Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

venstrehendt som spiller "rett" vei!


Kossoff

Anbefalte innlegg

Hei!

Selv er jeg venstrehendt men spiller den "rette" veien. Personlig har det aldri bydd på noen problemer for meg. Heller positive da man kan få rimeligere gitarutstyr. Det er også mange gitarer som bare finns den "rette" veien.

Bortsett fra dette, er det noen som har noe fakta som kan bevise at det er dumt å spille slik som jeg gjør. Ikke det at jeg kommer til å bytte vei, men det hadde vært interessant å høre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det har mest å si i starten. Jeg prøvde å lære en sang på både venstrehendt- og høyrehendt-gitar i starten og fant det mye lettere på venstrehendtgitaren. For min del hadde det nok tatt lenger tid i starten hvis jeg spilte vanlig, men det hadde nok jevnet seg ut rimelig fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gangen jeg tok i en gitar holdt jeg den også "feil". Musikklæreren ville redde meg fra framtidige vanskeligheter med tilgang på leftygitarer og slikt trur jeg, så han fikk meg til å spille som om jeg var høyrehendt. Hadde sikkert vært en god del flinkere i dag om jeg hadde fått utvikle meg slik det var mest naturlig for meg, men det bryr meg ingen verdens ting. Kommer aldri til å bli noen stor gitarist. Men det hadde definitivt vært veldig interessant å høre f.eks hvordan musikken jeg har skrevet hadde vært annerledes om jeg hadde utvikla ferdighetene i et annet tempo og uten slike vanskeligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mye gitarspill for gitarer som er "vanlig" vei er jo det vanskeligste i venstrehånda, og særlig innen en del avanserte tekniske sjangre. Derfor tror jeg faktisk det er en fordel for venstrehendte (som jeg også er) å spille den "vanlige" veien.

Når jeg jobber som gitarlærer får jeg alle elevene mine til å gjøre et realt forsøk (3-4 uker) på å spille "vanlig" før de får lov til å bytte til lefty (og ingen gjør det).

Det finnes jo ikke venstrehente piano eller maraccas, så jeg tror det bare er klønete og unødvendig å vurdere lefty-tilværelsen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også lefty, men spiller høyrehendt, og det har jeg gjort på alle instrumenter jeg har spilt. Det var vel mest for å gjøre ting enklere for meg selv mht. instrumenter. Om det er fordel eller ulempe tør jeg ikke si, da jeg ikke har noen nevneverdig teknikk å skryte av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her en lefty som spiller lefty.

Startet opp på "normal" gitar, men etter ca 3 uker hadde jeg følelsen av at "noe" ikke stemte helt og begynte venstrehendt.

Fikk umiddelbart bedre progresjon i øvingen og har siden ikke angret en dag.

Mener bestemt at man her må stole på egen følelse av hva som er riktig og ikke la det dårlige tilbudet av lefty gitarer eller eventuelle gitarlærere avgjøre valget.

Spesielt Fender, Epiphone og Ibanez, men også Gibson har bra med lefty modeller og prispåslaget er stort sett ikke større enn 10%.

Har nå 8 lefty gitarer, 3 Gibson, 1 Fender, 3 Ibanez og 1 Hagstrøm.

/Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiller lefty, noe jeg angrer smått på til tider. Men fikk en akustisk gitar da jeg var mini som jeg snudde feil vei hele tida, så pappa gikk og byttet strengene på den. Og da var det gjort. Vet årlig talt ikke hvor genialt det var :P

Karen som snudde strengene på gitaren skal visstnok ha sagt mye av det samme som Morten Larsen gjør og. Det har forresten Morten sagt til meg face to face da jeg klaga over at det ikke var noen feil-vei-gitarer i sjappa hans :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noen problemer med at noen spiller gitar feil vei, eller at noen er venstrehendte.

Det er flere ting som gjør at jeg logisk sett ikke skjønner fenomenet, som altså er helt greit for meg.

Slik:

Mennesker som er venstrehendte, er som regel flinkere med begge hendene enn høyrehendte. Det har jeg sett mange ganger, og jeg har observert flere enn mange andre mennesker. Jeg har lært opp hundrevis av gitarspillere på nybegynnernivå.

Mange venstrehendte kan gjøre ting som er helt umulig for oss som bare er høyrehendt. Jeg kan nevne i fleng folk som kan skrive med hendene samtidig, enten en "speilvendt" skrift, og en vanlig. Folk som kan male med to malerruller samtidig, strøkent resultat med begge hender. Klippe med saks, og bytte hånd, og det går like fint med begge hender. Slå inn spiker med høyre hånd, bytte til venstre med hammeren, og banke like presist. Jeg kjenner en kirurg som er venstrehendt, og ha skjærer med skalpellen med den hånden som passer best.

Nå skal jeg ikke nekte for at det kan finnes folk som er like "venstrehendt" som enkelte høyrehendte er "høyrehendt", men likevel, etter min erfaring, så har venstrehendte en stor fordel. Kanskje det delvis skyldes at man i større grad enn høyrehendte må bruke "feil" hånd i hverdagen, og at man får mer trening?

Videre- som Morten Larsen har vært inne på, vi har ikke "venstrehendte" pianoer, saksofoner, klarinetter, eller andre instrumenter som har en "fast" håndstilling. Det hindrer ikke venstrehendte i å være glimrende utøvere på disse instrumentene. Når det gjelder gitar, så kan jeg ikke se at det man gjør med venstre hånd er mer komplisert motorisk sett enn det man gjør med høyre. Sammenlign med et piano. Der blir det noe av det samme, bortsett fra at det er en umulig oppgave å "bygge om" et piano til et venstrehåndspiano. Derfor klarer man seg med det som er mulig, og man klarer seg godt.

Hvis det var viktig å ha et venstrehåndsinstrument, hvorfor er det ikke noen synthspillere som har mappet om synthen sin til venstrehendt? Det er ganske enkelt, koster ikke noe, og er en reéll mulighet.

For meg spiller dette liten rolle, da det ikke er meg som da må slite i et mindre utvalg av gitarer, og at man ikke kan teste gitarer man gjerne vil prøve. Ulempene når det gjelder "gitartilgjengelighet" er den eneste grunnen til at jeg bestandig har gjort som Morten, anbefale at man prøver å spille "feil" vei. Det klarer de aller fleste uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiller lefty, noe jeg angrer smått på til tider. Men fikk en akustisk gitar da jeg var mini som jeg snudde feil vei hele tida, så pappa gikk og byttet strengene på den. Og da var det gjort. Vet årlig talt ikke hvor genialt det var :P

Karen som snudde strengene på gitaren skal visstnok ha sagt mye av det samme som Morten Larsen gjør og. Det har forresten Morten sagt til meg face to face da jeg klaga over at det ikke var noen feil-vei-gitarer i sjappa hans :lol:

Hehe... Det var deg, ja!

Fikk nesten litt dårlig samvittighet i ettertid fordi jeg var så sinnsykt bastant og lirte av meg noe sånt som "du får heller lære deg å spille riktig vei", og du gikk før jeg fikk pratet ferdig med den andre kunden jeg holdt på med. :lol:

Men jeg regnet jo med at dere venstrehendte tåler en spøk også!

(bare for å presisere det så kan jeg gjerne bestille opp en lefty-gitar til deg hvis du vil prøve noen spesielle som du ikke finner andre steder)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... Det var deg, ja!

Fikk nesten litt dårlig samvittighet i ettertid fordi jeg var så sinnsykt bastant og lirte av meg noe sånt som "du får heller lære deg å spille riktig vei", og du gikk før jeg fikk pratet ferdig med den andre kunden jeg holdt på med. :lol:

Men jeg regnet jo med at dere venstrehendte tåler en spøk også!

(bare for å presisere det så kan jeg gjerne bestille opp en lefty-gitar til deg hvis du vil prøve noen spesielle som du ikke finner andre steder)

Oss som spiller feil vei må ha en del selvironi ja! :lol:

Var der med Konnis og et par andre tror jeg, så lurte bare på om det var noen gitarer jeg kunne tafse på mens de gjorde sitt. Har ellers fått god hjelp og hyggelige avslag på bakcstage, så jeg tviler ikke på servicen deres! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.