Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Blues-amp


scarcarous

Anbefalte innlegg

Hei, hei!

Jeg har skaffet litt penger og har altid hatt lyst på en bedre øveamp enn den jeg har. Da tenkte også at jeg skulle skaffe med noe med litt mindre gain og bedre egnet til blues enn den jeg har.

Jeg har 5000kr, men prisen kan være tøyelig da jeg kan jobbe litt mer for å spare opp.

Kan også selge den jeg har hvis dere finner noe veldig bra til ca.7000-8000 kr da jeg tror jeg kunne fått 2000-3000kr for den ampen jeg har.

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=20545579

Har sett på den. Er den no?

Er veldig keen på en Fender kombo med maks 50 watt. Prøvde nemlig en på den størelsen med en helt basic Fender American Standard i USA og det ble jo nesten SRV uten å stille på noe.

Den hadde master volume og ganske mange knapper sånn som den jeg linka til, men jeg husker desverre ikke hva den heter.

Hvis dere har noe å anbefale er det bare å rope ut!

Mvh.

Oscar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd den du linka til, men fender gjør jo slikt noe veldig bra...

Siden du spesifiserer blues, så vil jeg gjøre noe som jeg sjeldent gjør... sjekk ut om du får testa en Marshall Valvestate.

Mye vondt er sagt om disse forsterkerne, men blues... det kan de.

Fender Strat med single coil ved halsen og bruk den PU'en...

Sjekk den ut hvis du får sjans...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd den du linka til, men fender gjør jo slikt noe veldig bra...

Siden du spesifiserer blues, så vil jeg gjøre noe som jeg sjeldent gjør... sjekk ut om du får testa en Marshall Valvestate.

Mye vondt er sagt om disse forsterkerne, men blues... det kan de.

Fender Strat med single coil ved halsen og bruk den PU'en...

Sjekk den ut hvis du får sjans...

En halvgod amp, er en halvgod amp uansett sjanger. Du kan få en mye bedre brukt Marshall i prisklassen som trådstarter antyder. Også til blues.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse godlyd i den du linket. Men med 40W til øving vil jeg tro man trenger hørselvern før den ampen gir den virkelige godlyden fra seg.

15W cream.all.dø.cream En god Tweed Deluxe kopi er ikke dumt å låne øret til.

http://www.youtube.com/results?search_query=fender+tweed+deluxe&search_type=&aq=f

Edit: Glemte å nevne at denne mange ganger omtales som 5e3

Endret av huskerikke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse godlyd i den du linket. Men med 40W til øving vil jeg tro man trenger hørselvern før den ampen gir den virkelige godlyden fra seg.

15W cream.all.dø.cream En god Tweed Deluxe kopi er ikke dumt å låne øret til.

http://www.youtube.com/results?search_query=fender+tweed+deluxe&search_type=&aq=f

Edit: Glemte å nevne at denne mange ganger omtales som 5e3

Ehm, jeg vil bare spesifisere øving litt :P

Øving er som i øving med band og noe hjemme, men jeg vil nok helst ha nok til å spille litt små konserter og øve med band.

Er det en god amp jeg linka til da? Jeg har egentlig ikke no amp som er egnet no særlig til blues så hvis jeg først skal kjøpe en skal jeg kjøpe en med nok lyd til å spille på stedene som jeg nevnte. Håper dere skjønner hva jeg mener :P

Takk for raske svar BTW!

Mvh.

Oscar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm, jeg vil bare spesifisere øving litt :P

Øving er som i øving med band og noe hjemme, men jeg vil nok helst ha nok til å spille litt små konserter og øve med band.

Er det en god amp jeg linka til da? Jeg har egentlig ikke no amp som er egnet no særlig til blues så hvis jeg først skal kjøpe en skal jeg kjøpe en med nok lyd til å spille på stedene som jeg nevnte. Håper dere skjønner hva jeg mener :P

Takk for raske svar BTW!

Mvh.

Oscar

15 rørwatt holder i massevis både til øving med band og konserter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ai.. :) Vel den 15W'eren vil nok lage kremlyd i bandsetting.

Men mange mener 5e3 ikke har nok clean headroom, men tone har den så en blir rent glad av å høre på den.

Ferre klager på problem med manglende clean på 22W'eren som KrsitianF allere de har tipset om.

Deluxe Reverben er nok lagt mer allsidig i så måte. Den har to kanaler uten switching,

rørdrevet fjærklang og tremolo. Altså mange knapper en kan rote seg bort på ;)

Jeg liker den også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fender Deluxe Reverb som er nevnt noen ganger er en vldig god forsterker. Et alternativ er en Victoria 5112 som er en kvalitetsreplika av SF1. Den er "kun" 5W, noe du ikke skal la deg lure av. Men den har ikke tonnevis av clean headroom. Men den kan du pushe litt både hjemme og på øving. Koster visstnok i underkant av 10.000 i Norge ny. Fender Blues Jr. med sine 15 W er heller ikke å kimse av, og hvis du finner en slik brukt til en OK penge, så kan du koste på den en ny høytaler (de som kommer med standard er ikke allverdens) og noen kvalitetsrør, og du har en knallforsterker for en god penge.

SRV toner kan man tilnærme seg med såmangt da ha ikke bare bruker en super reverb som han spillte på 10, men også både marshall og dumble. Hans sonike fingeravtrykk har nok litt mer preg av super reverb en de andre + en strat og TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En blues amp kan være så mye. Marshall, Vox, eller Fender kan alle lage topp blues lyd.

Drit i merker. Prøv å få tak i en best mulig brukt low gain amp for de pengene du har tenkt å bruke.

Jeg er veldig imponert over en Deluxe Reverb jeg kjøpte for noen uker siden,

men det er en Blackface, og litt utenfor budsjettet ditt.

Jeg A/B testa den mot en ´65 RI, og selv om jeg syns Deluxe Reverb RI låter bra, er det langt igjen til originalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En blues amp kan være så mye. Marshall, Vox, eller Fender kan alle lage topp blues lyd.

Drit i merker. Prøv å få tak i en best mulig brukt low gain amp for de pengene du har tenkt å bruke.

Jeg er veldig imponert over en Deluxe Reverb jeg kjøpte for noen uker siden,

men det er en Blackface, og litt utenfor budsjettet ditt.

Jeg A/B testa den mot en ´65 RI, og selv om jeg syns Deluxe Reverb RI låter bra, er det langt igjen til originalen.

Åhhhh... Nå kjente jeg stikk av barnslig missunnelse her.

Kjøpt at Norsk eier? 110V eller 220V konvertert av Hagstrøm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpt av norsk eier. Er på 220v, men mistenker at det er en amerikansk import med ny trafo.

Den knuser i hvertfall ´65 RI i en A/B test. Det er den beste 1x12" comboen jeg har hatt.

Og jeg har hatt noen. Er clean opp til ca 4 (av10) på volumet, så kommer en myk crunch, som gradvis går over i mere vreng.

Lyder konge både på en Strat single coil, og på en LP med bøkkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En halvgod amp, er en halvgod amp uansett sjanger. Du kan få en mye bedre brukt Marshall i prisklassen som trådstarter antyder. Også til blues.

Selvsagt ikke... i så tilfelle kan vi dra den lengre å si at de fleste amper her såkalt halvgode siden de er få som klarer seg godt på alt.

Valvestaten er svært godt til blues enkelt å greit... Andre amper som er bedre til blues... mulig... bunner ut i smak og behag men med mindre en skal ha Gary Moore high gain blues, så er valvestaten faktisk svært bra.

Forøvrig helt enig i at en kan få bedre forsterker innenfor det budsjettet trådstarter nevner, men jeg skjønner ikke hvorfor folk flest mener at det budsjette bør brukes opp. Trenger du en trillebår, så kjøper du ikke lastebil for å dekke det behovet. Derfor synes jeg det er på sin plass å nevne flere alternativ enn bare det som presser budsjettet. Det er likt med meg... jeg er på jakt etter ny (brukt) bil og har spurt etter tips. Sier jeg hvilket budsjett jeg har på bil, så blir jeg tipset om biler som ligger helt opp til maks eller gjerne litt over.

En Valvestate skal gå fint ann å få billig brukt, så kan trådstarter bruke resten til bedre amp senere, gitar, pedaler whatever.

Med flere forsterkere nevt i flere prisklasser innenfor budsjettet sitt, så har faktisk trådstarter ett bredere og bedre grunnlag.

Skal forsterkeren brukes kun til blues, så vil jeg fortsatt sterkt anbefale en Valvestate...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Siste aktive tråder

    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
    • Hvor kjøper folk Elixir gitarstrenger i disse dager? 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.