Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Jazz Teori


Evenhumm

Anbefalte innlegg

Hey er det noen her som vet om en side hvor man kan lære walking bass teori som trengs for å improvisere til jazz? Litt kjipt å måtte lære en slik basslinje fra noter, ettersom det går veldig fort og skifter konstant, veldig vanskelig å lære utenatt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kan du av teori? Kan du kirketoneartene?

Gåbass er som regel 100% improvisert, men utifra former og regler som er ganske standard.

Spiller du over en blues i A kan du feks spille:

A7 / / / | D7 / / / | A7 / / / | / / / / |

A C# E D# D C B A# A C# D E A G# G F# osv osv

Hold deg til Grunntone, Ters, Kvart og Kvint og gjerne bruk kromatikk for å lede inn i de nye akkordene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirketoneartene er en sentral del av jazzimprovisasjon, og gåbass er på mange måter nettopp det.

Du knekker kodene med engang du greier å knytte de forskjellige skalaene til akkordene.

Kirketoneartene er egentlig bare en durskala der du starter på forskjellige trinn i skalaen.

Eksempel:


C dur:
C - D - E - F - G - A - H - C
D dorisk:
D - E - F - G - A - H - C - D

Dette er nøyaktig den samme skalaen, bare at du starter på andre trinn i duskalaen. Noe som gir akkorden et mollpreg, da den får et senket tredje og syvendetrinn. Dette er en skala som fungerer veldig godt over vanlige mollakkorder blant annet.

Over en G7 feks, ville du hatt mixolydisk som 'go to'-skala.


C dur:
C - D - E - F - G - A - H - C
Mixolydisk:
G - A - H - C - D - E - F - G

Mixolydisk er konstruert som en valig duskala, bare at det syvende trinnet er senket. (F)

Alle de syv kirketoneartene har forskjellig formål, og kan brukes over forskjellige akkorder, og innen gåbass burde du kunne disse rimelig godt, og da spesielt de viktigste av de. (Dur, Lydisk, Mixolydisk, Moll og Dorisk.)

Du vil få bruk for lokrisk og frygisk og, men siden gåbass tar i bruk så mye kromatikk i utgangspunktet vil det gå av seg selv om du kan hovedfunksjonene.

Du får si ifra om jeg får for fort her. Det er en del fin lesning rundt på nett om du søker på musical modes, og curch modes etc.

Greit å finne noen gode eksempler på gåbass over 2-5-1 progresjoner osv, så du har noe å sammenligne din egen spilling med.

Det er sikkert noen bassister som har noe å komme med her også, jeg har bare gåbasserfaringer innen basslinjer jeg spiller når jeg spiller jazzgitar. Chord/melody med gåbass. Teorien og prinsippene er akkurat det samme, men det kan godt hende jeg overser noget :)

/E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.amazon.com/Building-Walking-Bass-Lines-Instruction/dp/0793542049/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1267661740&sr=8-1-spell

"Building Walking Bass Lines" av Ed Friedland.

Super bok, har brukt den i undervisning og fått den anbefalt av andre dyktige jazzbassister.

Hvis det er snakk om å improvisere frem walking bass i jazztradisjon, så tror jeg denne boka skal dekke alle behov. Ikke stress så mye med kirketonearter, og pugg heller arpeggioer og durskalaen i flere posisjoner, synes jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walking er en kunst som egentlig bare består av noen ganske enkle prinsipper:

- SVING! Sørg for at det er rytmisk tight, bli bevisst på hvordan beat du har og hvordan det påvirker svingen. ALT for mange ofrer ikke dette en dritt, som er synd, da det er det aller viktigste man gjør om man skal spille jazz.

- Små bevegelser = fine melodiske linjer = bra. Når man walker er det som regelt lurt å prøve å holde seg til relativt små intervaller, i starten kan det være lurt å prøve å konsekvent holde seg under en kvint f.eks. Bruk akkordbrytninger, kirketonearter og kromatikk for å oppnå dette.

- Spill linjer som gir mye harmonisk informasjon, slik at man kan høre hva slags akkorder som ligger til grunns - selv om man bare hører bassen.

Sikkert flere ting jeg ikke kommer på, men her har du noe for å få deg i gang iaff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.