Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

OM-gitar med hals som går inn i kassa


Anbefalte innlegg

Jeg prøver ut en måte å lage akustisk gitar uten den vanlige skjøten mellom hals og kasse. Halsen fortsetter inn i kassa, ikke tvers gjennom som på en neck-through elektrisk gitar, men nesten fram til lydhullet. Dette vil forhåpentligvis lage en ganske stiv konstruksjon som er mindre utsatt for å bøye seg pga strengene. Jeg slipper å frese ut dovetail eller annen form for skjøt, en ganske krevende operasjon. På den annen side vil en sånn konstruksjon vanskelig kunne tas opp igjen for en "neck reset" hvis det skulle bli nødvendig. Jeg har hørt argumenter både for og imot, noen advarer mot å bygge stålstrenggitarer på denne måten mens andre har positive erfaringer.

Byggemetoden er den samme som brukes av mange spanske gitarbyggere - man bruker ikke vanlige former men bygger gitaren rundt halsen på et brett som kalles solera.

Her har jeg begynt å lage soleraen av en finerplate:

S6303059.JPG

Det er lokket på gitaren som skal ligge på soleraen. For å få litt bue i lokket lager jeg e fordypning med denne minihøvelen som jeg kjøpte på Biltema:

S6303061.JPG

Med finer får man nesten en slags høydekurver når man pusser seg nedover:

S6303062.JPG

Her har jeg begynt på halsen. Den lamineres av tre stykker. Dette er noe jeg kjøpte for flere år siden, er ikke sikker på hva slags treslag det er, muligens selje.

S6303063.JPG

I midten blir det en tynnere planke av teak, denne er kjøpt på Biltema:

S6303064.JPG

Her limes de tre delene sammen:

S6303065.JPG

Så var det toppen. Jeg har investert i en trommelslipemaskin som sliper ned til ønsket tykkelse, helt jevnt. Den kommer jeg til å få mye nytte av! Her slipes gran til topp på gitaren.

S6303068.JPG

Her er toppen ferdig slipt, nå skal den skjæres ut:S6303069.JPG

Jeg har lyst til å prøve å lage lydhullsrosett selv. Rundt et lokk av silikonliknende materiale limer jeg sammen fire tynne flak av lyst og mørkt tre:

S6303072.JPG

Her er den felt ned, holder på å høvle den plant med lokket:

S6303076.JPG

Her er det satt inn trussrod og to carbonstenger som forsterking av halsen:

S6303080.JPG

Her begynner halsen å få mer riktig form. Siden halsen og kroppen skal bygges sammen er det en fordel å forme halsen mest mulig før man går i gang med sammensettingen.

S6303081.JPG

Her limes x-spilene fast til lokket:

S6303084.JPG

Jeg har lagd en form som jeg bruker under bøyingen av sidene. Etter at de har fått riktig tykkelse i trommelsliperen legges de i vann en stund, og bøyes ved hjelp av bøyejernet jeg lagde da jeg bygde nøttebassen. Etterpå får sidene tørke i denne formen:

S6303086.JPG

Dette er så langt jeg har kommet. Det skal bli en OM-type gitar, med sapele (en slags mahogny?) sider og bunn, og gran lokk. Håper å komme et stykke lenger i løpet av helga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Spennende, spennende! Alltid gøy med folk som snekrer sammen sånt. :-)

Blir samme treslag og ca samme form som en GC3 fra Taylor og lignende bracing-pattern også. Hadde vært spennende å få sammenlignet de to ved en anledning. Bor du i Oslo eller omegn? Hva tror du blir kostnad og tidsbruk på dette prosjektet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du deler dette med oss. Det er utrolig morsomt med slike tråder. Ser veldig bra ut. Blir spennende å følge dette videre. Ta bilder er du snill. Det må være morsomt å være så flink. Lykke til videre Snibur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppmuntrende kommentarer!

Til Morten: Jeg bor på Kolbotn og hvis prosjektet blir vellykket er jeg veldig innstilt på en slik sammenlikning, så da kan jeg jo ta en tur til Sandvika. Jeg har tenkt å lage noen flere gitarer etter hvert, denne første er for å teste ut metoden. Foreløpig er det veldig vanskelig å si noe om tidsbruk - mye tid går hele veien med til å lage maler, former og annet som jeg forhåpentligvis kan bruke videre til nye gitarer. Dette er en hobby så kostnadene er knyttet til det jeg må kjøpe inn. Foreløpig kjøper jeg ferdig "slottede" gripbrett fra StewMac - tør ikke ta sjansen på å måle opp og sage - det skal ikke mye til før gripbrettet blir ubrukelig. Tre til lokk, sider og bunn har jeg importert. I tillegg til sapele som jeg bruker nå har jeg liggende et sett i padouk som er et oransjefarget treslag. Sapele og padouk bestilte jeg fra Madinter i Spania. Et sett (materialer til sider og bak) koster ofte mellom 15 og 50 € men kan selvsagt koste uendelig mye mer hvis man virkelig skal ha noe eksklusivt. Det finnes f.eks. fortsatt brazilian rosewood på lager, hogget før dette ble forbudt. Har sett dette til salgs for over 500 € pr sett.

Topp av gran - enten europeisk eller sitka - koster ofte like mye som sider og bakstykke til sammen - fra 25 til 50 €.

Jeg var i Frankrike for noen uker siden. Da var jeg i kontakt med en annen leverandør - Boisbuis - som leverer lokalt voksende materialer. Jeg kjøpte med et sett i lønn og ett i valnøtt. Jeg er på utkikk etter norske sagbruk som kan gjøre noe tilsvarende, det kan være spennende å utforske på sikt.

I forhold til hva en heltregitar koster er det altså ikke nødvendigvis enorme kostnader til materialer til en gitar. Kostnadene ligger selvsagt først og fremst i arbeidet - og kunnskapen til de som gjør jobben. Men man kan saktens lure på hvorfor det blir så mye dyrere med heltre enn med finer...

Jeg er i utgangspunktet ikke spesielt flink til snekring, og jobber med helt andre ting. På skolen var jeg ganske dårlig i sløyd - tror jeg brukte et halvt år på å lage en litt skeiv fuglekasse. Litt som lille Jens som skulle snekre syskrin til mor og endte opp med brødfjel. Det har vel blitt litt bedre etter hvert, jeg holdt på noen år og bygde båtmodeller av tre (byggesett), det lærte jeg mye av. Jeg har bygd noen elektriske strykeinstrumenter (det minner meg om at jeg må få gjort bratsjen ferdig) og en el-gitar, men trodde at akustiske gitarer var helt uoverkommelig. Tripple-O-byggesettet fra StewMac var en enorm inspirasjon, man klarer faktisk å få til en veldig god gitar og lærer masse om hvordan gitarbygging foregår. Lykke til med din tripple-O, Rustyjuggler!

Angående verktøy og maskiner: Mye av det jeg har er kjøpt på nederste hylle - billige greier fra Biltema, Claes Ohlsson eller Europris. Det meste fungerer greit. Før jeg gikk i gang med det siste gitarprosjektet gjorde jeg en litt større investering, i trommelsliperen som er omtalt ovenfor. Den er kjøpt med fra Frankrike. Jeg prøvde å få dem til å sende den, men det var umulig å få dem til å skjønne at eksport til Norge må gjøres uten fransk moms siden vi uansett får norsk moms på toppen når den kommer hit. Siden jeg likevel skulle til Frankrike med bil fikk jeg hentet den og kjørt den hjem. Siden den kostet under 6000 kr (tror prisen var ca 500 €) kunne jeg ta den med hjem uten å betale norsk moms. Den har gjort det mye lettere å få riktig tykkelse på sider, bunn og topp, og brukes også til å forberede plankene jeg limer sammen for å lage hals.

Vel, nok prat, jeg har fri i dag og tanken er å komme et langt skritt videre både med OM-en og bratsjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Første forsøk på OM-gitar er ferdig. Ganske fornøyd med resultatet. Halsen er for tykk, kassa er ikke helt rett og symetrisk som den skal være men det er ikke så store feil. Halsen kan jeg lage tynnere etter hvert. Her er noen bilder fra siste del av jobben:

S6303116.JPG

Her limes båndene fast med lim løst opp i vann - har ikke prøvd det før men det fungerer greit:

S6303121.JPG

Stolen limes på:

S6303122.JPG

Og her noen bilder av den ferdige gitaren:

S6303124.JPG

S6303125.JPG

S6303126.JPG

S6303127.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når kommer du på besøk og lar meg spille på skjønnheten? :-) Gratulerer!

Hmmm, er ikke helt sikker på om jeg ikke heller vil vente til jeg har bygd en til. Eller i hvertfall justert denne litt - tynne ned halsen og file ned sadelen i det minste.

Neste prosjekt blir en tilsvarende OM, men med sider og bunn av Padouk (litt oransje-aktig tre), sorte kantlister av ibenholt, svarte stemmeskruer, og hals av mahogny og teak. Jeg har gjort noen småfeil på denne første modellen og håper å ha lært til neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fet gitar! Hva slags båndsag er det du har, forresten? Ser ut til å være av en hendig størrelse.

Det er en billig båndsag kjøpt på et verktøy-supermarked i Frankrike, tror den kostet ca 1000 kr. Den er hendig i størrelsen og veier ikke mer enn at jeg kan løfte den opp på benken når jeg trenger den. Har sett at Biltema har en i omtrent samme størrelse, jeg kjøpte sagblad der som passet. Den er heller ikke særlig dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.