Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forsterkning av akustisk gitar live


magnusberger

Anbefalte innlegg

Hei!

Føler meg litt dum som spør om dette. Har rimelig grei peil på det meste når det gjelder tekniske ting ved gitarer, men her er jeg litt blank:

Hvilke(n) metoder er vanligst når det gjelder forsterkning av akustisk gitar med innebygd mic?

- Rett i PA?

- I PA via en DI boks eller noe sånt?

- Inn i forsterker for akustisk gitar?

- Inn i elgitarforsterker?

Jeg har lyst å bruke min akustiske gitar på et par låter med bandet. Det er ikke aktuelt å micke opp med en vanlig mikrofon eller å kjøpe en dedikert akustisk forsterker. Hva er da den beste løsningen?

Er også på utkikk etter en mick eller et micksystem til min akustiske Furch. Bør jeg gå for en piezo-variant eller en som man setter i lydhullet, eventuelt andre løsninger? Noen som kan tipse om et billig og bra system?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Zoom 504 akkustisk pre-amp multieffektpedal som låter fantastisk når jeg kjører kassa gjennom den til forsterken. Vanlig el.gitar rørforsterker.

Akkurat denne pedalen er ikke i produksjon lengre... kjøpte den billig for 150,- og lyden er helt fantastisk på den ene innstillingen jeg bruker på den.

Zoom har fortsatt denne:

Zoom A2

zoom_a2.jpg

Jeg kjører en lyd ikke helt ulik denne...

Så kassagitaren din kan nok fungere godt med en pre-amp til din el.gitarforsterker... prøv.

Endret av Griffin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken Fürch har du? Til D40 og D41 har jeg veldig gode erfaringer med LR Baggs Element (piezo-system.)

Live tilkobling videre til mikser og PA har jeg veldig bra erfaring med Roland AC90 (5860kr) hvis du ønsker et komplett mini-PA med footswitch-muligheter, god feedback-destroyer, tilkobling for mikrofon m/phantom power etc, (og selvfølgelig viderekobling til PA på en veldig ryddig måte) eller Boss AD-3 (1940kr) hvis du bare vil ha en fancy DI-boks med EQ og litt justeringsmuligheter. Begge er gode verktøy. Bruker selv AD-8 (3710kr) veldig mye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter, som du kanskje ser, kan det være lurt å skrive noe om hvor mye penger du vil kaste etter dette. Det er mye som er bra, og det koster deretter. :)

Jeg har en relativt rimelig Ibanez kasse jeg har plugget rett i PA ved slike sammenhenger, og så langt er det ikke en eneste fra publikum som har klaget. Tror det sitter en b- band piezo i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg plugger også rett i PA, eller via en DI-boks. Begge deler fungerer bra når det er preamp i gitaren. Jeg har en billig Stagg som det var montert piezo og preamp i, den låter ok men litt skarp låt kanskje. Med en Behringer ADI21 blir den bedre. Så har jeg et par gitarer der jeg har montert inn pickup og preamp selv. Den ene er en AER AK 15 plus. Den kosta ca 2000 kroner og gir veldig bra resultat. Kombinert piezo og kondensatormik som er plassert helt nede i jack-inngangen slik at faren for feedback er liten. Lyden fra de to lydkildene kan mikses for best mulig resultat. Det andre systemet er en Shadow nanoflex som er en slags piezo men av et annet materiale som både skal fange opp vibrasjonene i stolen og lyden inne i gitaren. Tror det må være et liknende system som B-band sine. Shadowen kostet under 1000 kroner, og lyden holder i massevis. Shadowen gir mest for pengene etter min mening.

Endret av Snibur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange bra svar. Angående budsjett så vil jeg ha noe som er så billig som mulig, gjerne godt under tusenlappen da jeg ikke kommer til å bruke dette så mye. Bruker som oftest elgitar live, og vil ha et enkelt og billig system som funker. Jeg vurderer å sette en mic både på min Fürch D-40 og min gamle "Fretex Slide Gitar", så enten to billige system eller et som kan flyttes fram og tilbake med en håndvending.

Alternativene som jeg ser det er:

Mikrofon: Rimelig lydhullsmikrofon(fordel at det er lett å bytte mellom gitarer) eller piezomik (eventuelt med preamp om det trengs)

Forsterkning: Rett i PA eller i cleankanalen på elgitarforsterker.

Jeg ser bl.a. at gitarhuset har en del rimelige løsninger: http://gitarhuset.no/Default.aspx?PGID=17

Hvilken løsning hadde dere valgt om dere hadde mitt behov og budsjett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sånn

og en sånn

eller eventuelt en sånn

er ikke helt sikker på hva den siste egentlig er, om den er for å spice opp akkustisk gitar, eller om den skal brukes med el-gitar for å modellere en akkustisk. Ikke helt sikker.

Men uansett. Lydhullmontert mic og gjennom en DI-boks og i PA. Minst jobb, og fint resultat. Dersom behovet blir stadig større så kan det være greit å vurdere et litt bedre innebygget mic-system med preamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Da blir det nok en dean markley lydhullsmic og en rimelig DI-boks til furchen. Om ingen har argumenter for å velge piezo i stedet? Hvilke av disse løsningene gir best lyd?

Og til min lo-fi slidegitar har jeg lyst å prøve meg på en litt spesiell løsning. Gitaren er en liten og sliten -40/-50talls norskprodusert akustisk gitar som jeg kjøpte på Fretex og har satt opp for slide. Jeg har noen gamle stratocaster-pickups liggende, så jeg lurer på om jeg skal lage en elgitar av denne. :) det kan nok bli seriøse problemer med feedback og sånn, og jeg er usikker på hvor bra sustainen blir, men det kan være gøy å prøve. Billig er det i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for en løsning med et aktivt B-Band piezo-system på fürch-gitaren din. De gir en skikkelig god tilkoblet lyd og du slipper unna mye av di-boks-styret. Koster deg ca 1500kr ferdig montert i de fleste butikker tror jeg.

Slipper jeg fullstendig å bruke DI-boks da? Er det fordi systemet har preamp? Vil f.eks. denne fungere på samme måte? http://gitarhuset.no/ProductPage.aspx?PID=220

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil den, men hør på Morten Larsen. Furchen din fortjener noe bedre enn det du linket til der. Forskjellen i lydkvalitet er trolig enorm.

Ja, jeg bør nok det. Bare dumt å snuble på målstreken for å spare noen hundrelapper...

Hva syns dere forresten om idéen med stratpickup på den gamle slidegitaren? Er dette en OK løsning for én stratmikrofon? http://www.seymourduncan.com/images/support/schematics/1singlecoil_1vol_1tone.jpg Hvordan potmeter bør jeg bruke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.