Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

hva sier man til en lydmann?


petterhumm

Anbefalte innlegg

Det verste er når kommunikasjonen mangler. En eller annen musiker steller med noe, bandet lurer på hva som skjer men spør ham ikke hva som er galt, eller informerer lydmannen, som igjen må fungere som ei hønemor og traske bandet i sømmene. Jeg har jobbet med svært erfarne musikere som faller helt fra hverandre når det skal rigges. 4-timers trommerigging ligger sterkt i minne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det verste er når kommunikasjonen mangler. En eller annen musiker steller med noe, bandet lurer på hva som skjer men spør ham ikke hva som er galt, eller informerer lydmannen, som igjen må fungere som ei hønemor og traske bandet i sømmene. Jeg har jobbet med svært erfarne musikere som faller helt fra hverandre når det skal rigges. 4-timers trommerigging ligger sterkt i minne.

Ikke verst! :P

Husker en spillejobb for lenge siden der lydmannen brukte 1 time på skarptromma mens resten av bandet satt og ventet. (Nei, det var ikke tromma eller trommisen det var noe i veien med...) :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ofte at lydmannen skal brife med teknikk og vise at han kan hente frem egenresonansen i tromma på en bra måte. Dette er en verdifull egenskap, men i det meste så er det overflødig med mindre PA, mikk, mikser og alt av outboard-utstyr er prima kvalitet. Få lyd i det, legg opp evt. kompressor/gate, hør på helheten. Jobb derfra. Jeg bedriver da stuntmiksing. If it ain't broke, don't fix it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke verst! :P

Husker en spillejobb for lenge siden der lydmannen brukte 1 time på skarptromma mens resten av bandet satt og ventet. (Nei, det var ikke tromma eller trommisen det var noe i veien med...) :rolleyes:

Det der er ikke noe spesialtilfelle. Lydmenn bruker gjerne 1 time eller mer på trommesettet, skrur og skrur uten å komme i mål og ender som oftest opp med noe a la utgangspunktet. Å gate bort synging i trommer er tydeligvis feigt, mye bedre å irritere bandet ved å dra ut lydsjekken i det uendelige :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, her etter skal jeg begynne å si "Gi faen i den helvetes DI boksen" når jeg spiller, Jeg er glad i å kunne skru av lyden min sjøl når jeg bytter bass. Samt at de fucker komplett opp lyden min som er stilt for min spillestil, noe du ikke kan fikse når alt går gjennom DI boksen.

Som eieren av det forrige stedet sa "Vi måtte skru av DI boksen, for lyden var helt klart best fra forsterkeren din". SEFF VAR DEN DET, JEG VET HVA JEG VIL HA!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker jeg hadde kasta Thunder Fingers på huet ut sporenstreks. En DI-boks fanger mye dypere frekvenser enn hva en amp + mikk vil kunne klare å reprodusere. Dette er ren fysikk. Anekdotal smisking teller ikke. Spesielt hvis bassisten bruker en vrengt lyd, ettersom dette gjør at sub-bassfrekvensene faller bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste bassister kjører ikke D.I ut i P.A frivillig, Og det blir komplett drittlyd når plutslig alt som er tilpasset min spillestil blir bare forbigått og ignorert.. Jeg vet at jeg ikke har en standard spillestil, så det nytter ikke å prøve å kjøre "alle bassister" lyd på meg. Men vanligvis bruker jeg en POD X3, så da pleier jeg å tvinge lydmannen til å bruke D.I utgangen på den, det er det optimale for alle penger.

Tror jeg merker at BlueGrot er en lydmann som ikke hadde fått jobbe lenge med meg. :)

Evt kunne han ha tappet det fra forsterkeren min som har D.I utgang... Tror det hadde vært greiest for oss alle..

Endret av Thunder Fingers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker jeg hadde kasta Thunder Fingers på huet ut sporenstreks. En DI-boks fanger mye dypere frekvenser enn hva en amp + mikk vil kunne klare å reprodusere. Dette er ren fysikk. Anekdotal smisking teller ikke. Spesielt hvis bassisten bruker en vrengt lyd, ettersom dette gjør at sub-bassfrekvensene faller bort.

Nå er basslyd så utrolig mye mer enn sub-bassfrekvenser og, da. En kombinasjon av DI og oppmikking er kanskje det beste? Ren DI pleier hvertfall å låte møkk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker begge deler som lydtekniker, og kjører konsekvent kun DI i monitor til resten av bandet. Hvorfor? Fordi når bassampen en eller annen gang ryker midt i en låt, så har jeg enda lyd i bordet og dermed også i PA og monitor. Prøver selvfølgelig så godt jeg kan å kopiere basslyden til bassisten ut i PA - og bruker i 9 av 10 tilfeller en blanding av DI og mikk.

Lydkvalitetsproblemet ligger som oftest i kvaliteten på DI-boksen. Er du en lur bassist, så investerer du i en prima DI som du har med selv. Problemet løst.

Jóhann Asmundsson i Mezzoforte er et kroneksempel, egen aktiv DI/preamp og prima lyd både fra amp og ut i PA - og ingen mikk foran ampen!

Endret av PerA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jallateknikere som insisterer på å ha bass gjennom DI er noe av det verste som finnes. Joda, det er kjapt og enkelt, men låter som regel komplett balle. Alternativet er jo faktisk å kjøpe en DI-boks som er laget for bass, som f.eks. Markbass sin... Evt bruke en brukbar bassamp med DI-ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig kjører jeg alltid bassen kun i DI-boks. (Riktignok er DI-boksen min DI-utgangen på ampen, men ampen står på 0 og DI-signalet er tørt). Har aldri vært plaget av å være misfornøyd med lyden, hverken når jeg skrur egen lyd eller vi bruker ekstern lydmann.

...men så spiller jeg alltid med clean basslyd og er kanskje ikke så kravstor heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minst mulig lys på scenen og minst mulig gitar ut av monitorene.

Det som er greit, er å snu forsterkerene mot scenen- Altså mot trommisen f.eks så de ikke peker ut mot publikum. Da får du nok lyd på scenen og mindre lyd ut, noe som gjør at lydmannen har bedre kontroll over lyden som går ut i salen via PA.

HAr spilt en del konserter, og det oppsettet har fungert best for meg ihvertfall, da jeg liker best å høre lyden fra forsterker fremfor monitor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minst mulig lys på scenen og minst mulig gitar ut av monitorene.

Det som er greit, er å snu forsterkerene mot scenen- Altså mot trommisen f.eks så de ikke peker ut mot publikum. Da får du nok lyd på scenen og mindre lyd ut, noe som gjør at lydmannen har bedre kontroll over lyden som går ut i salen via PA.

HAr spilt en del konserter, og det oppsettet har fungert best for meg ihvertfall, da jeg liker best å høre lyden fra forsterker fremfor monitor.

Enig med deg her. Det å sette ampene på siden av scenen slik at de vender inn på scenen i stedet for ut til publikum, er en stor lydmessig fordel ifht. P.A-lyd. MEN det ser ikke like tøft ut! Nå er det jo heller ikke alltid scenene er slik at man kan plassere alt optimalt, men det er et annet tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.