg i lakken og trenger fornyelse. Kan kanskje legge ut noen bilder fra disse forsøkene også.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 53
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Regner med at du fikk med deg at det var en liten leksjon i StewMac- e-postene, Trade secrets, for en tid tilbake? Hvis ikke så er dette ment som et tips. Så tidkrevende, men ikke uoverkommelig ut.

Sikling er et undervurdert redskap. Men den må ha godt stål og vedlikeholdes. Har en eldgammel en jeg har arvet av oldefaren min, dengang "svenska stålet" var et begrep, og den fikser det meste. Krever litt "fingerspitzgefühl" ved bruk, men er underlaget godt, og siklingen passe skarp, er det utrolig hvilken finish man får fram.

Link to comment
Share on other sites

Ja det var i Trade secrets jeg fant french polishing, jeg la inn en lenke dit i forrige innlegg. Jeg fant også fram til hvor de er lagret på StewMacs sider, det ligger jo en masse tips der som jeg skal kaste meg over etter hvert.

Hvordan vedlikeholder du siklingen? Regner med at den må slipes - bruker du fil eller noe mer avansert? Og bør man sette den inn med olje for å hindre at den ruster? Jeg kjøpte min hos Claes Ohlsson - tror det var Sandvik. Fungerer veldig godt i hvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Fil bør du nok ikke bruke, fordi den da ikke lenger vil bli plan på sidene. Jeg bruker et oljebryne og et keramisk stangbryne jeg har til den aller siste pussen. Det er viktig å holde den absolutt 90 grader mot brynet, og at brynet ikke er slitt. Oppbevar siklingen i holderen som følger emd, så varer den mye lenger. Da er det ikke mye vedlikehold som trengs.

Link to comment
Share on other sites

Her er det frest spor til binding på baksiden:

S6302768.jpg

S6302769.jpg

Bindingen limt på. Det ble ikke noe problem å frese selv om baksiden ikke er 90 grader i forhold til sidene. mulig bindingslisten skrår litt utover, men det er jo bare å pusse ned.

S6302773.jpg

S6302774.jpg

Her er skjell-lakk som jeg skal bruke på gitaren. To forskjellige - en som minneholder voks og en uten. Tenkte å bruke den uten voks på lokket, og kanskje den med på resten eller i hvertfall på halsen. Skjell-lakken er kjøpt i tørr form, og blandet ut med rødsprit.

S6302776.jpg

Før jeg bruker skjell-lakk på gitaren skal jeg prøve ut begge typene på denne gamle mandolinen - made in USSR:

S6302770.jpg

S6302772.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det går ikke så fort akkurat nå, mye annet som skjer. Men både kroppen og halsen er nå nesten ferdig pusset, holder på med litt fylling av porer på halsen, skal snart gjøre det samme på siden og bak på kassa.

Her er baksiden av halsen etter en omgang Grain Filler og pussing:

S6302784.jpg

Og her er hodet etter et nytt lag med Grain Filler, men før pussing:

S6302785.jpg

Det er snart klart for lakkering. Jeg holder på å teste French Polishing, her er mandolinen etter et par omganger:

S6302780.jpg

S6302782.jpg

Link to comment
Share on other sites

Blir toppers dette..

Hvor kjøpte du den skjell lakken og grain filleren? Fulgte det med settet?

Om ikke så lenge skal jeg prøve meg på lakkeringen, det blir også en vanskelig og ganske avgjørende del av jobben. Foreløpig går planen ut på å bruke en teknikk kalt "french polishing" som har vært brukt av fiolinmakere i mange år. Jeg har kjøpt skjell-lakk i to ulike farger fra StewMac, denne skal blandes med sprit og gnis inn i treet. Må nok prøve meg fram litt før jeg går i gang, tenkte jeg skulle prøve det på en gammel mandolin jeg har som er stygg i lakken og trenger fornyelse. Kan kanskje legge ut noen bilder fra disse forsøkene også.

:)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nå er gitaren ferdig! Her er noen bilder:

S6302826.jpg

S6302827.jpg

S6302829.jpg

S6302830.jpg

Jeg er veldig fornøyd med resultatet. Den låter fint - ganske kraftig tone. Og den er god å spille på. Jeg vil absolutt anbefale et slikt byggesett - det er mulig for oss amatører å få til et instrument som både låter bra og ser bra ut.

Lakkeringen med skjell-lakk (french polishing) var ganske arbeidskrevende, med mange omganger med å gni inn lakk. Etter min mening var det verdt arbeidet, det er blitt en finish som det nok hadde vært vanskelig å få til uten profft sprøytelakkeringsutstyr. Skjell-lakk er veldig hardt når det er tørt, og skal gi minimal demping av vibrasjonene og derfor gi god lyd. Jeg fant en grundig artikkel om french polishing på nettet http://www.milburnguitars.com/fpbannerframes.html som var nyttig og anbefales.

Her er noen bilder fra siste del av arbeidet med gitaren.

Halsen limes på:

S6302808.jpg

Stolen limes på. Her er det en fordel å ha klemmer som går langt inn. Disse bestilte jeg fra StewMac:

S6302812.jpg

Sadelen skal formes av bein:

S6302814.jpg

Sånn ble den:

S6302820.jpg

Stemmeskruer følger ikke med i byggesettet, de må kjøpes i tillegg. Jeg valgte denne typen i gammel stil, synes de passer godt til denne gitaren:

S6302817.jpg

Her legge siste lag med skjell-lakk.Utblandet lakk i boksen til venstre, i forgrunnen forberedes en ny pute med bomull som fylles med lakk og rødsprit. Den brukes til å gni inn lakken.

S6302824.jpg

Nå mangler bare reimfeste og pick-up. Mulig jeg satser på b-band til denne.

Neste prosjekt blir kanskje en akustisk bassgitar. Jeg har ikke funnet noe byggesett, og det vil nok også bli vanskelig å finne ferdig utformete emner til kasse osv. Får se hva det blir til

Link to comment
Share on other sites

Honnør, hornmusikk og gratulasjoner til deg som har klart å ferdigstille denne gitaren så bra og så raskt. Virker som du er bitt av basillen siden du allerede er på jakt etter nytt bygge.

Takk, takk og takk, og ja, det stemmer, synes jeg lærte masse og nå gjelder det å finne noe å fortsette med.

Link to comment
Share on other sites

Ok, skal prøve å oppsummere det jeg har lært om French Polishing. Jeg hadde ikke hørt om det i det hele før jeg begynte på dette gitarprosjektet, men ble interessert da det var omtalt i en av StewMac's Trade secrets som du også tipset om tidligere. Både muligheten til å få et pent resultat uten sprøytemaling, og omtalen av de lydmessige egenskapene var interessante. Jeg søkte på både french polishing og Shellack på wikipedia, og kom bl.a. over den nokså omfattende beskrivelsen av teknikken brukt på musikkinstrumenter (Orville and Robert Milburn) som jeg har linket til i et innlegg litt lenger opp. Denne er ganske omfattende - vel verdt å lese gjennom men kanskje litt vel omstendelig. De sier bl.a. at man ikke må bruke Grain filler, men i stedet en slags oppløst pimpstein som sliper treet slik at slipestøvet fyller porene. Min erfaring er at grainfiller fungerte helt ok.

Jeg kjøpte skjell-lakk fra StewMac. Jeg har siden hørt at det skal være mulig å få tak i i Norge også, hos forhandlere som selger materiale til kunstnere og folk som restaurerer gamle møbler. Skjell-lakken kjøpes i fast form. Den skal blandes ut i sprit. Jeg tenkte at rødsprit kanskje kunne påvirke fargen (siden det må være rødt fargestoff i den), men endte opp med å bruke rødsprit uten at jeg kan se noe rødskjær i den ferdige lakken. Skjell-lakk som er blandet ut har forøvrig begrenset holdbarhet. Jeg har blandet opp alt for mye :(

StewMac selger to hovedtyper skjell-lakk - med og uten voks. Siden jeg ikke hadde vært borte i dette før bestilte jeg litt av begge typer. Det endte opp med at jeg brukte den med voks. Så vidt jeg skjønner er denne voksen en naturlig del av lakken, mens skjell-lakk uten voks har fått voksen fjernet. Skjell-lakk er forøvrig et ganske eksotisk produkt - det utvinnes ved at de skraper greiner og trestammer der det har gått en bestemt type bille. Disse billene utskiller et stoff - sikkert et slags slim eller noe sånt - som altså skrapes vekk. Dette puttes opp i en slags strømpe som varmes opp slik at skjell-lakken tyter ut og alle mulige urenheter - bl.a. trerester og rester av biller - blir igjen inne i strømpa.

Skjell-lakken skal altså blandes ut i sprit, og det er ulike blandingsforhold. Jeg brukte noe som heter "2 lb-cut". Amerikanske enheter for mål og vekt er til å bli sprø av, men etter hvert fant jeg ut at 2 lb-cut er blandingsforhold 1 del skjell-lakk til 4 deler sprit. Skjell-lakken kan gjerne knuses før den blandes ut, da løser den seg raskere ut. Til å påføre lakken bruker man en "muneca", en slags pute. Den kan visst lages på flere måter, jeg brukte renset bomull som kjerne, omgitt av et stykke t-skjorte-stoff. Jeg fant ut etter hvert at det enkleste er å fylle utblandet skjell-lakk inn i kjernen med en skje. Jeg brukte også en del rødsprit for å spe ut blandingen ytterligere. Denne hadde jeg i en batterivann-flaske (med lang tut) kjøpt på Biltema, sånn at jeg kunne helle litt inn i kjernen. Lakken presses ut og arbeides inn i treet. Etter fylling må man stryke av overskuddslakk på en papp-plate e.l., det er meningen at lakken som skal på gitaren skal trykkes ut og jobbes inn med et visst trykk. De første lagene legges på med sirkel-bevegelser, gjerne flere omganger i ett. Man skal helst la munecaen gå uten å løfte den fra overflaten så lenge man holder på. Lakken tørker utrolig fort, og etter hvert vil munecaen kunne sette seg fast. Da kan man tilføre et par dråper olivenolje, enten direkte på overflaten av munecaen eller i kjernen. Når man bruker skjell-lakk med voks er behovet for slik smøring mindre. Innimellom trengs perioder hvor lakken kan tørke ordentlig ut. Hvis man bruker olivenolje til å smøre med må man etter en viss tørkeperiode gå over med bare sprit på munecaen, oljen vil komme opp til overflaten og fjernes med spriten. Jeg har også gått over med veldig fint slipepapir - 600 og etter hvert 1200. De siste lagene med lakk legges på i lange bevegelser langsetter treets mønster.

Etter avsluttet behandling og herding fikk gitaren en omgang med Dunlop 65 guitar polish & cleaner. Overflaten ble hard, glatt og blank. Jeg har ikke fått det 100 % pent over alt, det er noen sigemerker særlig på sidene - når munecaen kommer over kanten renner det ned langs siden. Dette kan alltid taes opp igjen og man kan gå på med nye lag. Det sies også at en slik behandling er mindre holdbar enn annen lakkering. Fordelen da er at det er bare å blande litt ny lakk, pusse litt og legge på nytt.

Alt i alt som sagt ovenfor - dette er en metode som er arbeidskrevende men som likevel anbefales. Lykke til hvis du har lyst til å prøve.

Edited by Snibur
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

  • Siste aktive tråder

    • Ville vurdert en HX Stomp, et studioheadsett og et par OK studiomonitorer. Da har du et hav av muligheter med tanke på lyd, effekter, kan øve med lyd via høyttaler eller stille øving på kveldstid. I tillegg kan du bruke Stomp sitt innebygget USB interface for å spille inn via PC. Tror kanskje Line 6 Pod Go har samme mulighet.  Jeg har hatt Katana, og syns det var en fantastisk forsterker for prisen. De låter bra både høyt og lavt, har mange muligheter. Headsett låt helt ok, men ikke i nærheten av HD kvalitet som du får med dagens prosessorer. 
    • Hvis du vil ta opp på laptopen trenger du et 'lydkort/interface' ...  Mange moderne multieffekter har dette som en standard feature ! bl.a Line 6 Go ser jeg ? Litt overraskende at Boss Katana ikke har det ?  Hvis du kun tenkt spille med hodetelefoner er det ett fett om det er en liten amp med hodetelefonutgang (f.eks Katana Mini) eller en Pod.
    • Wow! Her var det mange gode tips! Jeg sitter og googler som bare det for å sette meg inn i forslagene deres Anngående budsjett så er ikke det en begrensning. Jeg kjøper det jeg trenger. Men skulle gjerne unngått å kjøpe noe fancy greier som jeg ender opp med ikke å forstå meg på. Det jeg heller litt mot nå er å gå for en Boss katana mini og en amplug, og teste ut begge. Men hva er egentlig den praktiske forskjellen på å bruke hodetelefoner på Boss katana'en i forhold til for eksempel en Line6 POD? Og hvis jeg ønsker å ta opp lyd på laptoppen, hva trenger jeg da? I tillegg trenger jeg en elgitar da, siden jeg gav bort den gamle jeg hadde. Jeg tenker at på mitt nivå kan jeg godt gå for en nybegynner gitar og gå etter en som ser og føles bra ut, heller enn å rote meg for mye inn i specs. Protester gjerne hvis jeg ikke bør gjøre det :)
    • Kan anbefale Fender Micro Mustang, iallefall. Bluetooth er gull. Har spilt mer enn på lenge. God lyd, flere effekter, lett å bruke. Nevnte jeg at den har bluetooth?  Har også Blackstar Fly 3 og Blackstar HT-1r, men litt for knotete med å koble mobilen med kabel for å få backingtrack. Blir brukt mest uten hodetelefoner, noe som er mulig en ytterst sjelden gang. Har også en amplug uten bluetooth, det blir helt ubrukelig for meg. Eller bruker jeg Bias FX og iPad når jeg mekker musikk. Spiller inn i garageband.  
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.