Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kan en strømkabel virkelig påvirke lyd?


Sorg

Anbefalte innlegg

Jeg trodde da at det var slik at enten var ampen på eller så var den det ikke, hehe...

http://www.godlyd.no/default.asp?page=655&...43&p319_v=2

Prisen var ganske drøy også. Det finnes ikke grenser for hva som skal selges for å få gitarister til å tro at de kan få "enda bedre lyd", selv om jo (bortsett fra fingrene) mesteparten ligger i amp og gitar. Jeg benekter dog ikke at denne kabelen kan være god. Noen som har testet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Jeg trodde da at det var slik at enten var ampen på eller så var den det ikke, hehe...

http://www.godlyd.no/default.asp?page=655&...43&p319_v=2

Prisen var ganske drøy også. Det finnes ikke grenser for hva som skal selges for å få gitarister til å tro at de kan få "enda bedre lyd", selv om jo (bortsett fra fingrene) mesteparten ligger i amp og gitar. Jeg benekter dog ikke at denne kabelen kan være god. Noen som har testet?

:blink:

Slik jeg har forstått det:

Gitarkabler har en god del å si (det vet jeg av erfaring).

Høytalerkabler - så lenge de er av god kvalitet og høy nok dimensjon har veldig lite å si.

Strømkabler????? Høres veldig rart ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er tvilsom markedsføring.

Hvis man skal snakke om sterkstrøm og kabelkvalitet, så vil tverrsnittet av kabelen ha aller mest å si. Gullkontakter og oksygenfri kopper har i beste fall lite å si når vi snakker om flere ampere levert over 240V spenning.

Tenk over dette: Hva godt gjør det at den siste kabelmeteren inn til ampen din er en superkabel til 1.700,- når resten av strømnettet i huset er billig snellekabel til 1 krone meteren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man ønsker lage et filter i kabelform for bruk på 240 Volt er det flere parametre

som helst ikke skal være varable. F.eks frekvensen man ønsker filtrere. Selv om jeg

vet at danske hi-fi produsenter var veldig tidlig på markedet med slik mojo er nok disse

kablene som selges for gitaristen "utviklet" for et større market som benytter 120V/60Hz

vekseltrøm. Altså bommer en allrede her. I tillegg MÅ man benytte jordet stikk (slik det

nok også står i brukermanualen at du skal på alle rørforsterkere)

Om man ønsker gjøre noe med det problemet disse kablene er ment å løse bør man

først sjekke om forsterekeren ikke allerde er utstyrt med et slikt filter. Om den har

et slikt filter kan man i værte fall faktisk forkludre det hele med to filtre i serie som

nødvendigvis ikke er avstemt til hverandre. Om ampen ikke har et slikt filter vil en

serviceelektroniker kunne installere dette for en pris som i mange tilfeller vil være

rimeligere enn denne kabelen. Om forsterkeren har en slik 3 pins europlugg finnes

der mange versjoner med innebygget filter som består av en spole og en kondesator

som i løssalg utgjør en kostnad på 10-20,- I tillegg bruker disse ofte være utstyrt med

en dings jeg ikke husker navnet på som sikrer mot overspenning/lyn

Man kan også kjøpe skjøtekabler/pader til 3-400,- som har slikt filter innebygget.

Disse alternativene vil garantert virke langt bedre enn denne kabelen om man har behovet.

Den viktigste filtreringen man trenger i en amp foregår etter at vekselstrøm er likerettet

til likestrøm. Disse AC filtrene kan dog avhjelpe peaker på nettet som mange eldre

rørampkonstruksjoner med AC filament og begenset DC filtrering kan dra nytte av.

(les de fleste amper som bygger på klassiske Fender design)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man titter på bildet kan det se ut som posen som ligger under kabelen begynner bli litt slitt :)

Jammen godt den ikke er pakket i hermetisk blisterpakke. Vanskleig å selge den til neste kunde til full pris npr embalasjen er skadet.

/...men kaskje den burde vært hermetisk embalert for å beskytte alle disse edle metallene i kabelen mot oxydering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.