Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

hva sier man til en lydmann?


petterhumm

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har flere spørsmål angående lydsjekk og kommunikasjon med en lydmann.

Ingen i de bandene jeg spiller i har noe form for musikkutdannelse. Jeg synes ikke at det hindrer oss i noe, annet enn lydsjekken.

Ofte er det ikke tid til å bli kjent med lydmannen og dette gjør det ofte vanskeligere.

1.Når er det greit å skru på forsterkeren selv? eller må lydmannen assistere alt en gjør?

2.Hvilke ord liker de at en bruker for å forklare lyd? Jeg sier ofte at lyden er spiss eller innestengt eller har mye bass. men skjønner jo at dette ikke sier dem stort.

3.Når en lydmann sier at man skal "snakke" litt i mikrofonen, hva forventer de? Føler "en to tre" er litt oppbrukt (og litt flaut).

4.Om jeg spiller gitar og synger får jeg noen ganger problemer med å høre trommetakta. Det har bare skjedd 2 ganger, men hva kan det komme av? det er jo ikke vnalig å ha trommer i monitor?

5. Vi har en pyse av en vokkis som ikke tør å stå foran/i mellom monitorene fordi han er redd for feedback. Men det skjer vel ikke annet enn at han ikke hører seg selv?

6. Hva er drømmelydsjekken for en lydmann? Vi ønsker å bli flinkere til å hjelpe dem hjelpe oss om du/dere skjønner.

Takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

1.Når er det greit å skru på forsterkeren selv? eller må lydmannen assistere alt en gjør?

Ideelt sett bør du sette opp forsterkere og skru dem til før lydmannen har begynt å jobbe på miksepulten. Om du føler at ytterligere justeringer er nødvendig, så gi beskjed til lydmannen at "nå skrur jeg litt, for å fikse ditt eller datt", slik at han er obs på det og kan følge med på hva som endres i lydbildet. IKKE skru på forsterkeren etter lydsjekk eller under konsert, med mindre det er krise.

2.Hvilke ord liker de at en bruker for å forklare lyd? Jeg sier ofte at lyden er spiss eller innestengt eller har mye bass. men skjønner jo at dette ikke sier dem stort.

Det kommer litt an på. Hvis du står ute blandt publikum og hører det samme som lydmannen, så vil han i de fleste tilfeller vite bedre hva som "funker" enn dere, og det vil derfor skjelden være noe poeng i å "synse" til han om den lyden.

Om du snakker om lyden dere opplever fra scenen, så er det i hovedsak deres eget ansvar (innstillinger på gitarforsterker o.l.), og det fikser du selv.

3.Når en lydmann sier at man skal "snakke" litt i mikrofonen, hva forventer de? Føler "en to tre" er litt oppbrukt (og litt flaut).

Om han ber deg om å snakke, så greier det seg med "ja, ja, ja, ja, hei hei, ja, ja", eller du kan dra en Hetfield: "One, two, testicles, one, two". Om han ber deg synge: Syng slik du synger under konsert. Om du holder tilbake, så får han ikke optimalt resultat.

4.Om jeg spiller gitar og synger får jeg noen ganger problemer med å høre trommetakta. Det har bare skjedd 2 ganger, men hva kan det komme av? det er jo ikke vnalig å ha trommer i monitor?

Det er ikke vanlig å ha trommer i monitor på annet enn veldig store scener (regner med du ikke er der enda). Sannsynligvis er gitarforsterkerne for høye. Skru ned volumet, og det blir lettere å høre alt som skjer på scenen samtidig som det ofte er lettere for lydmannen å få mer balanser lyd ut til publikum.

5. Vi har en pyse av en vokkis som ikke tør å stå foran/i mellom monitorene fordi han er redd for feedback. Men det skjer vel ikke annet enn at han ikke hører seg selv?

Feedback kan i ekstreme tilfeller være veldig skadelig for hørselen (du kjenner det i så fall, det gjør VELDIG vondt). Om han sliter med feedback, bør han vurdere å kjøpe seg en annen mikrofon som er mer retningsbestemt (hypercarioide), synge kraftigere og jobbe litt mer med lydmannen for å få skrudd bort feedbacken på forhånd.

6. Hva er drømmelydsjekken for en lydmann? Vi ønsker å bli flinkere til å hjelpe dem hjelpe oss om du/dere skjønner.

Respekter det faktum at lydmannen har ansvar for lyden ut til publikum, og ikke dere. Hør godt etter, gjør det han ber dere om å gjøre, fordi han i de aller fleste tilfeller vet best hvordan det skal være, og vet best hva som funker og ikke funker. Kom i god tid, har instrumentene stemt og klare, og prøv å begrense volumet på gitarforsterkerne så mye som mulig (høyt nok til at du hører din egen gitar rett fra forsterkeren, men også lavt nok til at den ikke overdøver trommene og din egen vokalmonitor).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hils alltid på lydteknikeren, hun/han er et menneske også.(Tro det eller ei, dette er lett å glemme, og det hjelper en masse å ha en god tone og kommunikasjon med lydmannen under lydsjekken osv.) Det er også viktig at alle medlemmer følger med, og gjør som de blir bedt om. Og syng når dere tester mikk, det er det den er til er det ikke? Har ikke noen utdannelse sjæl, men klarer helt fint å si "mer lead i monitor for det".

Sånn til vokkisen deres så må han jo nesten få høre monitor han også, kan showe selv om man gjør det. Det spørs litt på forholdene, men som regel blir det ikke feeding med mindre han setter mikken mot monitoren, så hvis han vil er det ikke alltid så fælt å stå ved siden av monitoren. På en annen side, så må folk få te seg som de vil på scenen, det tar en stund å lære seg hvordan man opptrer, og den utviklinga kan man ikke tvinge fram. Det tar tid å lære seg å gjøre ting med innlevelse (dessuten er vel denne evnen til varierende fra person til person), sånn at det ser ekte ut og ikke ut som skuespill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2.Hvilke ord liker de at en bruker for å forklare lyd? Jeg sier ofte at lyden er spiss eller innestengt eller har mye bass. men skjønner jo at dette ikke sier dem stort.

"Spiss og "innestengt" er dumme ord å ty til, men de fleste lydteknikere har lært seg "oversettelsen" av uttrykkene.

Husk at den lyden du skrur frem på gitarforsterkeren er den lyden som kommer ut til publikum - lydteknikeren kan ikke polere dritt, han bare gnir den utover. ;)

3.Når en lydmann sier at man skal "snakke" litt i mikrofonen, hva forventer de? Føler "en to tre" er litt oppbrukt (og litt flaut).

Som GummiTZ sier, så duger "ett-tooh, jahh, hei-hei" i massevis. Bare pass på å trøkke litt til.

4.Om jeg spiller gitar og synger får jeg noen ganger problemer med å høre trommetakta. Det har bare skjedd 2 ganger, men hva kan det komme av? det er jo ikke vnalig å ha trommer i monitor?

Det som skjer, er at du har såpass mye av din egen gitar og vokal, samt bass i monitor (pluss at man gjerne har gitarforsterkeren rett bak seg), noe som fører til at trommesettet gjerne drukner litt.

Det er ikke uvanlig å ha trommer i monitor, bare ikke hele trommesettet. Det holder ofte med basstromma.

5. Vi har en pyse av en vokkis som ikke tør å stå foran/i mellom monitorene fordi han er redd for feedback. Men det skjer vel ikke annet enn at han ikke hører seg selv?

I 8 av 10 tilfeller har lydteknikeren på forhånd tweaket monitorene slik at det er minimalt grunnlag for feedback, og han har like ofte en peiling på hvor høyt volumet i monitor kan være før det feeder. Så stol på lydteknikeren.

I de to andre tilfellene, der du har en lydtekniker som enten er udugelig eller som ikke har anledning til å gjøre jobben så bra som han vil - bruk ørepropper!

6. Hva er drømmelydsjekken for en lydmann? Vi ønsker å bli flinkere til å hjelpe dem hjelpe oss om du/dere skjønner.

Et band som er høflige, hjelper til, stiller lyden på forsterkeren/stemmer trommesettet, og som ikke har det travelt. Og som forstår at ikke alt kan gjøres gjennom miksebordet, noe må man ta ansvar for selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6. Hva er drømmelydsjekken for en lydmann? Vi ønsker å bli flinkere til å hjelpe dem hjelpe oss om du/dere skjønner.

Det enkleste for dem er et band som har skrudd lyd og lydnivået seg imellom på øving så de bare kan mikke det opp uten for mye pes. Da hører alle hverandre på scenen og de trenger ikke skru så mye. Tror aldri jeg har hatt en lydmann som har skrudd noe særlig på gitarlyden min. SM57 og null EQ på miksebordet. Trommer derimot er et evig helvete, men det er fordi trommisen vår spiller på papptrommer.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3.Når en lydmann sier at man skal "snakke" litt i mikrofonen, hva forventer de? Føler "en to tre" er litt oppbrukt (og litt flaut).

Bill Bailey: A medieval roadie? Ah, one do I say, one do I say, one do I say, one do I say then surely two should follow, two should follow, two should follow, two should follow.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen i de bandene jeg spiller i har noe form for musikkutdannelse. Jeg synes ikke at det hindrer oss i noe, annet enn lydsjekken.

hvordan hindres dere av dette under lydsjekk? tar det for lang tid? blir det dårlig stemning?

1.Når er det greit å skru på forsterkeren selv? eller må lydmannen assistere alt en gjør?

det kan ta en stund å finne balansen mellom de ulike musikerene på en scene. det gjør ikke noe å justere etter hvert, men prøv å bli ferdig med de store endringene tidlig i lydsjekken.

store endringer etter lydsjekk og under konsert gjør jobben vanskeligere for lydteknikeren. det er ikke noe problem for teknikeren (det er gøy med en utfordring!), men det er bra for publikum at lydteknikeren og bandet spiller på samme lag.

2.Hvilke ord liker de at en bruker for å forklare lyd? Jeg sier ofte at lyden er spiss eller innestengt eller har mye bass. men skjønner jo at dette ikke sier dem stort.

det ideelle er kanskje hvis du kan si "dra ned 3 dB på 800Hz på monitoren min!" det hadde vært noe. :lol:

3.Når en lydmann sier at man skal "snakke" litt i mikrofonen, hva forventer de? Føler "en to tre" er litt oppbrukt (og litt flaut).

hvis teknikeren vil ha lyd for å gjøre "linjesjekk" (sjekke at det er liv) er det bare å si hva som helst. hvis han skal skru første omgang med EQ er det fint med ord som inneholder bokstaven S. hvis han skal justere første omgang med kompressor skader det ikke med litt dynamikk.

hvis vokalisten growler og kauker er det greit å gjøre dette fra starten, ellers bruker man tid på å skru lyd som bare funker under småpraten mellom sangene.

4.Om jeg spiller gitar og synger får jeg noen ganger problemer med å høre trommetakta. Det har bare skjedd 2 ganger, men hva kan det komme av? det er jo ikke vnalig å ha trommer i monitor?

det er ikke uvanlig å gi klikk fra kicken samt skarp i monitoren til bassisten, og mange gitarister vil også ha dette.

5. Vi har en pyse av en vokkis som ikke tør å stå foran/i mellom monitorene fordi han er redd for feedback. Men det skjer vel ikke annet enn at han ikke hører seg selv?

prøv dere frem med plassering av monitor og ulike mikker. bruk ørepropper og provoser frem feedback. husk hva dere kommer frem til, så slipper dere å styre med dette hver gang.

6. Hva er drømmelydsjekken for en lydmann? Vi ønsker å bli flinkere til å hjelpe dem hjelpe oss om du/dere skjønner.

når både bandet og tekniker er fornøyd med resultatet og er klar for konsert er det bra, og så er det bonus hvis lydsjekken har gått raskt og uproblematisk. velg gjerne ut den mest dynamiske sangen og spill gjennom hele under lydsjekk, så blir det ikke unødvendige overraskelser under konsert.

fortell om hvordan bandet og musikken fungerer, lydidealer, og eventuelt om teknikeren skal bruke effekter (som delay) aktivt på noen av sangene. avtal før konsert hvis dere har noen hemmelige koder og signaler dere bruker for å få endret på monitoring under konsert.

marerittet er band som må øve på låter under lydsjekk, gjerne i kombinasjon med at de drikker all spriten de får før konserten starter.

jeg tror ikke det blir god stemning av gitarister som kommanderer teknikeren opp på scenen for å lære teknikeren hvordan en gitar låter, men det er mulig at KristianF var ironisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har flere spørsmål angående lydsjekk og kommunikasjon med en lydmann.

Ingen i de bandene jeg spiller i har noe form for musikkutdannelse. Jeg synes ikke at det hindrer oss i noe, annet enn lydsjekken.

Ofte er det ikke tid til å bli kjent med lydmannen og dette gjør det ofte vanskeligere.

1.Når er det greit å skru på forsterkeren selv? eller må lydmannen assistere alt en gjør?

2.Hvilke ord liker de at en bruker for å forklare lyd? Jeg sier ofte at lyden er spiss eller innestengt eller har mye bass. men skjønner jo at dette ikke sier dem stort.

3.Når en lydmann sier at man skal "snakke" litt i mikrofonen, hva forventer de? Føler "en to tre" er litt oppbrukt (og litt flaut).

4.Om jeg spiller gitar og synger får jeg noen ganger problemer med å høre trommetakta. Det har bare skjedd 2 ganger, men hva kan det komme av? det er jo ikke vnalig å ha trommer i monitor?

5. Vi har en pyse av en vokkis som ikke tør å stå foran/i mellom monitorene fordi han er redd for feedback. Men det skjer vel ikke annet enn at han ikke hører seg selv?

6. Hva er drømmelydsjekken for en lydmann? Vi ønsker å bli flinkere til å hjelpe dem hjelpe oss om du/dere skjønner.

Takk:)

Som lydmann med et iboende hat til mer eller mindre samtlige verdens gitarister er jeg glad du spør.

1: Dersom det er din egen forsterker og du headliner, skru alt du vil, men ikke lag lyd med mindre det er din tur til å ha sjekk. Dersom du er oppvarmingsartist, avklar med eieren av ampen at du kan skru på den så lenge du skrur tilbake. Lurt å teipe opp teip man kan skrive på over kontrollene på ampen slik at en lett kan skru tilbake settings. Er ikke så kult å skru for mye rundt da, ettersom dette gjør jobben til lydmannen vanskelig, han skal helst gi alle bandene god lyd og det blir vanskeligere og vanskeligere jo mer det skrus frem og tilbake.

2. Spiss, innestengt, for mye bass osv. er helt kurante begrep for lydmenn, jeg kan høre at en gitarlyd er for aggressiv i 5-6 khz-spekteret, men å referere til lyden som "for spiss" er kjempeflott.

3. For å snakke i mikken, så er det greit at man tester sibilans og plosiver. Det vil si at man trenger konsonanter som smeller og hisser. "Tessssting tessting etth toh!" er bra fordi da får man sjekket disse frekvensene. Gjerne snakk litt høyt, det kan være flaut i begynnelsen, men det viktige er å drite i sånne ting og få en god lydsjekk på en rask og effektiv måte.

4. Dersom du ikke hører trommene så er det mange variable. Kanskje det er for høyt på scenen? Mye lyd gjør at du til slutt ikke hører en drit. Hvis jeg hører at en vokalist sliter med å treffe rytmisk rett med vokal så legger jeg litt skarp i monitoren hans, ettersom det er "opp-takta" og gjør det lettere for ham å holde timinga.

5. Det skal mye til for feedback på en korrekt tunet monitor med anstendig scenevolum. Det kan kanskje heller være at han ikke liker å høre sin egen stemme? Det kan være ubehagelig før man blir vant med det, stemmen man hører i hodet er mye dypere enn den virkelig er. Scenemonitorer er direksjonelle, ettersom de består av et vanlig element og en tweeter, tweeteren som sender de lysere frekvenser er enda mer direksjonell, noe som betyr at detaljene i lyden forsvinner med mindre man får dem rett i ørene. Veldig mange scener er for små i forhold til vinkelen på monitorene og det er derfor viktig å sjekke at grunnen til at man ikke hører noe ikke er at monitorene spiller rett i låra på vokalisten. De fleste konsertsteder har skinner som kan proppe opp monitorene i høyere vinkel. Dersom vokalisten deres innkapsler mikken med hånda så må han slutte med dette sporenstreks, det forandrer karakteristikken på mikken og er oppskrift på feeding.

6. Drømmelydsjekken er jo den som går feilfritt, som regel skjer dette på festivaler, hvor man etter en kort linjesjekk og monitorsjekk kan kjøre igang, dessverre skjer dette ikke altfor ofte for min del. Musikere som har lave krav til scenelyd er greit, og det vitner om erfaring. Hvis jeg spør hva artisten vil ha i monitor og han sier "litt av alt" så dør jeg litt innvendig, fordi han skal ikke stå på scenen og høre lyden som i salen, med mindre man trøkker opp sidefills, noe som kan være fett. Det viktige er at musikeren er fullt klar over hva han trenger å høre for å kunne spille rett. Dersom trommisen leder an alle låtene, så er det greit med trommer i monitor, dersom vokalist og leadgitarist er de som kjører skuta så er det greit om alle hører disse i større eller mindre grad.

Musikere som står og finner basslyden/gitarlyden sin samtidig som jeg kjører lydsjekk på noen andre burde forvises fra lokalet inntil de har lært å oppføre seg.

Edit: Hvis lydsjekken ikke er over på mindre enn 20 minutt så er det noe galt med enten musikere eller utstyr.

Endret av BlueGrot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og lydmannen er det aldri noen problemer med?

Det beste å si til en lydmann er at det er han som er kunstneren.

Musikerne på scenen er som farger på palletten,

og det er lydmannen som er maleren som lager kunst av det hele.

Dette sa jeg til en litt håpløs lydmann en gang.

Jeg var ikke overrasket over at han var helt enig med meg,

og sa at det var som han skulle ha sagt det selv.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Edit: Hvis lydsjekken ikke er over på mindre enn 20 minutt så er det noe galt med enten musikere eller utstyr.

Lydsjekk tar ofte langt mer enn 20 min og det skyldes som regel treige/uerfarne/usikre/unge lydmenn, de fleste av dem uten dypere kunnskap om miksepulten eller riktig bruk av gates/kompressorer o.l. (hvis de i det hele tatt har).

Endret av Imaginos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lydsjekk tar ofte langt mer enn 20 min og det skyldes som regel treige/uerfarne/usikre/unge lydmenn, de fleste av dem uten dypere kunnskap om miksepulten eller riktig bruk av gates/kompressorer o.l. (hvis de i det hele tatt har).

Hvis du legger å få lyd i alle komponenter i det, så tar det nok lenger tid, ja. Men fra det øyeblikk alt fra P.A -siden er klart med linjesjekk og det hele, og det bør det jo være på forhånd, og bandet har justert inn sin lyd på scenen, bør ikke lydsjekken ta mye mer enn 20-30 min. På festivaler får man ikke det en gang, hvis man da ikke er så heldige å få lydsjekk før arrangementet starter. Da får man kanskje 5-10 min. inkludert "changeover".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.