Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

hva sier man til en lydmann?


petterhumm

Anbefalte innlegg

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

De fleste bassister kjører ikke D.I ut i P.A frivillig, Og det blir komplett drittlyd når plutslig alt som er tilpasset min spillestil blir bare forbigått og ignorert.. Jeg vet at jeg ikke har en standard spillestil, så det nytter ikke å prøve å kjøre "alle bassister" lyd på meg. Men vanligvis bruker jeg en POD X3, så da pleier jeg å tvinge lydmannen til å bruke D.I utgangen på den, det er det optimale for alle penger.

Tror jeg merker at BlueGrot er en lydmann som ikke hadde fått jobbe lenge med meg. :)

Evt kunne han ha tappet det fra forsterkeren min som har D.I utgang... Tror det hadde vært greiest for oss alle..

Merker at vi bare kan legge denne diskusjonen død. Du har jo tydeligvis svært lite peiling. Innebygd DI er over det jevne noe som må unngås, og jeg har aldri fått brukendes resultater med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker at vi bare kan legge denne diskusjonen død. Du har jo tydeligvis svært lite peiling. Innebygd DI er over det jevne noe som må unngås, og jeg har aldri fått brukendes resultater med det.

Det der er utrolig arrogant av deg!

Ting er: Jeg har ALDRI vært fornøyd med den lyden som blir gitt av en av dere lydtullinger gjennom en DI. (Bortsett fra den gangen jeg brukte POD'en ene og alene, Lydmannen var jo helt i ekstase og jeg megahappy hele giggen, så det skal jeg gjøre igjen.)

Jeg kan si deg en ting: Du er den lydmannen vi ekte bassister som ikke gir faen i tonen vår frykter!

I helvete om noen skal få si at jeg har lite peiling på basslyd, Jeg kan mer en deg sånn som det ser ut.

P.S:

du er klar over at dere som styrer lyd er der for OSS, Det er ikke vi som er der for dere, sant?! Vet et er en vanlig sykdom blant folk som stiller lyd.. Prøver å tvinge sin lyd på bandet, og det er vel gjerne fordi at dere ikke kan bedre? Vet ikke jeg.

Endret av Thunder Fingers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

du er klar over at dere som styrer lyd er der for OSS, Det er ikke vi som er der for dere, sant?! Vet et er en vanlig sykdom blant folk som stiller lyd.. Prøver å tvinge sin lyd på bandet, og det er vel gjerne fordi at dere ikke kan bedre? Vet ikke jeg.

Jobben til en lydmann består i å få bandet til å låte bra, og prestere bra. Selvfølgelig skal lydmannen ha "sin lyd" på bandet, det er jo slik man ser forskjell på en god og en dårlig lydmann.

Når det gjelder basslyd, så er blending en fin ting. DI-lyd kan hente frem ting som mikrofonen foran ampen din ikke klarer å fange opp. Bare pass på å bruk en god DI, gjerne kjøp deg en bra en som du stoler på. Jeg synes også av og til at det er gøy å bruke en basstromme-mikk på bassforsterkere. Noen som har prøvd det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha, enig. Ser no litt fetere ut med et stack/halfstack bak scanen. Men men.. :P

De fleste spillesteder har gjerne en backline som de sikkert kan la stå på scenen for at det skal se tøft ut, hehe. Ingen her som er så store at vi vil slite med å dekke en stadionscene med det første..

Ser og at det blir mer og mer vanlig å gjemme forsterkeren blant de største bandene, Se på Maiden f.eks. og Metallica, samme gjelder for Queensryche. (Nå har jeg ikke sett Metallica på en stund, men sist var det ikke amper på scenen..)

Jeg har vertfall ikke noe behov for en forsterker på scenen lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobben til en lydmann består i å få bandet til å låte bra, og prestere bra. Selvfølgelig skal lydmannen ha "sin lyd" på bandet, det er jo slik man ser forskjell på en god og en dårlig lydmann.

Når det gjelder basslyd, så er blending en fin ting. DI-lyd kan hente frem ting som mikrofonen foran ampen din ikke klarer å fange opp. Bare pass på å bruk en god DI, gjerne kjøp deg en bra en som du stoler på. Jeg synes også av og til at det er gøy å bruke en basstromme-mikk på bassforsterkere. Noen som har prøvd det?

Kommer til å bruke den Innebygde D.I en i POD'en fra nå av, da er jeg sikker på at lyd blir grei og alt. Kommer og til å være så grei med lydmannen at han kommer til å få et clean signal ut av D.I utgang 2. (seff med litt egen kompressor for at jeg skal ha kontroll, hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bry seg om basslyd er bortkastet energi, det er jo ingen som hører den uansett :ninja:

Der ble bassisten i meg såra. Kan like godt legge bassgitaren på hylla med en gang. B)

Har hørt metalband som har spilt uten bassist. Det ble lite trøkk gitt. :blink:

Med litt mere melodiøse sanger så funker det nesten ikke uten bass. Som å fjerne det ene beinet til en person og be ham om å løpe. ;)

Endret av smp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle som spiller metal heller, faktisk. Det finnes en del sjangre der bassen gjerne skal være litt mer hørbar og ha litt mer særpreg, f.eks jazz, progrock osv. Da holder det ikke med en clean DI som attpåtil ligger FØR amp, gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer til å bruke den Innebygde D.I en i POD'en fra nå av, da er jeg sikker på at lyd blir grei og alt. Kommer og til å være så grei med lydmannen at han kommer til å få et clean signal ut av D.I utgang 2. (seff med litt egen kompressor for at jeg skal ha kontroll, hehe)

Har du prøvd Sansamp PSA1 direkte på bass?

Eddie Jackson i QR bruker den på Lull bassene og han har jævlig bra livelyd.

Elsker vrengen i den på bass, nytter ikke med klinisk Wooten-lyd på metal :D

Skal man bruke en D.I på bass bør det være en dedikert Bass D.I eller en Hiend boks ala Demeters rør D:I som låter knall på bass.

En vanlig generic D.I blir ofte veldig stusselig, ihvertfall alene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd Sansamp PSA1 direkte på bass?

Eddie Jackson i QR bruker den på Lull bassene og han har jævlig bra livelyd.

Elsker vrengen i den på bass, nytter ikke med klinisk Wooten-lyd på metal :D

Skal man bruke en D.I på bass bør det være en dedikert Bass D.I eller en Hiend boks ala Demeters rør D:I som låter knall på bass.

En vanlig generic D.I blir ofte veldig stusselig, ihvertfall alene..

Jeg er litt ute etter Eddie sin lyd for tiden hehe, Fått best resultater med å bruke Sansamp BassDriver'en i POD'en min og ikke noe kabinett.. Det er nesten som jeg vurderer å kjøpe en alene igjen for å se om jeg kan få den lyden jeg er ute etter nå med en bass og BassDriver :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt ute etter Eddie sin lyd for tiden hehe, Fått best resultater med å bruke Sansamp BassDriver'en i POD'en min og ikke noe kabinett.. Det er nesten som jeg vurderer å kjøpe en alene igjen for å se om jeg kan få den lyden jeg er ute etter nå med en bass og BassDriver :P

Bassisten vår bruker Mesa topper live, men har brukt Sansamp Bassdriver i studio.

Den låter like bra som PSA1 som han også har brukt endel.

Var ikke noe problem å få "Empire" soundet fra den lille boksen!

Den ødelegger ikke bunnen selv om man legger til litt vreng som så mange bokser gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.