Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Dunlop Wah


Anbefalte innlegg

Hey!

Har akkurat lagt wah pedalen min i fx-send-return sløyfa (populært kalt effekt sløyfa?) på 5150'n, og opplever en totalt anderledes lyd fra den jeg er vandt til. Lyden blir klarere, og mer definert, men når jeg kombinerer vreng fra ampen og wah, så er lyden helt brutalt høy (db) når wah er på og pedalen er på det lyseste, altså ikke trykket i "bånn" mot meg, men i bånn fra meg rett før du tøtsjer switchen.

For å slå på pedalen må man jo nødvendigvis ha den på det lyseste, og da får volumet fra gitaren en spike så det jomer. (mulig en kompressor vil kunne jevne ut dette?)

Dette er standard wah'en fra Dunlop, den som har ligget på rundt 800kr en stund nå, som ikke har noen instillings muligheter fra fabrikk.

Jeg ser at Dunlop CryBaby BB-535 Wah har flere innstillingsmuligheter, noen som kan dele noen erfaringer med denne pedalen kombinert med vreng, og eventuelt si litt om hvilke justeringsmuligheter den har?

Råkkas!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det blir en konsekvens av å ha wah etter ampvrengen, det er stor forskjell på wah før og etter vreng. Det finnes mods for å forandre utgangssignalet fra pedalen og hvor "skarp" pedalen skal være generelt, du kan kanskje vurdere noe sånt. Jeg byttet noen komponenter over til Jimi Hendrix-specs og det funket fint for å temme den litt.

Endret av el_roffo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det er veldig mulig det :blush: Litt derfor jeg posta tråden og, så svar så godt som noe det! Er noob så det holder med denslags, aldri brydd meg om effekt sløyfa før. Trodde at det meste som "modelerte" lyden skulle ligge der? Type flanger, phaser, delay, WAH, osv ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg du!

Er stort sett effekter som er "time-based", altså delay, phaser, flanger (mulig det fins fler, men det er de jeg kommer på!) som har utbytte av å være i effektsløyfa. Wah bør alltid være foran amp! (Bør og bør, det er i hvert fall det som er vanlig;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg du!

Er stort sett effekter som er "time-based", altså delay, phaser, flanger (mulig det fins fler, men det er de jeg kommer på!) som har utbytte av å være i effektsløyfa. Wah bør alltid være foran amp! (Bør og bør, det er i hvert fall det som er vanlig;-))

Nei hallaisen Kræstjan! Kjent folk her og greier! Hehe, skjønner hvorfor det er vanlig ja, for å ha'n i sløyfa er fullstendig uaktuelt. Råkkas om noen timer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes tommelfingerregler på hva som skal i loopen og hva som skal foran amp, men man må jo finne ut selv hva som funker til behovet. Prøving og feiling!

F.eks. til rockabilly-slapback kjører jeg alltid delay foran vreng, men til utflytende sololyd er det et must å ha den i loopen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder å bruke flere effekter sammen finnes det ETT markant skille i rekken av effekter:

Før og etter forvregningen!

Typiske effekter før forvrengningen er: Wah wah, Comp/Sustain, phaser (kan også funke etter)

Effekter som bør etter forvregning : delay, reverb, chorus, flanger (alle tidsbaserte effekter)

Dersom du bruker en eller annen vrengpedal bør derfor wah wah, comp osv. koples før denne. og de andre etter.

Bruker du vrengen i ampen er det lurt å kople wah wah, comp osv. før inngangen på ampen, og de andre: delay, reverb, chorus, flanger etc. i effektsløyfa.

Det finnes ingen direkte lover og regler, og du blir ikke fratatt utstyret ditt hvis du gjør noe annet, ;)

men holder du deg til det oppsettet, vil du lettest få de lydkombinasjonene som de aller fleste ønsker og synes låter mest naturlig.

Phaseren er litt artig i og med at den funker begge steder. Den er ikke tidsbasert (men fasebasert), men kan allikevel sammenliknes med

chorus og flanger ved at den gir en form for modulasjon.

Setter du den foran, vil den virke som en svak automatisk wah wah men må ikke forveksles med auto wah, som er anslagsbasert, men som en svak wawawawa som bare er der :)

Setter du den etter vil den fase det forvrengte signalet, og da hører du den typiske phase-effekten "oppå" vrengen.

Sorry, det ble litt mye, men jeg håper dette klarer opp litt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Phaser er vel også en tidsbasert effekt? Og flanger er vel egentlig bare en variant på phaser? Bruker uansett begge disse foran amp Blir for masete effekt i loopen.

Der er jeg ikke enig. Chorus og flanger har en tidsforsinkelse som vanligvis ligger mellom 1 - 12ms, og justeres med manual på flangeren,

mens chorusen gjerne har en fast forsinkelse på rundt 10-12ms. Derfor er flangeren mye mer beslektet med chorus og delay.

Felles for dem alle tre er at de blander et direkte signal, med et modulert signal.

På chorus og flanger blir det forsinkede signalet endret fram og tilbake i tid, av en LF-oscillator.

Det er speed-komtrollen som bestemmer hvor raskt dette skal skje. Depth bestemer hvor mye.

Resultatet av dette er at toneleiet øker på det forsinkede signalet når forsinkelsestiden minker, mens toneleiet senkes når forsinkelsen økes.

Denne effekten hører du lett hvis du endrer delay time på en ekkomaskin samtidig som du spiller.

En phaser har ingen tidsforsinkelse. Der vil det modulerte signalet havne fasemessig foran og etter direktesignalet som følge av LF-oscillatorens innstilling.

Men altså 0ms delay på det modulerte signalet. Dette gir hva vi kaller en type kamfilter-effekt, som lager den karakteristiske oaoaoaoa-lyden :)

Det er vanskelig å forklare dette på en lettfattet måte, men jeg gjorde i alle fall et forsøk. :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert sagt ørten ganger før, men:

Wah liker seg best tidlig i rekka (helst først, eller etter tuner)

Modulasjon kommer litt an på hva man ønsker, ikke nødvendigvis noe som er feil her. Flanger er nesten det samme som chorus.

Delay og reverb er best etter vreng, hvis man bruker mye vreng. Til cleansignal og litt vreng funker delay før vreng også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert sagt ørten ganger før, men:

Wah liker seg best tidlig i rekka (helst først, eller etter tuner)

Modulasjon kommer litt an på hva man ønsker, ikke nødvendigvis noe som er feil her. Flanger er nesten det samme som chorus.

Delay og reverb er best etter vreng, hvis man bruker mye vreng. Til cleansignal og litt vreng funker delay før vreng også.

Amen, her er jeg helt enig, men det skader ikke å være eksperimentell. Føl deg fri. Anbefaler at du har effekter som har "true bypass", ellers vil du få en "spinkel" wah (i de fleste tilfeller som jeg har testet). Har du "true bypass" kan du feste wah hvorsomhelst i sløyfa, avhengig av hva du vil "twange" av effekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.