Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitar-relatert yrke


outch-gitarist

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg går i 9. klasse og da begynner spørsmålet om yrkesvalg å bli stilt stadig oftere.

Skal prøve å komme inn på musikklinja på VGS, men etter det vet jeg ikke helt hva jeg vil gjøre. Det eneste jeg vet

jeg vil holde på med er gitar/musikk så derfor lurer jeg på om det er det er noen som har forslag? Yrket trenger ikke

å innebære at man skal spille gitar dagen lang, så gitarbygger er også en mulighet :)

Har sett litt på GIT og det ser jo ut som

en rå skole. Noen som vet hvor mye det ca. koster å gå der, eller hvor mye det er snakk om?

-Markus :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å ha drømmer å strekke seg etter, men det er ikke store markedet for Håndbygde gitarer i Norge... Du må enten være veldig talentfull, finne deg ett nisje-marked innen musikk/gitar, eller så må du komme deg til utlandet for å drive med det...

Jeg vil personlig si det at det kanskje er bra for deg å sette deg realistiske mål som du faktisk kan oppnå... Det er SVÆRT få her i Norge som har muligheten å leve av musikken, med tanke på lønningsnivå o.l.

Du går jo tross alt kun i 9-ende klasse, og for å være ærlig, så kommer du til å forandre mening om hva du vil bli MANGE ganger før du når 20-års alderen... Jeg har nettopp tatt fagbrev som Elektriker, og fant ikke ut før nå, at yrket er helt uintressant for min del, og jeg skal ta påbygging til høsten.

Innlegget er ikke ment å være negativt, og jeg skal ikke sitte her å bedømme at du IKKE kan få til noe, men jeg vil bare si det at det krever brutalt mye jobbing for å gjøre noe av seg selv innen den bransjen du snakker om.

Endret av Hallstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du virkelig vil inn på musikklinja, så gjør det. Jeg vet ikke helt hva den og hvilken kompetanse den gir, men et alternativ er å gå studiespesialisering da dette gir deg generell/spesiell studiekompetanse. Dette gir deg da et hav av muligheter senere når du kanskje vet mer om hva du vil gjøre. Du trenger altså ikke å bestemme deg nå for hva du vil gjøre senere i livet.

Endret av Mortius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt lyst til å gå på musikklinnja helt siden jeg skulle begynne å tenkte på valg, men jeg har tenkt som deg, hva skal jeg gjøre etterpå ...

(Jeg går i 10. btw, og har søkt på SSP realfag)

Jeg hadde enten lyst til å bli rockestjerne eller så var det advokat, lege eller pilot. Alle yrkene trenger mye skolegang og derfor valgte jeg realfag.

Og musikken har man uansett på siden og hvis man bare tar initiativet til å lære musikk så kan man lære mer enn det du lærer på musikklinja.

Et godt råd jeg fikk var, du kan altid være lege og spille musikk på sida, men det å spille musikk og være lege på sida går ikke ...

Nå vil jo du noe innen musikk og gitar, men det kan du jo som sagt uansett gjøre bedre og bedre på sida, mens du får deg en utdanning eller jobb som gjør at du altid kan drive med musikk og ha en sikker økonomi.

Ellers kan du jo skippe over til USA og bygge gitarer for Fender eller no ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gluke på forumet her har gått på GIT.

Det var drømmen min før og, men ble aldri noe av.

Kom heller ikke inn på videre musikkutdaning fordi jeg hadde for dårlige karakterer(Var selvsagt hjemme å øvde istedenfor å gå på skolen :D )

Gitarlærer er nok det enkleste gitarrelaterte yrket.

Jeg har livnært meg i perioder som det, det er greit og krever ingen formell utdannelse forsåvidt(snakker selvsagt ikke om å være lærer på konservatorier o.l her da)

Men vær forberedt på å møte veggen etter en snørrunge too many som vil lære Hallelujah, Welcome to the jungle Nothing else matters og en haug med andre ihjellspillte svisker hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er snart ferdig utdannet innen programmering, men jeg vet at jeg ikke vil holde på med det resten av livet. Akkurat som trådstarter kunne jeg tenke meg å jobbe med musikk etterhvert, men ikke nødvendigvis spillingen i seg selv.

Det er mange muligheter her. Gitarbygging som du nevner, amper, effekter, reperasjoner og vedlikehold. Ettersom jeg har gått programmering så kan jeg feks kombinere det med musikk og gå for DSP i stompbox format eller heldigitale amper feks. Du trenger ikke nødvendigvis studere musikk for å kunne jobbe med musikk. Man kan jo tilogmed lage gitarer om man er utdannet smed. Trond her på forumet driver gitarbutikk nå, det er også en vei å gå. Poenget er at det er veldig mange muligheter der ute. Finn en vri som passer deg og kjør på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk musikklinja på VGS, og gikk ut i fjor. Hadde det kanon i tre år, selv om jeg gikk grådig lei av å spille standardlåter. Klarte å snike en del metal inn både i gitartimene og på eksamen, dog. Hvis du tror du fikser å spille ting du nødvendigvis ikke synes er sinnsykt kult hele tiden, kommer du til å få det kjempefint. Ha i bakhodet at musikkelevene ofte har veldig mye mer å gjøre enn allmennelevene, og at det er flere timer pr. uke. Hadde 10-15 timer mer i uka enn vennene mine på studiespesialisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er snart ferdig utdannet innen programmering, men jeg vet at jeg ikke vil holde på med det resten av livet. Akkurat som trådstarter kunne jeg tenke meg å jobbe med musikk etterhvert, men ikke nødvendigvis spillingen i seg selv.

Det er mange muligheter her. Gitarbygging som du nevner, amper, effekter, reperasjoner og vedlikehold. Ettersom jeg har gått programmering så kan jeg feks kombinere det med musikk og gå for DSP i stompbox format eller heldigitale amper feks. Du trenger ikke nødvendigvis studere musikk for å kunne jobbe med musikk. Man kan jo tilogmed lage gitarer om man er utdannet smed. Trond her på forumet driver gitarbutikk nå, det er også en vei å gå. Poenget er at det er veldig mange muligheter der ute. Finn en vri som passer deg og kjør på!

Har tenkt på det selv, har lyst til å gå på musikklinje, men hva skal jeg gjøre etter det?

Jeg vurderer elektro istedenfor, det liker jeg og jeg kan jo bygge effekter og amper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder på å utdanne meg til et gitar-relatert yrke. Har snart en bachelor i musikk, og planlegger å ta enda en i utlandet for å spesialisere meg innen komposisjon. Har lyst til å kunne livnære meg som komponist, men det er utrolig få mennesker i Norge som lever av musikk som ikke underviser - så jeg blir nok musikklærer også. :)

Har allerede en mindre stilling som gitarlærer på kulturskolen, og har hatt en del privatelever.

Musikklærer er en vei og gå dersom du vil holde på med gitarspill og musikk som yrke - og det norske skolesystemet trenger flere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg går i 9. klasse og da begynner spørsmålet om yrkesvalg å bli stilt stadig oftere.

Skal prøve å komme inn på musikklinja på VGS, men etter det vet jeg ikke helt hva jeg vil gjøre. Det eneste jeg vet

jeg vil holde på med er gitar/musikk så derfor lurer jeg på om det er det er noen som har forslag? Yrket trenger ikke

å innebære at man skal spille gitar dagen lang, så gitarbygger er også en mulighet :)

Har sett litt på GIT og det ser jo ut som

en rå skole. Noen som vet hvor mye det ca. koster å gå der, eller hvor mye det er snakk om?

-Markus :)

Jeg synes det er latterlig hvor tidlig man må begynne å tenke på hva man skal bli i dette skolesystemet.

Jeg vil anbefale deg å ikke gruble så mye på fremtida og yrkesvalg - du kommer trolig til å ombestemme deg flere ganger uansett. Ta det som det kommer senere. Man er bare ung en gang. Velg det som du selv er interessert i, og som du selv synes er morsomt og spennende å holde på med - enten det er gitar, musikk generelt, eller hva som helst. Selv, kan jeg ikke tenke meg hvor grusomt det ville vært å ha et yrke resten av livet som du synes er kjedelig - enten lønna er god eller ikke.

Endret av bjensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.