Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Byggesett OOO akustisk gitar fra StewMac


Anbefalte innlegg

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Innerformen av papp er fjernet, her limes forsterkninger i sidene:

S6302710.jpg

Og baksiden limes på:

S6302711.jpg

Her freses det ut for inlay på gripbrettet:

S6302713.jpg

Ferdig lagt inn. Fant ut at det går fint å blande vannbasert farge inn i to-komponents epoxy-lim:

S6302719.jpg

Gripbrettet er skåret i riktig fasong på båndsaga, her pusses sidene med et vater med sandpapir festet langs kanten:

S6302720.jpg

Det er ganske store overheng på toppen og bunnen. Disse ble frest bort med en overfres med fresejern med kulelager. Fin trening før fresing av spor for binding, da brukes et fresejern der kulelageret har mindre diameter enn jernet.

S6302721.jpg

Sånn ser fresejernet ut. Kulelageret følger gitar-siden:

S6302722.jpg

Sånn ser gitarkroppen ut akkurat nå:

S6302724.jpg

Man ser tydelig hvor bracingen kommer gjennom. Dette skal skjules når bindingen kommer på:

S6302725.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponerende fart på dette prosjektet. Hvordan gikk det med fresinga? Var det lett å rive med seg biter?

Jeg har et slikt byggesett ++ i handlekurven hos StewMac. Men det får heller vente litt da det har steget flere hundrelapper i løpet av helgen.

Fresinga gikk overaskende bra, ikke noe problemer i det hele tatt. På dvd-en fra StewMac anbefalte de å aldri frese mot veden (litt vanskelig å forklare men man skjønner det når man ser det). Siden det gikk så bra ser jeg fram til å frese ut spor til bindingen. Har hatt en bestilling inne hos StewMac flere uker på det spesielle jernet for å frese spor til binding, og tre-binding som jeg tenlkte å prøve i stedet for plasten som følger med. Det er ikke blitt sendt enda, fordi en av varene mangler. Planen er visst at det skal sendes denne uka.

Endret av Snibur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens jobbing på gitaren:

På tide å banke fast båndene:

S6302741.jpg

S6302742.jpg

Nå skal gripbrettet limes på halsen. Det skal legges inn litt bøy oppover for å motvirke bøy nedover i gripbrettet på grunn av spenn fra båndene som er slått i.

S6302746.jpg

Endret av Snibur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fett! Skal jaggu se litt på et sånt byggesett selv. Nesten som å bygge modellfly, men jeg slipper nedturen av å plukke opp trerester på et jorde;)

Det kommer ann på hvordan man flyr dem og hva de er laget av. Er modellflyger selv, og det hender noen ganger at jeg må plukke opp karbonfiberrester fra et jorde. Heldigvis bare en sjelden gang. :lol:

Endret av smp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er fresestålet for binding i hus:

S6302748.jpg

Her er det frest ut spor til binding og et tynt spor innenfor til en tynnere list. Her kommer bracingen gjennom, den viktigste funksjonen til bindingen er vel å skjule dette.

S6302753.jpg

Selve bindingen blir i lønn i stedet for den hvite plasten som fulgte med settet. Innenfor limer jeg på en veldig tynn list av mahogny, en rest etter tidligere skutemodell-prosjekter. Her stikker den en del over kanten, den skal skjæres ned når limet er tørt.

S6302755.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir nok pent ja. Hvilken metode valgte du for å holde overfresen? Ser det er 3 alternativer som går igjen for å holde fresen parallelt med siden på kassa når man freser.

Jeg støttet meg på lokket, det gikk greit. Det blir nok vanskeligere på baksiden, siden det der ikke er 90 grader mellom sidene og bakstykket, særlig oppe ved halsen. Det anbefales å lage en 5 grader skrå skive til å legge under fotplata på overfresen. Et alternativ kan kanskje være å ikke legge inn en kompensasjon men velge et kulelager som gir riktig bredde på sporet nederst, og så file det til oppe. Får se hva jeg finner på. I kveld håper jeg å få limt fast selve bindingslista på toppsiden, skal bli spennende å se hvordan det blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.