Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Anmeldelse: Små amper... (TT, NT, BJ, AC4TV)


Morten Larsen

Anbefalte innlegg

I de 10 punktene du har rangert forsterkere i i første posten, kunne kanskje hatt med rangering av de nyeste ampene der også, om ikke du føler at det blir urettferdig i forhold til tiden som har gått siden du testa de andre?

Da må jeg nok gjøre en ny test. Det kan jeg prøve å få gjort med en gang forsterkerne kommer i butikken, men å høre en forsterker i et helt annet rom med annen gitar og på en annen dag (med noen uker i mellom) og andre kabinetter blir nok feil. Dessuten var ikke tiden jeg fikk med Marshall Haze lang nok til at jeg kan si noe om pedalvennlighet og allsidighet på den. Men både Haze og Blackstar HT-5(s) er absolutt på nivå med de andre forsterkerne og ville nok stukket av med seieren på noen områder. Blackstar HT-5 vinner nok på allsidighet dersom du ikke trenger høy backline for konserter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Takk for anmeldelsen av Blackstaren :) Håper å ha en i hånd ganske snart (så fort Powerguitar Trond får de inn).

Skal ha toppen, og kjøre den igjennom et Mesa Thiel cab, så jeg kan jo skrive noen ord om hvorden jeg syns dèt låter når jeg får den:)

Gleder meg ikke noe mindre nå, for å si det sånn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke man trenger å takke så veldig for omtaler lagt ut av forhandlere. Greit nok at man har identifisert seg som forhandler og sier noe sånt som at "men her på forumet er jeg ikke på jobb, bare interessert akkurat som dere", men i produktreklame/omtaler som dette bør det stå eksplitt med store bokstaver i første linje av trådstarter er en kommersiell aktør som tjener på at disse produktene blir solgt. Andre gitarfora er mye strengere på dette og hadde neppe godtatt en gratisannonse som dette.

Morten Larsen og andre forhandlere her inne er sikkert både trivelige og gitarinteresserte, men deres deltagelse er på dette forumet gir også muligheter til markedsføring mot en ung målgruppe som er mottagelig for skjult reklame. Håper og antar at admin/mods passer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke man trenger å takke så veldig for omtaler lagt ut av forhandlere. Greit nok at man har identifisert seg som forhandler og sier noe sånt som at "men her på forumet er jeg ikke på jobb, bare interessert akkurat som dere", men i produktreklame/omtaler som dette bør det stå eksplitt med store bokstaver i første linje av trådstarter er en kommersiell aktør som tjener på at disse produktene blir solgt. Andre gitarfora er mye strengere på dette og hadde neppe godtatt en gratisannonse som dette.

Morten Larsen og andre forhandlere her inne er sikkert både trivelige og gitarinteresserte, men deres deltagelse er på dette forumet gir også muligheter til markedsføring mot en ung målgruppe som er mottagelig for skjult reklame. Håper og antar at admin/mods passer på.

Forsåvidt et veldig fornuftig innspill, og jeg skal gå inn og redigere starten på anmeldelsene mine fordi jeg synes det var lurt. Det bør være tydelig før man har lest ferdig hele posten at det er jeg som har skrevet det...

Men - Jeg har ikke noen økonomisk interesse av å selge f.eks en Vox fremfor en Marshall, Fender, Line 6 eller Blackstar. Jeg er ikke en importør, og driver bare butikk - de økonomiske vilkårene fra produsent til produsent er så godt som identiske. Testene jeg skriver prøver å vise forskjellen mellom forskjellige forsterkere sånn at folk gjør et bedre valg. Kanskje kan butikken vår forsåvidt selge flere forsterkere ved å fremstå som hyggelige folk som kan noe om forsterkere, men ingen av resultatene av testene blir påvirket av hva jeg ønsker å selge. Det går andre veien - Jeg vil selge enkelte forsterkere fordi jeg har prøvd dem og funnet ut at de er veldig bra for prisen. Kvaliteten på utstyret innenfor hver enkelt prisklasse (1000kr, 2000kr, 3000kr etc) bør være blant det beste man har vært borti, for hvis man selger ting man ikke selv synes er bra får man det tilbake gjennom misfornøyde kunder og mindre salg på sikt - og det er ikke noe penger å spare på å selge dårlige ting fremfor bra ting...

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke man trenger å takke så veldig for omtaler lagt ut av forhandlere. Greit nok at man har identifisert seg som forhandler og sier noe sånt som at "men her på forumet er jeg ikke på jobb, bare interessert akkurat som dere", men i produktreklame/omtaler som dette bør det stå eksplitt med store bokstaver i første linje av trådstarter er en kommersiell aktør som tjener på at disse produktene blir solgt. Andre gitarfora er mye strengere på dette og hadde neppe godtatt en gratisannonse som dette.

Morten Larsen og andre forhandlere her inne er sikkert både trivelige og gitarinteresserte, men deres deltagelse er på dette forumet gir også muligheter til markedsføring mot en ung målgruppe som er mottagelig for skjult reklame. Håper og antar at admin/mods passer på.

Jeg synes ikke dette er noe problem. I værste fall så får folk lyst til å kjøpe produktet. Han reklamerer ikke for at han selger det. (Hvis noen bare leser denne tråden). Og i forhold til andre forum jeg har vært på med forhandlere synes jeg at de som er her er veldig flinke til å ikke overdrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Stor stas med denne type info, mer mer mer mer....!!!!!!

Genialt!!!!!

Siden du først ga lyd fra deg igjen så kan jeg slenge på inntrykkene jeg har fått i det siste av Marshall Class 5.

Marshall har gjort noen lure trekk da de bygde ampen, og noen som ikke var så veldig smarte. Jeg tar ulempene først:

Den har ikke mastervolum

Den har ikke cleanlyd (ikke tull, du klarer ikke å få det til med mindre du spiller på sinnsykt lavt volum)

Den samme feilen som alle andre 10" element låter litt boxy (men både Marshall og Blackstar har vært flinke til å få voicingen i ampen til å bli fin allikevel)

Det positive er at vrenglyden er veldig tøff. Det er null fleksibilitet der og eq-delen er vel omtrent bare en vits (skrur og skrur, men det er den samme (tøffe) lyden som kommer ut uansett). Til og med volumkontrollen er litt teit, for du har et sweet spot som låter topp, og resten blir enten litt spakt eller grumsete (ca 70% volum med humbuckere, 80% med single coils). Bor du i leilighet blir det for høyt, men skal du ha en eneste straight forward vrenglyd som du akkurat kan bruke live (med litt hjelp fra monitor) og som faktisk er ideell i studio så er det ingen tvil. En fantastisk liten rakker.

Det fine med disse små forsterkerne er at de egentlig alltid koster stort sett det samme. Det er vel strengt tatt vekslepenger som skiller de rene 5w-forsterkerne som er på markedet i dag, og de fleste låter forskjellig. Det kommer bare til å være en eneste som har nøyaktig den lyden du er ute etter i gítaren din, så det blir nesten litt tullete å diskutere hvilken som er best. Du trenger en av dem, og de andre trenger du ikke. Er du over på 15w-forsterkerne blir det fort en annen sak. Jeg gikk personlig for Blackstar HT-5s etter å ha eid en Vox AC4TV i ca 2 mnd, men det hadde mest med mine behov å gjøre (jeg trengte effekt-loop hjemme, og denne har det i tillegg til at den har en veldig ærlig vrenglyd som avslører spillefeilene mine godt på stuevolum).

Jeg tenkte lenge på om jeg skulle legge til Blackstar Artisan 30h + Artisan 212 til testen siden den har 10w modus og jeg har kjøpt den privat, men jeg fant ut at det bare ble tull. Den koster strengt tatt godt over 20.000kr og selv om den er den råeste live-ampen jeg noensinne har vært borti (for mitt bruk) hører den ikke hjemme i denne testen her. Det blir et helt annet budsjett rett og slett.

De som lurer på Marshall Haze-serien og mer info om den kan få vite at jeg så langt har solgt 4 stk av den (2 15w og 2 40w). 2 stk var til folk som spiller konserter jevnlig (1 fra forumet her) og begge har begynt å bruke dem som hovedforsterker ved konserter etter hva de har fortalt meg. Alt kommer an på hva du er ute etter, men kan si det helt sikkert at det er høy kvalitet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager hvis jeg har oversett dette, men hvordan måler Egnator Rebel 20 seg med disse ampene? Den er hakke større og kraftigere, men den kommer som regel veldig bra ut reviews. Pluss at den har 2 par effekt rør; 6v6 og EL84

For å være helt ærlig vet jeg ikke. Har spilt på den, men husker ikke noe særlig om hvordan den låt. Det er Godlyd som er importør av Egnater i Norge, så jeg har ikke noen forhandleravtale eller mulighet til å skaffe den. Hvis de stiller opp med en amp kan vi gjerne ta en nøytral AB-test (vil ikke gjøre en test alene, for da blir jeg partisk siden jeg ikke selger dem selv), men da må jeg i såfall høre med gutta på Godlyd. Regner med at de neppe har tid til å stille opp midt i juletida, men får se om vi får til noe på nyåret. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager hvis jeg har oversett dette, men hvordan måler Egnator Rebel 20 seg med disse ampene? Den er hakke større og kraftigere, men den kommer som regel veldig bra ut reviews. Pluss at den har 2 par effekt rør; 6v6 og EL84

Jeg er på langt nær noen ekspert her, men jeg har hatt Egnator Rebel 20 med 112 kabinett og TT med PPC112(x2).

Jeg endte opp med å selge Rebelen. Dette angrer jeg på i dag.

Dette var et valg som ble tatt pga mitt behov og økonomi. Både lydmessig og når det gjelder fleksibilitet så mener jeg at Rebel'en er et par hakk over TT'en og føler egentlig ikke at de stiller i samme "vektklasse".

Tubemix

1-20watt

Effektloop

Tonekontroller

++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er nettop det jeg har fått inntrykk av, at den er et par hakk over. Er vel bare en tusenlapp som skiller dem i USA også. Er frista på å ta med en slik når jeg er avgårde ditover.

Blir spennende å se om du får til noen sammenlikninger :) Hadde satt stor pris på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er nettop det jeg har fått inntrykk av, at den er et par hakk over. Er vel bare en tusenlapp som skiller dem i USA også. Er frista på å ta med en slik når jeg er avgårde ditover.

Blir spennende å se om du får til noen sammenlikninger :) Hadde satt stor pris på det!

Skal se hva vi får til. Som sagt gjorde ikke min korte kariere med Egenater at jeg husker det nevneverdig, men det kan jo ikke skade å høre det en gang til og få gjort opp en mening... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det är lov att önska så skulle jag önska att du tog med en Jet City 20H här också. Den är på 20 watt och är litt större än bland annat TT. Kanske vi egentligen kommer in på någon slags "ganska små" rörförstärkar-klass-här? Var går gränsen mellan små, ganska små, mellan och monster, förresten? Och ska gränsen sättas baserat på watt-antal, features eller storlek och vikt? Jag tänker till exempel att TT hamnar i "små"-klassen pga storleken, men att den hamnar i "ganska små"-klassen pga watt-antal och att den därmed fungerar i replokal/live-sammanhäng, vilket till exempel inte Blackheart-toppen gör. Det gör liksom att TT:n hamnar i en annan klasse.. Hmm, det är din tråd, Morten, kom på nåt smart :) .

Anyway, jag testade Jet City-toppen i 5 minuter och gick rätt hem och beställde den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.