Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forsterkning av akustisk gitar live


magnusberger

Anbefalte innlegg

Både Øystein og jeg her på forumet har smelt inn en pickup i en kassegitar, og det låt forbausende bra bagge gangene. Øystein brukte en telepickup, og det låt faktisk telecaster. Det var veldig mye mindre feedbackproblemer med min enn det jeg trodde det skulle være. Fungerte bra. Tonekontroll kan du droppe. Det trenger du ikke, hvem vil høre kassegitar uten topp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fett. Den "seriøse" videoen beviser jo at dette funker. Jeg monerte strat-pickupen i fretex-gitaren her nå. Litt provisorisk med teip og sånn, trenger litt mer deler først.

Og det låt konge! Ble veldig bra lyd, så jeg bare håper det funker i bandsammenheng uten å feede alt for mye. Skal få fiksa et bilde etterhvert når den er ferdig.

Har bestemt meg for at jeg dropper tone-pot, da micplasseringen ga meg akkurat den tonen jeg ville ha. Men volumpot vil jeg ha, hvilken type skal jeg bruke? Det er som sagt 1 stratpickup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal du bruke 25 KOhm. Et triks for å unngå feedback, er å tette igjen lydhullet, slik jeg gjorde på den engangsgitaren. Tom vaset som du så rundt i lokalet og spilte ganske høyt med "metalgain" uten problemer, men så var jo den gitaren "dead as a doornail" lydmessig sett. En annen variant, som jeg ikke nødvendigvis anbefaler, men som med heller er brukt av for eksempel Vidar Busk, er å fylle gitaren med fugeskum.. :)

Pass på å ikke overdrive, da du kan sprenge kassen. Det lureste er nok å la det være.

Bobleplast inne i gitaren kan også være en utvei, men som sagt, en plate over lydhullet pleier å holde i lange baner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal du bruke 25 KOhm. Et triks for å unngå feedback, er å tette igjen lydhullet, slik jeg gjorde på den engangsgitaren. Tom vaset som du så rundt i lokalet og spilte ganske høyt med "metalgain" uten problemer, men så var jo den gitaren "dead as a doornail" lydmessig sett. En annen variant, som jeg ikke nødvendigvis anbefaler, men som med heller er brukt av for eksempel Vidar Busk, er å fylle gitaren med fugeskum.. :)

Pass på å ikke overdrive, da du kan sprenge kassen. Det lureste er nok å la det være.

Bobleplast inne i gitaren kan også være en utvei, men som sagt, en plate over lydhullet pleier å holde i lange baner.

Sikker på at du ikke mener 250 KOhm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du har rett. Det skal selvsagt være 250. Trykkfeil. 25 brukes ved aktive pickups, og når man bruker poten som "blender".

Oki. Takk. Skal få prøvd ut Fretex'n på bandøving i dag, for å se om jeg må stoppe den med skum eller no. Blir bilder og evt. et film- eller lydklipp etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hvis du tar en "Vidar Busk,", så vær klar over at du kan risikere å sprenge gitarkassen hvis du er for raus med fugeskummet. Det er risikosport.

Fikk testa gitaren med bandet i går, og det var ikke så ille med tanke på feedback. Tror jeg i alle fall holder meg borte fra fugeskum, men kanskje jeg slenger i en skumgummibit eller noe sånt om det blir et problem. Vil ha muligheten til å ta ut innholdet for å få akustisk lyd når det trengs. Fant ut at Seasick Steve har nesten lik gitar:

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.