Web Analytics
Jump to content

Hva er viktig å kunne av teori?


Guest SGturbo

Recommended Posts

Guest SGturbo

Har spilt el-gitar i litt over 3 år og har stort sett spilt musikk jeg selv hører på.

Kan utrolig lite om teori, skalaer osv, så kunne tenkt meg å lære ALT som er basic å kunne om teori.

Noen som har noen bøker å anbefale for å lære all teori for el-gitar eller gidder noen å si litt om hva som er viktig å kunne?

Takk på forhånd :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne null teori før jeg begynte på musikklinja, og har bare gått der et halvår, så kan fortsatt utrolig lite :P

Men det vi har lært der dette halvåret, som jeg da regner med er ganske basic, er litt om kvintsirkelen, parallelltonearter, noter, fortegn og noteverdier og sånt, og bittelitt akkordoppbygninger.

På gitarfronten driver jeg å lærer en del jazz/blues-kompemønstre, basic skalaer som dur og moll, og litt om akkordtoner, ved siden av bladlesning av noter og det der.

Du burde vel finne det meste av dette her med noen enkle googlesøk tipper jeg ;)

Link to comment
Share on other sites

Noter er veldig greit å lære seg hvis du har litt tid til overs. Da er det mye lettere å bare kaste seg inn i en samspillgruppe uten å være tvunget til å ha alt på tabs, noe det sjeldent er utenfor metal/rock-miljøet :P

Også ganske greit å kunne vite hva man skal gjøre hvis noen roper "Ok gutta, vi kjører en blues i A! Ehn, to, tre, fiiir..." Så blir man også mye mindre bundet til å ha lært noe inn og ut på forhånd :)

Link to comment
Share on other sites

- Grunnleggende rytmelære (kjenne igjen enkle taktarter og hva som kjennetegner dem, og grunnleggende noteverdier).

- Grunnleggende funksjonsharmonikk (subdominant, dominant, tonika - i alle tonearter).

- Durskalaen og paralelltonearter.

- To mollskalaer - ren og harmonisk moll.

- Grunnleggende harmonilære - akkordoppbygging.

- Grunnleggende intervaller.

Foreslår at du begynner med noen av trådene her på forumet, som et utgangspunkt.

Mitt forslag til rekkefølge på lesestoff er som følger:

1. Min tråd om durskalaen

2. Notelæretråden til Euphor

3. Akkordlæretråden til LilleLars

4. Kjuttes teoritråd

5. Euphors "5 vekttall i funksjonsharmonikk"-post i "Kadenser og Resolusjon"-tråden

Kjuttes teoritråd kan godt også brukes som et utganspunkt, der du bruker de andre tre trådene til mer utfyllende informasjon. Men skamløs egosentrisk som jeg er, anbefaler jeg at du leser durskalatråden min aller først. :)

Tall 4 og 5 kan godt byttes om på.

Bøker som er kjekke å ha:

- "Musikklære" av Finn Benestad.

- "Jazzteori" av Bjørn Kruse.

- "The Jazz Theory Book" av Mark Levine. (Omfattende!)

Nettsteder:

- www.justinguitar.com

- www.jazzguitar.be

Og sist men ikke minst, noen gode ord fra Charlie Parker:

"Learn the changes, then forget them". - Teori er ikke alt. :)

Link to comment
Share on other sites

jeg må jo bare få nevne at så og si begge sulphur platene ( ene bandet jeg spiller i ) er laget av en mann (øyvind)som ikke bryr seg det døtt om hva hvilke toner heter rundt om på gripebrettet. Jeg kan også selv vanvittig lite teori men klarer fint både å jamme og å spille mye rart for det, teori er ikke noe du MÅ kunne, og jeg mener også faktisk at noen ganger setter det begrensninger i hva du lager av musikk da du ofte ser deg blind på kjente sammenhenger mellom noter/toner/skalaer. for eksempel, Noen ganger når jeg spør bjørnar (han som skriver det meste av musikken i Vulture, (øyvind fra sulphur skriver også en god del låter) hvor han har kommet på de sære idèene sine så sier han at det låter fett!. hvilke toner er det da? spør jeg kanskje, "Aner ikke, driter i det!" svarer han, hehe.

så jeg er enig i det PerA skriver tilslutt. teori er ikke alt :) .

men det er sikkert gøy å kunne det. for de som mener musikk er matematikk, jeg mener musikk består av følelser m.m.

Link to comment
Share on other sites

Å påstå at teori er et hinder for å skape musikk er en ganske drøy påstand, spesielt når det kommer fra en person som selv ikke har mye teorikunnskap. Sålenge man har et bevisst forhold til den musikkteorien man kan, og husker å over alt bruke øret, er teori et fantastisk hjelpemiddel. Føler forsåvidt det er ganske drøyt å snakke om "de som synes musikk er matematikk" i motsetning til følelser. Jeg mener musikk består av begge deler, det ene utelukker ikke det andre...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri opplevd teori som noe hinder og det blir fantastisk mye enklere når man skal spille med andre som også kan teori.

Men er nå flere som mener at det er ett hinder på samme måte som at enkelte mener at teknikk er ett hinder for å kunne spille god blues.

Link to comment
Share on other sites

Å påstå at teori er et hinder for å skape musikk er en ganske drøy påstand, spesielt når det kommer fra en person som selv ikke har mye teorikunnskap. Sålenge man har et bevisst forhold til den musikkteorien man kan, og husker å over alt bruke øret, er teori et fantastisk hjelpemiddel. Føler forsåvidt det er ganske drøyt å snakke om "de som synes musikk er matematikk" i motsetning til følelser. Jeg mener musikk består av begge deler, det ene utelukker ikke det andre...

jo mer teorikunnskap du har, jo mer blir du "bundet " av det, gjelder selvsagt ikke alle, men altfor mange... men det å kunne kombinere begge deler uten å miste fordelene er jo det beste.

Ser uansett altfor mange eksempler på at jo mer "utviklet" man blir teoretisk, så er det om å gjøre å bruke teorien for alt det er verdt, og da faller hele poenget med selve musikken bort. ( etter mitt syn, selvsagt........................................)

håper en del så poenget mitt her .. .

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.