eSkills Skrevet Desember 11, 2009 Share Skrevet Desember 11, 2009 jo mer teorikunnskap du har, jo mer blir du "bundet " av det, gjelder selvsagt ikke alle, men altfor mange... men det å kunne kombinere begge deler uten å miste fordelene er jo det beste. Ser uansett altfor mange eksempler på at jo mer "utviklet" man blir teoretisk, så er det om å gjøre å bruke teorien for alt det er verdt, og da faller hele poenget med selve musikken bort. ( etter mitt syn, selvsagt........................................) håper en del så poenget mitt her .. .Jeg ser poenget ditt, men problemet ligger jo ikke i at folk i kan teori for godt. Det ligger i at folk misforstår hele poenget med teori og anvender den på feil måte, er ute etter å gjøre mest mulig "teoretisk fancy ting" osv. Dette er jo ikke fordi de kan teorien, de er fordi de ikke har et konstruktivt forhold til det. Det samme gjelder jo på en måte med teknikk, noen synes jo enkelte gitarister har "for bra" teknikk fordi de spiller fort hele jævla tida. Det er ikke noe feil med å kunne spille fort, men når det blir til at man kun gjør det og er mer interessert i å vise fram skillsa sine enn å lage bra musikk, da er det jo et problem. Men problemet er jo ikke at folk kan spille fort, de er at de er idioter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audun Skrevet Desember 11, 2009 Share Skrevet Desember 11, 2009 Så improvisert musikk er ikke matematikk? Hvorfor blir det matematikk med engang man skriver det ned? Sier ikke at det ikke er det, men det er I HVERT FALL matematikk når det skal ned på papir. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjutte Skrevet Januar 4, 2010 Share Skrevet Januar 4, 2010 http://www.youtube.com/watch?v=hLa6iW7dRf4&feature=related 2.04!!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vampy Skrevet Januar 25, 2010 Share Skrevet Januar 25, 2010 Ser litt ut som at folk har begynt å diskutere om teori er viktig å kunne eller ikke i stedet for å diskutere hva som er viktig å kunne. Men jeg får vel nevne litt om hva jeg selv synes. Nå kan ikke jeg veldig mye teori, men jeg lærer meg mer og mer ettersom jeg har begynt å spille keyboard nå nylig. I mine øyne er det viktig å kunne litt teori, rett og slett fordi det er lettere å spille noe som høres mye kulere ut hvis man kan litt teori. Jeg snyes ikke man skal bli helt bunnet av teori, men hvis man ønsker, kan det være lurt å kunne basic teori som notelære og noen skalaer. Dette er jo selvfølgelig bare min mening, man TRENGER ikke å kunne teori, men det kan være litt morsomt å kunne det Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trazan Skrevet Januar 29, 2010 Share Skrevet Januar 29, 2010 jo mer teorikunnskap du har, jo mer blir du "bundet " av det, gjelder selvsagt ikke alle, men altfor mange... men det å kunne kombinere begge deler uten å miste fordelene er jo det beste. Ser uansett altfor mange eksempler på at jo mer "utviklet" man blir teoretisk, så er det om å gjøre å bruke teorien for alt det er verdt, og da faller hele poenget med selve musikken bort. ( etter mitt syn, selvsagt........................................) håper en del så poenget mitt her .. . Jepp. Eller, i en innlæringsprosess kan dette skje. Men når man kommer ut på andre siden, har blitt "ett" med den nye kunnskapen, så er det kun av det gode. Når det er sagt, så kan jeg godt se for meg at mange lærer teori uten samtidig å lære å ha et godt praktisk, og musikalsk, forhold til den. Ny kunnskap i seg selv kan aldri skade, men manglende evne til å håndtere ny kunnskap kan sannsynligvis være et problem Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Noerart Skrevet Februar 5, 2010 Share Skrevet Februar 5, 2010 Jeg kan SQUAT om teori, men lager fortsatt mye fetere riff enn en kar i klassen min som kan mye For meg er det viktigere å kunne en Cmaj7 akkord enn å vite hvordan den er bygd opp, for å si det sånn. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trazan Skrevet Februar 5, 2010 Share Skrevet Februar 5, 2010 Jeg kan SQUAT om teori, men lager fortsatt mye fetere riff enn en kar i klassen min som kan mye Det har jo lite med saken å gjøre. Man blir ikke mere musikalsk av å kunne teori, men man kan utnytte den musikaliteten man har bedre. Kanskje du kunne ha laget enda fetere riff enn enda flere karer i enda flere klasser? For meg er det viktigere å kunne en Cmaj7 akkord enn å vite hvordan den er bygd opp, for å si det sånn. Kan jeg ikke skjønne. Jeg fortår hvordan den er bygd opp og kan derfor lage en Cmaj7 hvor som helst på halsen, i utallige kombinasjoner. Er den kunnskapen helt uinteressant? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjutte Skrevet Februar 6, 2010 Share Skrevet Februar 6, 2010 Det har jo lite med saken å gjøre. Man blir ikke mere musikalsk av å kunne teori, men man kan utnytte den musikaliteten man har bedre. Kanskje du kunne ha laget enda fetere riff enn enda flere karer i enda flere klasser? Kan jeg ikke skjønne. Jeg fortår hvordan den er bygd opp og kan derfor lage en Cmaj7 hvor som helst på halsen, i utallige kombinasjoner. Er den kunnskapen helt uinteressant? Trazan, jeg liker deg veldig godt Kunne ikke vært mer enig i det du sier her. Det noerart sier er så klart bare tull. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olsethor Skrevet November 22, 2010 Share Skrevet November 22, 2010 Man lærer å snakke før man lærer grammatikk, altså er det mulig å lære seg musikkens språk før man lærer seg teori.Men det er jo åpenbart at teorien er grei å kunne for å vite hvilken funksjon notene har i forskjellige situasjoner. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CastorFiber Skrevet November 22, 2010 Share Skrevet November 22, 2010 En ett til to år gammel generell tråd tror jeg vi lar være i fred. Stenges Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg