Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Anmeldelse: Små amper... (TT, NT, BJ, AC4TV)


Morten Larsen

Anbefalte innlegg

Om det är lov att önska så skulle jag önska att du tog med en Jet City 20H här också. Den är på 20 watt och är litt större än bland annat TT. Kanske vi egentligen kommer in på någon slags "ganska små" rörförstärkar-klass-här? Var går gränsen mellan små, ganska små, mellan och monster, förresten? Och ska gränsen sättas baserat på watt-antal, features eller storlek och vikt? Jag tänker till exempel att TT hamnar i "små"-klassen pga storleken, men att den hamnar i "ganska små"-klassen pga watt-antal och att den därmed fungerar i replokal/live-sammanhäng, vilket till exempel inte Blackheart-toppen gör. Det gör liksom att TT:n hamnar i en annan klasse.. Hmm, det är din tråd, Morten, kom på nåt smart :) .

Anyway, jag testade Jet City-toppen i 5 minuter och gick rätt hem och beställde den.

Forsåvidt et godt forslag. Tror nok denne tråden sklir mer og mer ut helt til det blir en endelig sammenligning og opprydding utpå nyåret.

Jeg spilte forøvrig på Jet City før helgen og den var fin. Hadde bare 20 minutter til overs siden jeg måtte ut og hjelpe kunder jevnlig, men jeg likte det jeg hørte. Allikevel føler jeg at den ikke egentlig bringer så mye nytt mtp lydsignatur. Jeg sleit litt med å finne ut hvem som egentlig er den ideelle kunden for forsterkeren, for den var veldig bra, men litt for lik mye annet jeg har hørt. Kort fortalt hadde jeg valget mellom å kjøpe den inn til butikken min til en billig penge eller ikke, og jeg valgte å la være ut 2009. Ikke fordi det mangler noe spesielt, men fordi det heller ikke tilfører noe helt unikt.

Men et solid valg er den, og kanskje jeg endrer mening etter å ha spilt på den noen ekstra timer. Jeg er åpent for at den kan låte knall på andre kabinetter enn jeg hørte den med også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

He, he, det är nog jag som är väldigt enkelspårig och inte bryr mig om clean-ljud, men jag tyckte vrengen lät suuupert :) . Jag har som sagt bara testat den några minuter så det är möjligt att jag ändrar mig när jag har fått testat den mera, den som lever får se. Annars är den väl en del billigare än både TT och Night train (Fender Blues Junior och Vox AC4TV har jag ingen koll på). Att folk från Soldano har ett finger med i spelet gör väl att några köper den bara på grund av det, kan jag tänka.

När kommer Engl med en liten Screamer i Tiny Terror-storlek, olala :) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med og med... kanskje ikke skikkelig anmeldelse osv, men det viktigste står da virkelig rett over her ? :)

(Har ikke prøvd ampen selv, men etter det jeg har fått med meg oppsummerer Morten det viktigste, nemlig at dette nok er en litt upraktisk forsterker. Hvordan det låter når man først har skrudd den tilstrekkelig opp skal jeg ikke uttale meg om)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde Blackstar 5wattern her en dag, satt igjen med litt blandede følelser.

Den jeg prøvde var comboen, låt ikke så verst, men syns den låt veldig "boxy"..

Ikke spilte den spesielt høyt heller.

Skulle gjerne prøvd den igjennom et ordentlig 1x12 eller 2x12 kabinett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde Blackstar 5wattern her en dag, satt igjen med litt blandede følelser.

Den jeg prøvde var comboen, låt ikke så verst, men syns den låt veldig "boxy"..

Ikke spilte den spesielt høyt heller.

Skulle gjerne prøvd den igjennom et ordentlig 1x12 eller 2x12 kabinett :)

5w comboen er et litt rart vesen ja. Alle 10" låter boxy, og det er rett og slett så enkelt som at jeg egentlig ser på den som en "head" fremfor en combo. Bruken av det innebygde elementet er bare til øvings o.l. Den låter helt fullstendig annerledes på f.eks 2x12" eller 2x4x12" (som den faktisk kan drive fint) eller lignende. Da får du også litt mer krutt ut av den. Men når det er snakk om clean kan ikke forsterkeren spille høyt. Det er jo heller ikke en clean-amp. På hevy lyd spiller den akkurat så høyt at du risikerer å få hørselskade på et litt heavy kabinett, men trenger du å spille enda høyere enn det må du nok opp i 15+watt, ja. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han i butikken mente at den funket konge til øving når du fikk kjørt den gjennom et brukbart kabinett, at det var først da den kom til sin rett.

Forøvrig så virket det som en kul forsterker, spesielt i forhold til prisen :)

Endret av KristianF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Forleden dag dro jeg innom ei lita musikksjappe i Bærum mens kvinnfolket var på IKEA. Tenkte jeg skulle plukke opp en ACTV4 men det ble en Marshall Class5 istedet. No contest really. Råtøff gainlyd, men også en herlig cleanlyd rundt "2", mer enn høyt nok for husbruk.

Endret av Imaginos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ta med Peavey Valveking Royal 8 og Fender Champion 600 i anmeldesen?

Angående Fender Champion 600 kan jeg ta en minianmeldelse her:

Stock er den en fin, liten forsterker med spesielt bra cleanlyd og mulighet for vreng om man drar på volumet litt. Spesielt liker den singlecoilgitarer, og gir f.eks. en stratocaster en hærlig cleanlyd. Den store (lille) ulempen med denne er høyttaleren og høyttalerstoffet. Høyttaleren er av noe dårlig kvalitet, men lider først og fremst av sin begrensede størrelse, som kun er 6". Høyttalerstoffet ser unektelig tøft ut, men er alt for tett. Dette begrenser høyttalerens mulighet til å "puste".

Det som er fett med denne lille forsterkeren er at det er lett og billig å modde den etter sine egne ønsker. Jeg har gjort følgende:

1. Byttet til en Jensen-høyttaler.

2. Byttet høyttalerstoff til stoffet fra noen nylonstrømper fra skuffen til dama. :) Dette hjalp masse.

3. Byttet begge rørene til høykvalitetsrør fra TAD.

4. "Løftet" et par resistorer som bypasser tonestacken og feedbackkontrollen. Dette var en STOR forandring i lyden. Volum og gain ble merkbart høyere. Helt sykt. Har tenkt å sette en switch på disse for å velge mellom "snill" og "slem" karakteristikk.

Disse modsene er gjort på en halvtime og dette klarer du uten å ha "mekket" noe før!

Jeg har også prøvd å koble forsterkeren inn i en 4x12", og det var kjempebra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.