Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Streng tykkelse metal


AndersEvald

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

Hvis jeg skal stemme ned gitar helt ned til for eksempel 1:C 2:G 3:D# 4:A# 5:F 6:A# Er det da nødvendig å kjøpe nye tykkere strenger? For de blir jo passelig slakke og det høres ganske falskt ut hvis man spiller for hardt. :P

Er det noen som har noen meninger om hvilke strenger jeg bør kjøpe og hvilken tykkelse som egner seg til metal? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det kommer jo litt an på. Også metalgitarister har jo forskjellig smak...

Selv har jeg erfart at litt tykkere strenger (.011 - .014 - .018 - .028 - .038 - .048) er best til heftig riffing, og de gir en fyldig tone til lead også, men når det kommer til andre aspekter av heavy metal gitarspilling, som shredding, blir de etter min mening litt for tykke.

Da føles for eksempel 9'ere (009;. 011; .016; .024; .032; .042) mye mykere og mer behagelig ut, og sweep-picking, rask legato og alle de greiene der blir mye lettere.

Selv bruker jeg en mellomting; Ernie Ball "hybdrid slinky". (.09 - .011 - .016 - .026 - .036 - .046)

Men så bør man merke seg at jeg kjører gitarene mine i standardstemming, E.A.D.G.B.E

Om du vil ha tight sound med såpass nedstemt gitar, så er det en god ide å bruke ganske tykke strenger ;)

Endret av Blackvarg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gitaren min stemt på det dypeste i drop A# (som regel står den i drop B ), med 10-60-strenger, de tynneste er selvfølgelig noe tynne, og kan bli litt for slakke når det gjelder bends, men funker helt greit med tanke på lyd. De tykkeste funker veldig bra, sålenge du setter opp gitaren bra.

Uansett, jeg prøvde et 12-52-sett, og det var så godt som ubrukelig i noe dypere enn drop C, men skulle gjerne hatt de tre tynneste strengene fra det settet, og de tre tykkeste fra 10-60-settet. Jeg anbefaler deg å sjekke ut noen forskjellige sett, og finne det settet som passer fingrene dine best, og sette opp gitaren slik at det funker perfekt for det settet.

Hva er det du planlegger å spille, forresten?

Endret av Boffen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns at 11-52 egner seg flott til max Drop C.

Vil du stemme ned dypere enn det, skaff deg en 7-strenger.

En syvstrenger er da ikke nødvendig med mindre man faktisk er ute etter en ekstra streng? Man kan fint stemme en seksstrenger i alle stemmingene man kan stemme en syvstrenger i, man må bare trekke fra en av strengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En syvstrenger er da ikke nødvendig med mindre man faktisk er ute etter en ekstra streng? Man kan fint stemme en seksstrenger i alle stemmingene man kan stemme en syvstrenger i, man må bare trekke fra en av strengene.

Bare jeg som blir litt småkvalm av all 'Drop X' praten? :P:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gitaren min stemt på det dypeste i drop A# (som regel står den i drop B ), med 10-60-strenger, de tynneste er selvfølgelig noe tynne, og kan bli litt for slakke når det gjelder bends, men funker helt greit med tanke på lyd. De tykkeste funker veldig bra, sålenge du setter opp gitaren bra.

Uansett, jeg prøvde et 12-52-sett, og det var så godt som ubrukelig i noe dypere enn drop C, men skulle gjerne hatt de tre tynneste strengene fra det settet, og de tre tykkeste fra 10-60-settet. Jeg anbefaler deg å sjekke ut noen forskjellige sett, og finne det settet som passer fingrene dine best, og sette opp gitaren slik at det funker perfekt for det settet.

Hva er det du planlegger å spille, forresten?

Tenker sånn som foreksempel in flames. De stemmer ned så dypt som nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å stemme helt ned i A# burde du fortrinnsvis ha rimelig tjukke strenger, hvis du vil ha en noenlunde intonert gitar. Om ikke baritonstrenger, så i hvert fall noe sånt som EB Not even slinky. Tykkelser: 12, 16, 24 (ikke omspunnet), 32, 44, 56. Du kan bruke tynnere strenger, men intoneringen vil ofte være et tilbakevendende problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å stemme helt ned i A# burde du fortrinnsvis ha rimelig tjukke strenger, hvis du vil ha en noenlunde intonert gitar. Om ikke baritonstrenger, så i hvert fall noe sånt som EB Not even slinky. Tykkelser: 12, 16, 24 (ikke omspunnet), 32, 44, 56. Du kan bruke tynnere strenger, men intoneringen vil ofte være et tilbakevendende problem.

Når jeg stemte ned i Drop B så kjøpte jeg D'addario EXL 110-7 og brukte de 6 mørkeste strengene. 0-13-0.59.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.