Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitar-relatert yrke


outch-gitarist

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt til å søke på Music Management på Rena(høyskole). Er det noen som kan har gått der, og kan fortelle litt om det?

Sry for hijack

Kjenner han som har laget studieplan eller hva det heter for linja, kan spørre han om det når jeg ser`n.

Ellers så kan man nok lære mye om den delen av musikkbransjen gjennom TONO kurs o.l også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg har forsøkt å leve som profesjonell musiker på heltid, bare på deltid, vil jeg si at det å leve som musiker er vanskelig. Særlig her i Norge. Økonomisk sett er det ganske uforutsigbart, som regel ganske dårlig betalt, og et hardt liv med lite gunstig arbeidstid og mye stress.

Kanskje en litt kjedelig vei, men en mulig framgangsmåte er å forsøke og skaffe seg en allsidig musikkutdannelse, og tenker da i første rekke innenfor høgskole/universitetssystemet. Det er sikkert mye "kulere" med GIT, men med et hovedfag inne musikk kan du få deg en undervisningsstilling innen høyere utdanning, og da slipper du i det minste å sitte i time etter time med privatelever som vil lære de tre første akkordene. Til en viss grad. Og ute at det er feil med å være nybegynner. Har jobbet i mange timer med nybegynnere, jeg.

Men- tilbake til poenget. Det er på det nivået de gode jobbene er, med en kurant betaling, og der du vet at du har inntekt neste uke, for ikke å si neste måned, også. Det er en tøff bransje, med utrolig mange dyktige folk.

Jeg tror du bør tenke bredere enn "gitar", altså. Vil du jobbe som utøvende musiker/instruktør/dirigent/etc, så kan du tenke videre på det. Vil du kun spille gitar, så har du et talent av de sjeldne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og da slipper du i det minste å sitte i time etter time med privatelever som vil lære de tre første akkordene. Til en viss grad. Og ute at det er feil med å være nybegynner. Har jobbet i mange timer med nybegynnere, jeg.

Nybegynnere er jo drømmeelever!

Da slipper man jo forberedelser.

90% av gitartimene jeg hadde var å lære bort licks og riff elevene ville lære, og da ble det jo litt tid på foberedelser tilsammen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda. Det å spille svisker i begravelser er også relativt forberedelsesfritt for mange som lever av å spille et instrument, men det er kanskje ikke det man ser mest fram til?

Den eneste giggen det er OK å spille med døde strenger på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter for å være ærlig litt med å finne ut hva jeg skal studere også.

Skal i militæret nå til sommeren, så jeg har vel ca et år fra nå å bestemme meg på.

Hadde jo vært hyggelig med et gitar-relatert yrke, men det virker ikke som det er noe å satse på.

Eneste annet jeg kunne tenke meg er noe innen webdesign osv, der jeg kan tenke meg at det også er vanskelig å skaffe seg en grei/bra betalt jobb.

Meh. Noen som har tatt Musikkproduksjon på Norges Kreative Fagskole?

Endret av Anselmo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.