Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Blues-amp


scarcarous

Anbefalte innlegg

Selvsagt ikke... i så tilfelle kan vi dra den lengre å si at de fleste amper her såkalt halvgode siden de er få som klarer seg godt på alt.

Valvestaten er svært godt til blues enkelt å greit... Andre amper som er bedre til blues... mulig... bunner ut i smak og behag men med mindre en skal ha Gary Moore high gain blues, så er valvestaten faktisk svært bra.

Forøvrig helt enig i at en kan få bedre forsterker innenfor det budsjettet trådstarter nevner, men jeg skjønner ikke hvorfor folk flest mener at det budsjette bør brukes opp. Trenger du en trillebår, så kjøper du ikke lastebil for å dekke det behovet. Derfor synes jeg det er på sin plass å nevne flere alternativ enn bare det som presser budsjettet. Det er likt med meg... jeg er på jakt etter ny (brukt) bil og har spurt etter tips. Sier jeg hvilket budsjett jeg har på bil, så blir jeg tipset om biler som ligger helt opp til maks eller gjerne litt over.

En Valvestate skal gå fint ann å få billig brukt, så kan trådstarter bruke resten til bedre amp senere, gitar, pedaler whatever.

Med flere forsterkere nevt i flere prisklasser innenfor budsjettet sitt, så har faktisk trådstarter ett bredere og bedre grunnlag.

Skal forsterkeren brukes kun til blues, så vil jeg fortsatt sterkt anbefale en Valvestate...

Bare får å klarere enda litt mer :P

Jeg har alt av gitarer, utstyr og en amp jeg er kjempeførnøyd med, men (den bra) ampen er veldig høylydt og jeg bruker den bare noen ganger og på konserter. Det er Marshall 1959rr, 100w og det er derfor jeg trenger en litt mindre amp.

Så jeg har egentlig alt utstyr jeg trenger bortsett fra en bra øveamp. Så nå som jeg skal kjøpe vil jeg gjerne kjøpe det beste jeg kan får for de pengene jeg har.

Jeg tenker at jeg skal dra å prøve Fender ampen jeg linka til til uka også får jeg se om det blir den jeg tar med hjem eller om jakten fortsetter.

Takker igjen for raske svar!

Endret av OssyVezzy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvd en Fender Blues JR (15w), evt Fender Pro JR opp mot en Laney Lionheart 20w (veldig tøff forsterker til strat. Undervurdert...) I tillegg kan du jo være heldig med at det kan dukke opp brukte Vox ac15 innenfor budsjettet ditt. Ingen av de ampene bør kjøpes i blinde. Det er kort fortalt knallgode, men sære forsterkere som alle sammen dekker bruksområdet ditt, men på veldig forskjellige måter. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt ikke... i så tilfelle kan vi dra den lengre å si at de fleste amper her såkalt halvgode siden de er få som klarer seg godt på alt.

Valvestaten er svært godt til blues enkelt å greit... Andre amper som er bedre til blues... mulig... bunner ut i smak og behag men med mindre en skal ha Gary Moore high gain blues, så er valvestaten faktisk svært bra.

Forøvrig helt enig i at en kan få bedre forsterker innenfor det budsjettet trådstarter nevner, men jeg skjønner ikke hvorfor folk flest mener at det budsjette bør brukes opp. Trenger du en trillebår, så kjøper du ikke lastebil for å dekke det behovet. Derfor synes jeg det er på sin plass å nevne flere alternativ enn bare det som presser budsjettet. Det er likt med meg... jeg er på jakt etter ny (brukt) bil og har spurt etter tips. Sier jeg hvilket budsjett jeg har på bil, så blir jeg tipset om biler som ligger helt opp til maks eller gjerne litt over.

En Valvestate skal gå fint ann å få billig brukt, så kan trådstarter bruke resten til bedre amp senere, gitar, pedaler whatever.

Med flere forsterkere nevt i flere prisklasser innenfor budsjettet sitt, så har faktisk trådstarter ett bredere og bedre grunnlag.

Skal forsterkeren brukes kun til blues, så vil jeg fortsatt sterkt anbefale en Valvestate...

Skal ikke krangle med deg om at det går å spille blues på en Valvestate. Noe det selvfølgelig gjør. Som du antyder vil råd fra forskjellige forumitter bære preg av en viss subjektivitet. At du har funnet at en Valvestate funker bra for deg, er jo flott. Jeg mener likevel at en mindre røramp er et bedre valg. Fender Jr. er nevnt så også Vox AC 15. Når det gjelder Marshall, får man jo f.eks. Class 5 til under trådstarters budsjett ny fra butukk. Det kan jo også kanskje være et godt alternativ. (Med flere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut Fender Blues Junior.

Det er en knall forsterker, da spesielt til blues. Den er ikke så dyr heller, så du får mye forsterker for pengene! Hvis du vil legge litt mer penger i greiene (ca 9000 tror jeg), ville jeg personlig kjøpt en Fender Deluxe Reverb. Den er hakket bedre, og om du har en god OD-pedal (TS ol.) har du alt du trenger.

Jeg har en Carr Raleigh. Den koster ca 10K hos vintagegitar.no. Den ampen er genial, 3w, clean og vreng "kanal" og 3 knotter. Cleandelen av ampen låter klassisk fender blackface og brekker helt hærlig! Vrengdelen er litt sånn typpisk tidlig AC/DC til veldig mye vreng (smooth og fyldig). Ampen er veldig allsidig med de funksjonene du har. Men mangler helt klart reverb, så det er greit å kjøpe en reverbpedal. Den spiller mer en høyt nok hjemme men kommer litt til kort på øving. Mikker du opp er den toppers til livebruk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut Fender Blues Junior.

Det er en knall forsterker, da spesielt til blues. Den er ikke så dyr heller, så du får mye forsterker for pengene! Hvis du vil legge litt mer penger i greiene (ca 9000 tror jeg), ville jeg personlig kjøpt en Fender Deluxe Reverb. Den er hakket bedre, og om du har en god OD-pedal (TS ol.) har du alt du trenger.

Jeg har en Carr Raleigh. Den koster ca 10K hos vintagegitar.no. Den ampen er genial, 3w, clean og vreng "kanal" og 3 knotter. Cleandelen av ampen låter klassisk fender blackface og brekker helt hærlig! Vrengdelen er litt sånn typpisk tidlig AC/DC til veldig mye vreng (smooth og fyldig). Ampen er veldig allsidig med de funksjonene du har. Men mangler helt klart reverb, så det er greit å kjøpe en reverbpedal. Den spiller mer en høyt nok hjemme men kommer litt til kort på øving. Mikker du opp er den toppers til livebruk!

Her er vi vel inne på noe av det Griffin sier. Budsjettet til trådstarter er på 5K med mulighet for kanskje å gå opp litt hvis han finner noe som er så bra at han venter og sparer seg opp litt mer. De rådene du kommer med her, Kossoff, er utvilsomt bra amper, men de koster jo oppimot det dobblete av det som i utgangspunktet er budsjett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut av ren nysjerrighet, OssyVessy: Hvilken forsterker har du fra før?

Den jeg er fornøyd med er en Marshall 1959rr (den er jo veeeeldig høylydt), men den jeg bruker som øveamp er en Fender Vibro Champ XD. Den er helt ok til å dekke mye, men jeg syns ikke den er egnet til blues.

Eneste jeg er fornøyd med på den er cleanchannelen. Så mange ganger spiller jeg heller på clean enn overdrive på den. Selv til rock n roll :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blues kan jo spilles med alle typer lyd, og jeg ville trodd du dekker det meste med den Marshallen og Fenderen du har. Jeg blir veldig usikker på hvilken type lyd du er ute etter her, så jeg vil foreslå at du tar en tur på ei musikksjappe og prøver aktuelle forsterkere i din prisklasse for å finne ut hva du egentlig er ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa, jeg kan kjøpe attenuator og den har kanon blueslyd, men jeg har hørt at attenuator forkorter livet på rørene (?) og jeg synes Fender amper er bedre til clean og mindre overdrive lyd.

Men jeg skal som sagt prøve den jeg linka til etter hvert, og så får vi se om det er værdt det eller om jeg bare skal fortsette med det jeg har. Også heller kjøpe en gitar til :lol:

Anbefal gjerne en god attenuator hvis det er stor forskjell på de også. Så kan jeg jo stikke innom Imerslund eller no og se om de har en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forkorter vel livet på rørene på lik måte som det å kjøre ampen hardt forkorter livet på rørene?

Riktig, og hvor ofte gjør du det på en 100w Marshall? Ved soveromsspilling tipper jeg likevel at røra holder 2-3 år avh. av hvor mye ampen blir brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig, og hvor ofte gjør du det på en 100w Marshall? Ved soveromsspilling tipper jeg likevel at røra holder 2-3 år avh. av hvor mye ampen blir brukt.

Sannsynligvis veldig sjelden, men det er nå iallefall der alle påstår godlyden ligger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.