Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kan en strømkabel virkelig påvirke lyd?


Sorg

Anbefalte innlegg

Eric Johnson MÅ visstnok ha en viss type batterier i pedalene sine, fordi de låter best :P

Kan det være at han foretrekker godt brukte batterier som dermed leverer lavere spenning enn 9V? Isåfall er det en kjent sak med svært hørbar effekt. VoodooLabs har tilogmed "sag"-kontrol på en av sine pedal-strømforsyninger, som senker spenningen på utgangen nettopp for å replikere denne effekten. :)

Med denne strømkabelen derimot...sukk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

.. oksygenfri kopper har i beste fall lite å si når vi snakker om flere ampere levert over 240V spenning.

Det er faktisk oksygenfri kobber i solidcore kablene i huset ditt. Det er egentlig ikke så råflott når alt kommer til alt :) Bare et "markedsføringsjippo-ord" som ble populært på 80 tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at han foretrekker godt brukte batterier som dermed leverer lavere spenning enn 9V? Isåfall er det en kjent sak med svært hørbar effekt. VoodooLabs har tilogmed "sag"-kontrol på en av sine pedal-strømforsyninger, som senker spenningen på utgangen nettopp for å replikere denne effekten. :)

Med denne strømkabelen derimot...sukk...

Nå tar jeg ikke mannen i forsvar, men enkelte batterityper støyer faktisk mer enn andre i enkelte sammenhenger. Det merker man fort hvis man prøver ulike batterityper på en mp3 spiller som bruker 1 enkelt AAA batteri f.eks. Da kan det oppstå en "motordur" effekt, spesielt med helt nye batterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om flere som er blitt skikklig skuffa etter å få lagt inn jordet kurs til stua si for å få godlyden i stereoen:)

Flere av dem opplever bare å få mer støy i lydkjeden sin.

Men man skal vite at mange av disse mytene er kommet nettopp fra rørelskene hi-fi entusiaster.

Men en god hi-fi rør-konstruksjon er normalt mer påvirkleig for om givelser og strøm pga langt større båndbredde.

Vedrørende batterier er myten at den indre resistansen til batteriet er mer avgjørende enn spenningen.

Dette skal da være påvist ved lyttetest med variabel spenningsforsyning vs batteri.

Edit: Jeg vil være flue på veggen når den demonstrerer den positive SAG effekten over en diode i en 1 transistorkrets.

Endret av huskerikke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bestemt meg for å oppgradere kablene mellom pedaler, gitar og amp til evidence.. Lurer dog på om kabelen mellom kabinett og amp også er veldig viktig? Jeg vet at man ikke skal bruke vanlig jack og kjøpte for noen år siden en kabinettkabel i ei sjappe for noen hundre kr. Kan det være denne holder eller har folk merket positive forskjeller med Evidence Audio Siren 2?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda, hehe.. sitter her og tenker på om det er verdt det.. men er samtidig greit for meg å bruke 2000 kr for en fullstendig oppgradering av kablene hvis de da gir bedre lyd + varer lengre.. i stedet for å kjøpe en halvbra ved jevne mellomrom til noen hundrelapper.. liker å vite at ting er på stell...

vil kjøpe meg axe også nå og må jo bruke penger på noe annet også, hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, for noe viss-vass.

Spenningen i huset/leiligheten din har jo helt sikkert litt å si, men ikke til DE grader som de får en potensiell kunde til å tro.

Har selv drevet endel med HiFi og en del rundt det, så jeg har jo sett mange typer støyfiltere, men flate heller, det er ikkenoe som gud og hvermann må ha for å lage godlyd i furtebua/soverommet/stua?

Selv bor jeg i et hus med et eldgammelt elektrisk system, men jeg syntes alikevel at støyen (som forøvrig er lik nesten null, men jeg merket det om jeg tuna opp HiFien på full guffe uten å spille av noe - ergo minimalt med støy) som et vanlig husholdnings-system produserer er ikkenoe å bry seg om.

Litt støy talker vi, vi overdøver det med godlyd. :ninja:

Uff, jeg blir gæ'ærn av sånt tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste her er å huske å sette inn støpselet riktige veien.

Det er ikke alle som er klar over at forsterkeren vil låte forskjellig ut i fra hvilken vei støpselet er satt inn.

Jeg anbefaler alle å teste ut lydforskjellen i ampen når støpselet blir snudd.

Hvis dere ikke er 100% fornøyd, garanterer jeg at jeg kommer og snur tilbake støpselet igjen.

(Dette er et helt seriøst tips fra Hi-Fi verdenen, og må jo gjelde like mye for gitaramper.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Hva er støpselet... hehe

Mener du at de fleste amper har dette påsatt feil vei eller tuller du med oss?

Jeg tuller med informasjon som jeg har fått av en god kompis.

Han har full oversikt over gode forslag for forbedring av lyd i Hi-Fi verdenen,

og dette er et av de mest ekstreme forslagene jeg har hørt fra den kanten på lenge.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder kabel mellom amp og høyttalere kan jeg bare uttale meg om hifianlegg.Jeg har høyttalerkabler med ganske bra tverrsnitt kjøpt på Biltema.

De,som mange andre reklamerer med at det er 99,99 % ren kobber.

Imidlertid så jeg på et TV-program som heter "Hvordan den lages",og der fikk vi se hele prossessen fra utvinning av malm til ferdige kobberkabler.

Kravet til en kobberkabel er at den skal være 99,99 % ren,så ALLE kobberkabler er det.

Men når det gjelder forbedring av lyd,så byttet jeg terminalene på høyttalerene fra de originale der man dytter ledningene inn i noen klips,til slike der man dytter ledningene inn i noen hull og skrur de fast.(også Biltema) Det ble mye bedre bassgjengivelse,sikkert fordi kontakten ble bedre.

Mange kjøper flotte kabler til Hi-Fi anlegget. Det hjelper lite hvis du ikke skifter kablene som er inne i kassa også.

I et par høytaler jeg vet om, var det 11meter kabler inne i høytalerne som ble byttet.

Dessuten var høytalerledningene inne i kassa festa til høytalerne med klips i stedet for lodding,

det gir ikke den beste kontakten det heller, og dette var høytalere som koster mer enn et halvstack Plexi pr. stk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste her er å huske å sette inn støpselet riktige veien.

Det er ikke alle som er klar over at forsterkeren vil låte forskjellig ut i fra hvilken vei støpselet er satt inn.

Jeg anbefaler alle å teste ut lydforskjellen i ampen når støpselet blir snudd.

Hvis dere ikke er 100% fornøyd, garanterer jeg at jeg kommer og snur tilbake støpselet igjen.

(Dette er et helt seriøst tips fra Hi-Fi verdenen, og må jo gjelde like mye for gitaramper.)

Vel....nei, jeg tror heller ikke man kan høre forskjell på en gitaramp alene.

Men jeg holder døra åpen for denne påstanden om man kjører såkalt dual mono på stereoen.

Med det mener jeg at jeg ikke vil utelukke at det faktum at noen kan klare å høre

forskjell på fasen til strømforsyning i et oppsett med dual monoblokker med rør

om dem også benytter AC filament.

Der er jo folk som mener dem kan høre forskjell også i gitaramper når filamentene

til PP røra er koblet i motsatt fase.

Man har også påvist at om man benytter såkalte digitale amper kan man ved

multiampoppsett få forvrengning om strømforsyningen til de ulike trinnene

ikke er i synk.

/...så jeg har døra litt på gløtt for denne ellers syke påstanden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.