Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Syngene OD


Kossoff

Anbefalte innlegg

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Du misforstår meg totalt. De jeg kritiserer er de som påstår at det må være rør for å låte bra. Jeg har snakket transistorampers sak i mange poster her. Selv har jeg for tiden to Sansamper B)

ok , da må jeg unnskylde ^_^

da er jeg helt på din side ;)

Endret av Thorris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Unnskyld meg, kanskje jeg ikke har utforsket nok amper rundtomkring.

Til livebruk, litt større scener, hvor du må skrue opp ampene litt, selv om du alltid blir miccet opp, kan da umulig en transistoramp være bedre enn en røramp?

Jeg har tilgode å høre en transistoramp låte i nærheten så bra som en røramp.

Men, det kommer alltid en kommentar i denne gaten; en god transistoramp er bedre enn en dårlig røramp.

spørsmålet mitt er da; hva er en god transistoramp, og hva er en dårlig røramp...? :)

(Jeg ser da vekk fra hybridamper)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Transistoramper ser ut til å funke som bare rakkern for Meshuggah biggrin.gif

Skal ikke uttale meg for mye om hva som er en dårlig røramp, bare konstatere at de finnes..

Finnes vel flere eksempler på transistoramper som er ansett som bra: Roland JC-120, Line6 Vetta serien, Tech 21 har vel noen bra, Gibson Lab serien + +

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Transistoramper ser ut til å funke som bare rakkern for Meshuggah biggrin.gif

Skal ikke uttale meg for mye om hva som er en dårlig røramp, bare konstatere at de finnes..

Finnes vel flere eksempler på transistoramper som er ansett som bra: Roland JC-120, Line6 Vetta serien, Tech 21 har vel noen bra, Gibson Lab serien + +

Meshuggahgitaristene bruker ikke amper, begge kjører Axe FX Ultra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å lære litt om denne musikksjangerens lydideal - Er Meshuggah regnet å ha god gitarlyd?

Tja, de er vel regnet for å ha brutal lyd tongue.gif

Jeg synes de har fet lyd, men det er jo helt klart en subjektiv sak hva man regner som god gitarlyd.

Meshuggah ble bare dratt frem fordi de var det første bandet jeg kom på i farta som bruker/har brukt transistoramper (med stort hell vil jeg si).

Endret av M.A.K.S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig de gjør det nå ja, men de brukte Vetta II i flere år før det og POD før det igjen wink.gif

De gjør det.

Stemmer at de brukte Vetta før ja.

For den typen gitarlyd funker modellering/transistor veldig bra.

Er jo ikke akurat snakk om vintage on-the-verge-of-breakup lyder her hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, de er vel regnet for å ha brutal lyd tongue.gif

Jeg synes de har fet lyd, men det er jo helt klart en subjektiv sak hva man regner som god gitarlyd.

Meshuggah ble bare dratt frem fordi de var det første bandet jeg kom på i farta som bruker/har brukt transistoramper (med stort hell vil jeg si).

Takker. Enig at hva som er fin lyd er subjektivt. Men det kan muligens teoriseres noen generelle grunnregler rundt valg av forsterkertype. For musikksjangere med veldig komprimert lydbilde, liten plass i lydbildet til den enkelte utøver og utpreget bruk av korte tonelengder er det ikke sikkert at en rørforsterker kommer helt til sin rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gjør det.

Stemmer at de brukte Vetta før ja.

For den typen gitarlyd funker modellering/transistor veldig bra.

Er jo ikke akurat snakk om vintage on-the-verge-of-breakup lyder her hehe

Hehe, nope..

Er vel gjerne her litt av kjernen ligger.. Er en ute etter "vintage on-the-verge-of-breakup lyder" er nok fremdeles røramper den beste løsningen.

Husker jeg leste et intervju med Dino for endel år siden, da han enda brukte Line6 stæsj. Han mente at røramper ikke responderte kjapt nok på anslaget, det ble for mye "tube-sag" som det kalles.

Litt off topic, men jeg chatta for litt siden med en kar som bygde amper på et annet forum. Han hevdet hardnakket at det ikke var noe problem å lage en transistoramp som både låter og oppfører seg som en røramp.

Problemet er at det er så kostnadskrevende i form av tid og deler, at ampen ville kostet like mye (om ikke mer) som en høykvalitets røramp.

Og da er jo mye av poenget borte tongue.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å lære litt om denne musikksjangerens lydideal - Er Meshuggah regnet å ha god gitarlyd?

Jeg har hørt Meshuggah både med Triple Rectifiere og med Line6, og det låt ræva med Line6 i forhold etter min mening. Men med AxeFX vil jeg tror det låter kanon igjen, den boksen er bare utrolig fet.

Syne ETHOS-pedalen er fristende.

Veeeldig fristende.

Men lang ventetid...vet ikke om jeg er tålmodig nok. Og ingen forhandler i Norge - kjipt om noe plutselig ikke funker.

Svein Dag Hauges lille, men smakfulle demo her:

http://musikkweb.no/html/news/435094445.html

Jeg satte meg på venteliste for en måned tid siden, bare 11-12 mnd igjen! Koster ingenting å stå på venteliste, så det er bare å bestille og glemme det hele... :)

Nå har jeg en ekte "Dumble" på vei, så den blir vel fort overflødig er jeg redd for, men vi får se neste sommer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.