Evenhumm Skrevet Mars 3, 2010 Share Skrevet Mars 3, 2010 Hey er det noen her som vet om en side hvor man kan lære walking bass teori som trengs for å improvisere til jazz? Litt kjipt å måtte lære en slik basslinje fra noter, ettersom det går veldig fort og skifter konstant, veldig vanskelig å lære utenatt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EinarG Skrevet Mars 3, 2010 Share Skrevet Mars 3, 2010 Hva kan du av teori? Kan du kirketoneartene? Gåbass er som regel 100% improvisert, men utifra former og regler som er ganske standard. Spiller du over en blues i A kan du feks spille:A7 / / / | D7 / / / | A7 / / / | / / / / | A C# E D# D C B A# A C# D E A G# G F# osv osvHold deg til Grunntone, Ters, Kvart og Kvint og gjerne bruk kromatikk for å lede inn i de nye akkordene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evenhumm Skrevet Mars 3, 2010 Forfatter Share Skrevet Mars 3, 2010 Takk Lett forklart måte det der! Må nokk se hva kirketoneartene er. Hvorfor er de viktige? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EinarG Skrevet Mars 3, 2010 Share Skrevet Mars 3, 2010 Kirketoneartene er en sentral del av jazzimprovisasjon, og gåbass er på mange måter nettopp det. Du knekker kodene med engang du greier å knytte de forskjellige skalaene til akkordene. Kirketoneartene er egentlig bare en durskala der du starter på forskjellige trinn i skalaen. Eksempel: C dur: C - D - E - F - G - A - H - CD dorisk: D - E - F - G - A - H - C - D Dette er nøyaktig den samme skalaen, bare at du starter på andre trinn i duskalaen. Noe som gir akkorden et mollpreg, da den får et senket tredje og syvendetrinn. Dette er en skala som fungerer veldig godt over vanlige mollakkorder blant annet. Over en G7 feks, ville du hatt mixolydisk som 'go to'-skala. C dur: C - D - E - F - G - A - H - CMixolydisk: G - A - H - C - D - E - F - G Mixolydisk er konstruert som en valig duskala, bare at det syvende trinnet er senket. (F) Alle de syv kirketoneartene har forskjellig formål, og kan brukes over forskjellige akkorder, og innen gåbass burde du kunne disse rimelig godt, og da spesielt de viktigste av de. (Dur, Lydisk, Mixolydisk, Moll og Dorisk.) Du vil få bruk for lokrisk og frygisk og, men siden gåbass tar i bruk så mye kromatikk i utgangspunktet vil det gå av seg selv om du kan hovedfunksjonene. Du får si ifra om jeg får for fort her. Det er en del fin lesning rundt på nett om du søker på musical modes, og curch modes etc. Greit å finne noen gode eksempler på gåbass over 2-5-1 progresjoner osv, så du har noe å sammenligne din egen spilling med. Det er sikkert noen bassister som har noe å komme med her også, jeg har bare gåbasserfaringer innen basslinjer jeg spiller når jeg spiller jazzgitar. Chord/melody med gåbass. Teorien og prinsippene er akkurat det samme, men det kan godt hende jeg overser noget /E Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PerA Skrevet Mars 4, 2010 Share Skrevet Mars 4, 2010 http://www.amazon.com/Building-Walking-Bass-Lines-Instruction/dp/0793542049/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1267661740&sr=8-1-spell "Building Walking Bass Lines" av Ed Friedland. Super bok, har brukt den i undervisning og fått den anbefalt av andre dyktige jazzbassister. Hvis det er snakk om å improvisere frem walking bass i jazztradisjon, så tror jeg denne boka skal dekke alle behov. Ikke stress så mye med kirketonearter, og pugg heller arpeggioer og durskalaen i flere posisjoner, synes jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eSkills Skrevet Mars 4, 2010 Share Skrevet Mars 4, 2010 Walking er en kunst som egentlig bare består av noen ganske enkle prinsipper:- SVING! Sørg for at det er rytmisk tight, bli bevisst på hvordan beat du har og hvordan det påvirker svingen. ALT for mange ofrer ikke dette en dritt, som er synd, da det er det aller viktigste man gjør om man skal spille jazz.- Små bevegelser = fine melodiske linjer = bra. Når man walker er det som regelt lurt å prøve å holde seg til relativt små intervaller, i starten kan det være lurt å prøve å konsekvent holde seg under en kvint f.eks. Bruk akkordbrytninger, kirketonearter og kromatikk for å oppnå dette.- Spill linjer som gir mye harmonisk informasjon, slik at man kan høre hva slags akkorder som ligger til grunns - selv om man bare hører bassen.Sikkert flere ting jeg ikke kommer på, men her har du noe for å få deg i gang iaff Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evenhumm Skrevet Mars 5, 2010 Forfatter Share Skrevet Mars 5, 2010 Kult. Bra respons her. Har en bok som snakker mye om skalaer men den er på engelsk så er det noen som vet hva skalaene heter på engelsk. Mixoldysk og dorisk er jo likt på engelsk men de andre kan jeg ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
orsvend Skrevet Mars 5, 2010 Share Skrevet Mars 5, 2010 Ionian = IoniskDorian = DoriskPhrygian = FrygiskLydian = LydiskMyxolydian = MixolydiskAeolian = AeoliskLocrian = LokriskEr det ikke bare slik? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EinarG Skrevet Mars 5, 2010 Share Skrevet Mars 5, 2010 Ja, jeg mener da det? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evenhumm Skrevet April 7, 2010 Forfatter Share Skrevet April 7, 2010 Ionian = IoniskDorian = DoriskPhrygian = FrygiskLydian = LydiskMyxolydian = MixolydiskAeolian = AeoliskLocrian = LokriskEr det ikke bare slik?Er dur og moll en forkortelse for noen av de eller er de ikke med? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mrj Skrevet April 7, 2010 Share Skrevet April 7, 2010 ionisk skrives vel ofte jonisk tror jeg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evenhumm Skrevet April 8, 2010 Forfatter Share Skrevet April 8, 2010 men hvor er dur og molli den oppramsinga orsvend kom med? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EinarG Skrevet April 8, 2010 Share Skrevet April 8, 2010 Ionian = Ionisk = DurDorian = DoriskPhrygian = FrygiskLydian = LydiskMyxolydian = MixolydiskAeolian = Aeolisk = MollLocrian = Lokrisk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mrj Skrevet April 8, 2010 Share Skrevet April 8, 2010 jonisk er dur og aolisk er ren moll Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ErlendB Skrevet April 8, 2010 Share Skrevet April 8, 2010 *Masse nyttig*De forklaringene på lydisk og mixolydisk er det beste jeg har sett hittil, nå skjønner til og med jeg litt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå